Recruitment is eigenlijk gewoon marketing; dus online recruiment is niet veel anders dan online marketing. Open deuren, maar zo kan ik tenminste de relatie leggen tussen een recent verschenen rapport van Forrester over de social media marketing en online recruitment.
Want in dit rapport doet Forrester verslag van de mate waarin marketing wordt beinvloed door een voortdurende recessie. Oftewel, waar leggen de marketeers tijdens een recessie hun kwartjes neer?
Nou, dat doen ze zo:
Nou, ‘interactive marketeers’ lijken zich geen zorgen te hoeven maken voor hun budgetten. Sterker nog; bij een voortdurende recessie is het vooral groei dat de klok slaat.
Met vooral sociale netwerken als de grote winnaar; op enige afstand gevolgd door blogsites en UGC en mobiel. De kerstbomen zullen dit jaar dus nog voller opgetuigd worden. Bereid je mentaal dus maar voor op nog meer irritante fly-overs, pop-unders of hoe die ellende ook mag heten.
Overigens moeten de investeringen in social media marketing wel in verhouding worden geplaatst. Want ten opzichte van traditionele marketing budgetten zijn die van social media marketeers nog heel erg klein.
Maar dat kan natuurlijk veranderen als het rendement van de marketing inspanningen media aantoonbaar en groot is. Want in dat geval kunnen de sluizen wel eens open gaan. Zeker als er ook nog eens een licht aan het einde van de economische tunnel te ontwaren is…
Het belang van social media in online recruitment is in de afgelopen jaren meer dan bewezen. Dus als we ons iets gelegen laten liggen aan de ontwikkelingen binnen het marketing domein is het leven simpel.
Allemaal aan de social media! voor zover dat al niet gebeurde…