Ter voorbereiding op de lancering van RecruitmentLab heb ik een abonnement op CrazyEgg genomen. Ja, ik kan ook niets aan de naam doen; de applicatie achter de naam is echter indrukwekkend.
De reden om het te gebruiken is simpel. Hoewel GoogleAnalytics mij een enorme hoeveelheid informatie geeft gaat CrazyEgg op bepaalde onderdelen een stapje verder. Vooral als het om de kwaliteit van usability en interaction design gaat.
En CrazyEgg heeft ook nog eens een fraaie interface. Afijn, genoeg gratis reclame; hoe ziet dat er dan uit?
Nou, ik heb de homepage van RecruitmentMatters maar eens op CrazyEgg ‘aangesloten’. En dit is een van de resultaten:
Hier zie je dus de kliks die door gebruikers op het artikel over Twitter zijn gemaakt. Een aardig patroon; waarbij 1 keer op de titel en meerdere keren op de Lees verder hyperlink is geklikt om het complete artikel te lezen. En het artikel ook nog 2 keer is geDigged.
Dit is al interessant; want bovenstaande verdeling voor doorklikken is deel van een patroon waarbij de titel zelden of nooit wordt aangeklikt; de Lees verder link zeer regelmatig. Maar er valt nog meer te zien:
Van elke actie is namelijk nog veel meer te zien. Zoals het operating systeem, de browser, de schermresolutie en de tijdsduur tot de klik. En die laatste is weer interessant omdat hiermee duidelijk kan worden of de gebruiker het eerste deel van het artikel heeft gelezen en daarna besloot om door te klikken; of dat vrijwel direct is doorgeklikt.
En andere presentatievorm is hieronder weergegeven:
Hier is simpelweg te zien welke waar de ‘clicker’ vandaan kwam. In dit voorbeeld weinig spannend omdat alle gebruikers zelf direct naar RecruitmentMatters zijn toegekomen en geen andere voorgaande actie op RecruitmentMatters hebben uitgevoerd.
De combinatie van GoogleAnalytics en CrazyEgg geeft me een ongekende hoeveelheid informatie om de kwaliteit van RecruitmentLab te beoordelen en ongetwijfeld op meerdere punten te verbeteren.
Ik zal daar ook zeker op RecruitmentMatters verslag van doen.
Marco van Hurne
says:Hoi, Heb zelf ook gespeeld met CrazyEgg en de Heatmap is inderdaad indrukwekkend. Een goede blog met daarin een vergelijking tussen CrazyEgg en G.Analytics: https://www.kalzumeus.com/2007/04/20/crazyegg-vs-google-analytics/
De clickmap in Google Analytics heet overigens Site-overlay. Dus je hoeft je Analytics daarvoor niet ineens te uninstallen. Maar CrazyEgg ziet er gewoon veel en veel gelikter uit
Chris Stapper
says:Interessant Marc! Ik volg het in spanning. Ergens wel heel eng wat je allemaal te weten kunt komen van je bezoekers. Maar voor usability is het geniaal!