In de voorbereiding op een workshop bezocht ik JobFox, volgens eigen zeggen nog altijd de Fastest Growing Job Site in America. Hoewel dit gezien de statistieken klinkklare nonsens is, zullen verreweg de meeste bezoekers hier nooit doorheen prikken.
En wat maakt het ook uit; aangenomen dat je een goede ervaring aan het bezoek bij JobFox overhoudt. En daar wringt juist de schoen. Op een gigantische manier. Wat ik tot mijn spijt moest ervaren tijdens mijn fictieve poging om op JobFox een baan te vinden.
Het begint allemaal met de volgende boodschap:
En dat irriteert mij al direct. Waarom? Nou, waarom moet ik eerst allerlei informatie over mezelf geven voordat ik een vacature kan zien. Wat een onzin! Weet JobFox het soms beter? Jawel, dat constateerde ik althans meer dan een jaar geleden…
Sinds mijn vorige bezoek is er wel ongelofelijk veel veranderd. Alle geeky onzin is verwijderd; maar dat wil niet zeggen dat de ervaring daarmee beter is geworden.
Want nadat ik op die Get Started knop heb geklikt begin er een eindeloos proces van vragen beantwoorden. Hoewel je dat in eerste instantie niet eens door hebt. Want het begin compact genoeg:
Ok, vier korte stappen blijkbaar, daar kan ik mee leven. Ja, dat dacht ik tenmionste nog op dat moment. Want na die vier stappen krijg ik eerst een ‘informatief’ tussenscherm, om vervolgens hier te belanden:
Before we proceed to the next step…? WTF?? Krijg ik dan nog steeds geen vacatures te zien? Nee, dat krijg ik inderdaad niet. Want ik moet vervolgens een eindeloze reeks schermen door; volledig taxonomie-gedreven, die mij de meest pietluttige vragen laat beantwoorden. Tot en met de prioriteitsstelling van bepaalde vaardigheden:
Zou een verandering van volgorde straks echt een andere vacature opleveren? Lijkt mij buitengewoon onwaarschijnlijk…
Oh, en wat te denken van deze vraag:
Buitengewoon waardevol… Moet dat echt bij een 1e intake?
Afijn, na 27 keer klikken (ongelogen!) kom ik dan eindelijk op een lijst met vacatures uit:
En daar staat een vacature bovenaan die voor 75% niet voldoet aan mijn wensen… De wonderen van matching, zoals in praktijk gebracht door JobFox… Wat een drama! Hoe kan je een voordeel zo in een gruwelijk nadeel omzetten? Dat is ook een kunst.
Wat zou de ervaring van een echte werkzoeker zijn wanneer hij/zij aan het einde van de rit ontdekt dat er geen fatsoenlijke baan in deze Fastest Growing Job Site in America zit? Ik zou behoorlijk pissed zijn. Maar ja, ik ben dan ook niet wanhopig op zoek naar een baan.
Overigens had ik slechts 1 werkervaring ingevuld. Wat zou er gebeurt zijn als ik meerdere werkervaringen zou hebben ingevuld? 27 keer klikken maal het aantal werkervaringen? Ik huiver al aan de gedachte alleen…
JobFox heeft absoluut niet door hoe matching tot voordeel kan strekken. Maar misschien komt dat ook omdat ze geen Nederlands kunnen lezen?
2 Comments