IKKI = online werven?

IKKI voor bedrijven Het business model voor een sociaal netwerk is in het algemeen volstrekt onduidelijk. Zo is Facebook alweer hard op zoek naar de volgende ronde van funding; het bedrijf schijnt zo’n $ 20 miljoen per maand te verbranden…

Een business netwerk zoals LinkedIn of XING heeft dat probleem niet. Met als gevolg dat deze sites al geruime tijd zwarte cijfers schrijven. Maar hoe zit het dan met een tussenvorm; zoals IKKI?

Want dat is weliswaar een sociaal netwerk, maar zit wel in de zakelijke hoek te grutten. Hoe moet die nou zijn geld verdienen?

Oorspronkelijk was het volgens mij de bedoeling dat de verschillende brands van USG People hun vacatures op IKKI zouden pimpen. Op die manier zou IKKI een loss leader kunnen zijn terwijl de brands er goede kandidaten aan over zouden houden.

IKKI voor bedrijven
Maar dat principe is nooit helemaal van de grond gekomen. En nu is er dan een alternatief bedacht: IKKI voor bedrijven. Waarmee ze hun doel in het online leven naar buiten brengen: De wereld van IKKI is gespecialiseerd in online werven.

Homepage IKKI voor bedrijvenOke, dat is een nieuwe invalshoek… En wat heeft deze specialist dan wel te bieden? Nou, het volgende:

  1. Online recruitment Onze online recruiters zoeken naar de juiste match tussen kandidaat en vacature.
  2. Training en Consultancy De wereld van ikki biedt trainingen en projectmatige consultancy
  3. Vacatures en abonnementen Plaats je vacatures op ikki.nl en vind uit welke kandidaat het beste bij je bedrijf past. Laat op de bedrijfspagina’s zien waar je bedrijf echt voor staat

Er is dus sprake van een sociaal netwerk dat als nieuwe generatie vacaturesite ingezet gaat worden en daarnaast recruitment en consultancy diensten die feitelijk volledig los van de site staan.  Hoewel die recruiters natuurlijk wel uit het IKKI potentieel kunnen putten als ze als online sourcer (via CVinder?) op zoek gaan naar talent.

Maar waarom is ervoor gekozen om Online recruitment en Training en Consultancy als diensten aan te gaan bieden? Of is dit een erkenning van het feit dat een sociaal netwerk zoals IKKI op zichzelf geen levensvatbare business case heeft?

Overigens probeerde ik op het IKKI voor bedrijven deel van de site door te klikken op de standaard (…) link Lees meer. Maar dat resulteerde in het volgende:

HTTP404 FoutmeldingVoor een specialist in online werven is een custom HTTP404 pagina natuurlijk wel het minste wat ik mag verwachten…

Geef een reactie

15 Comments
  • koen
    says:

    @iedereen zal ik maar zeggen.
    Ik vind de discussie over belangenverstrengeling een non-issue. Marc schrijft over het algemeen kritisch over IKKI, soms positief en soms negatief. Problemen stelt hij – terecht – aan de kaart en wij (ja ik ben van IKKI) gebruiken dit als waardevolle feedback.

    In recruitment kennen heel veel mensen elkaar, en vader/dochter, ex-collega’s, (gewezen) zakenpartner, de lijst van mogelijke relaties is oneindig lang. Recruitment = netwerken en netwerken betekent dat je relaties hebt met elkaar. Betekent dit dat al deze relaties belangenverstrengeling suggereren. Come on, get real.

    Belangenverstrengeling moet je beoordelen op zijn output, niet op de onderliggende relaties. Mocht iemand niet juist zijn in zijn constatering, dan is er altijd nog voldoende ruimte om je mening te geven. Lange leve het zelfregulerend mechanisme.

  • Marc Drees
    says:

    @Thomas:
    Een grote groep bloggers betekent niet automatisch een grote hoeveelheid blog postings… Daarnaast ga ik de zelfgekozen verantwoordelijkheid natuurlijk nooit uit de weg. Schijn of geen schijn. Voor iedereen die daarmee aan mijn integriteit zou twijfelen, hun probleem.

  • Thomas Waldman
    says:

    @Floor, het heeft niet met glas half leeg te maken. Het heeft er mee te maken dat de site me na aan het hart gaat en ik als medeblogger een direct belang heb bij het imago en de integriteit van recruitmentmatters.nl.

    Ik vertrouw jullie op je woord dat er niets achter de schermen speelt en gekeken naar de blogs van Marc geloof ik ook meteen dat wanneer er iets kritisch over Ikki te melden valt hij niet zal schuwen daarover te bloggen. Het blijft echter een “Wij van WC eend adviseren WC eend.” vibe houden. Als je daar al 1 bezoeker op kwijt raakt is het een groot verlies.

    Overigens meen ik me de kritiek van Marc op Bas nog te herinneren om dat Bas in zijn blogs over multiposters niet vermelde dat hij voor Broadbean werkte. Ook daar ging het niet om vertrouwen maar om schijn.

    Met zo’n grote groep bloggers is het heel makkelijk berichtgeving over Ikki aan een ander over te laten.

  • Boris
    says:

    @Marc: IKKI zal inderdaad geld met en aan de community moeten verdienen, met name door arbeidsbemiddeling en plaatsen van vacatures. De balans dient te worden bewaakt door zo transparant mogelijk te zijn waar je loyaliteit ligt en in onze commerciele wereld ligt die bij de persoon die betaald. Maar daar hoeft niemand slechter van te worden. Je moet dus continue heel helder naar de betrokken partijen zijn en zorgen dat je die balans bewaakt. Dit is een continue dans op een koord.

    @Jos, Thomas, Jakolien. Heb me afgevraagd of ik hierop moest reageren. Maar ik vind het zo jammer dat we vaak redeneren vanuit het glas dat half leeg is.  Dus laten we niet speculeren en naar schijn kijken,  maar gewoon naar feiten vanuit het principe het glas is halfvol. Dan  wordt de wereld een stuk leuker, kan Floor haar baan houden en Marc gewoon onafhankelijk schrijven over recuitment issues. En moeten wij daar maar genoegen mee nemen of we het leuk vinden of niet. 

  • Marc Drees
    says:

    @Thomas, Jos:
    Of schijn al dan niet terecht is wel degelijk relevant. Ik ben zeker niet roomser dan de paus. En ik ben ook nog een vader van een dochter (twee zelfs); iets wat de paus hopelijk nooit zal kunnen zeggen…

    Of ik daarmee IKKI plug? Zeker niet. Ik ga er niet vanuit dat ik met artikelen als bovenstaande zelfs de indruk wek dat ik IKKI plug. Want daar kan ik me niets bij voorstellen.

    Of ik de schijn tegen heb? Blijkbaar; maar ik snap daar oprecht niets van. Als ik enig voordeel zou hebben bij IKKI zou ik dat zoals altijd melden. Zoals misschien bekend heb ik CareeriD (een concurrent van IKKI) tegen betaling van enig advies gediend en dit ook gemeld bij een artikel over CareeriD.

    Verder kan Floor uitstekend voor zichzelf zorgen; en als haar werkgever iets stompzinnigs zou doen zal ik niet schromen om erover te schrijven. Op de mij bekende manier. Kost dat haar baan dan kan ze altijd bij mij komen werken. En nee, dit is geen vacature; hooguit een parachute. Tenslotte ben ik wel de vader van een dochter (twee zelfs)…

  • Thomas Waldman
    says:

    @Floor @Marc Ook al geloof ik meteen dat jullie in goed vertrouwen handelen, het moge duidelijk zijn dat je de schijn van belangenverstrengeling tegen hebt wanneer je het over Ikki hebt zolang Floor bij Ikki in dienst is. Of die schijn terecht is is niet relevant.

  • Floor Drees
    says:

    @Jakolien
    Marc plugt helemaal niets. Ik krijg ‘m op mijn dak als ik te vaak ikki noem. Dus houd ik mijn enthousiasme in toom en schrijft Marc gewoon wat er op de online arbeidsmarkt gebeurd.

  • Marc Drees
    says:

    @Boris:
    Als ik het goed begrijp is een rendabel business model dus gebaseerd op het ‘uitnutten’ van de community. Zowel via het exploiteren van de profielen database als door werkgevers vacatures te laten plaatsen.

    Vooral ten aanzien van het exploiteren van de profielen database lijkt mij een zeer moeizame relatie te bestaan met het beschermen van de community. Hoe denk je hier een balans in te kunnen vinden? Of worden spammende intermediairs geweerd?

  • Boris
    says:

    Hoi Marc,

    Vanaf de start  heeft IKKI diensten voor bedrijven aangeboden, maar daar  hebben we bewust niet al te veel nadruk opgelegd. De reden is dat te veel commercie niet goed is voor een startende community en onze focus was/is op de community.

    Het uiteindelijke doel is om de community leden te helpen aan de baan/werkgever die bij ze past en ons verdienmodel is dan ook bemiddeling. 

    Omdat we het leuk vinden om onze kennis te delen, zoals we ook blogs schrijven op onder andere deze site, bieden we deze kennis ook aan bedrijven aan. Dit is geen core activiteit en staat los van de levensvatbaarheid van ikki.

    Om kandidaten en bedrijven dichter bij elkaar te brengen hebben we  vorige week in beta de bedrijfswiki gelanceerd. (Overigens iedereen die wil mag zich via koen@ikki.nl aanmelden om gratis deze wiki aan te maken en drie vacatures plaatsen).

    PS: bedankt voor de bugmelding, deze is inmiddels hersteld. Was inderdaad slordig van ons.