Een jaar geleden schreef ik over de grote, niet vervulde belofte van Internet: disintermediation. Oftewel het overbodig maken van intermediairs of schakels tussen leverancier en klant.
Binnen online recruitment heeft de komst van aggregatoren, oftewel vertical search engines, voor een omgekeerde situatie gezorgd; superintermediation. Hoewel dat vast geen echt woord is.
Een vertical search engine is een parasiet die onder het mom van gebruikersgemak vacatures van andere sites kopieert en op de eigen site samenbrengt. En vervolgens claimt als traffic driver voor die andere sites te functioneren.
Nu zijn vacaturesites natuurlijk ook parasitair. Tenslotte zorgen deze sites traffic drivers voor de sites van werkgevers, uitzenders en werving & selectiebureaus.
Waarbij de sites van uitzenders en werving & selectiebureaus eveneens als parasitair kunnen worden bestempeld. Deze sites kunnen worden gezien als traffic drivers voor sites van werkgevers.
Afijn, een grote ongelukkige familie van parasitieten die ervoor zorgen dat de arbeidsmarkt zo doorzichtig als matglas is. Waardoor werkzoekers en werkgevers elkaar op geen enkele manier kunnen vinden zonder dat er ergens geld aan de strijkstok van een of meerdere parasitieten blijft hangen.
SimplyHired = mafia?
Maar daar lijkt verandering in te komen. Want naast het misbruiken van haar traffic voor schoonmaakdoeleinden gaat SimplyHired ook de kleinere parasitieten (vacaturesites en sites van intermediairs) het leven zuur maken.
Jawel, SimplyHired gaat Googliaanse trekjes vertonen. Want de site die leeft van de content van anderen is nu groot genoeg geworden om die anderen de les te lezen. En er mogelijk mee weg te komen…
SimplyHired is weliswaar een aggregator, maar eentje die tegenwoordig te vet en te lui is om alles zelf te doen. En aan kleinere vacaturesites haar wil en regels oplegt; waarbij de vacaturesites dus al het werk moeten doen om op SimplyHired terecht te komen met haar vacatures.
En alsof dat nog niet genoeg is komt SimplyHired ook nog eens met een betalingseis van nieuwe ‘abonnees’: requiring new advertisers to commit to a minimum $500 monthly spend.
Waarschijnlijk schat SimplyHired in dat de recessie een prachtig moment is om aan landjepik te doen ten opzichte van haar leveranciers. Die leveranciers zijn namelijk voor een toenemend deel afhankelijk geworden van SimplyHired voor haar traffic. Zo sterk zelfs dat SimplyHired denkt protectiegeld te kunnen eisen.
Een akelige toekomst?
Als ik een kleinere vacaturesite was zou ik mijn collega’s bellen en gezamenlijk aankloppen bij Google. Want dat is natuurlijk de superparasiet. De capo di tutti capi onder de search engines. En ik zou Google om bescherming vragen. Want nu wordt je als kleine parasitiet door meerdere grote broers volledig leeggezogen. Letterlijk en figuurlijk…
SimplyHired is niets meer dan een lokaal mafia baasje. Maar dat soort baasjes kunnen desondanks een hoop ellende veroorzaken. Waarvan SimplyHired het levende bewijs is.
Cees
says:Gelukkig neemt het belang van Google alleen maar toe en zij blijven nog steeds gratis.
(Same 4 me)