Koster & Jojanneke van de Pers komen weer eens met een nieuwigheidje: het tijdperk van de ‘burn out babe’. Ze hadden al flink aan geloofwaardigheid ingeboet voor mij, na hun stuk over Twitter, dus ik zette me schrap.
Goed, de burn out babe dus. Of: “aantrekkelijke carrièredames die hun baan opzeggen.” Nu vind ik de toevoeging ‘babe’ toch al walgelijk, vergelijkbaar met (op)pimpen, door bijvoorbeeld die Business Babe uitgave van Quote. Maar de term in zijn geheel is ook nog eens discriminerend.
Een carrièretijgerin die haar baan opzegt, maar aartslelijk is, mag zichzelf geen burn out babe noemen? Heeft zij dan alleen een burn out? Wat deprimerend…
Trouwens, verheerlijken Ko&Jo de boel niet door hun, overigens afgezien van bovengenoemde term best leuke, stuk? Een burn out ziet er niet heel gezellig uit, laat staan een vrouw met een burn out. Die ligt zeker niet met haar kittige hakjes op bed. Nee, die zit met een dik maar gruwelijk plaid op de bank voor zich uit te staren, een lekkend bakje ijs op de knieën.
Zullen we het beestje voortaan gewoon bij de naam noemen? Het leven is al licht genoeg.
Anoniem
says:Hi Floor,
Volgens mij wordt het beestje hier heel duidelijk bij de naam genoemd nl. ‘Babe’. Het artikel van Koster & Jojanneke gaat het over succesvolle, intelligente en aantrekkelijke vrouwen in een commerciele rol. Daarnaast over moedige keuzes, spiritualiteit. Een babe met een burn out is een burn-out babe. C’est simple.
Wat is hier nou discriminerend aan? Waarom voelen we ons weer onderdrukt?
Er zijn heel veel aantrekkelijke vrouwen in een commerciele rol, daar hoeven we toch niet naief over te doen? Natuurlijk opent een beetje een leuk uiterlijk deuren, ook binnen recruitment om even ‘on topic’ te blijven. Maar uiteindelijk gaat het om de inhoud. Daarin voelen mijn vrouwelijke collega’s en ik ons 100% serieus genomen. Wat een gedateerd gepiep om niets. Ennuh.. een snelle zakenjongen is gewoon een ‘lekker ding’.
Floor Drees
says:@Simon hahaha het stuk heeft wel z’n effect gehad 😉
Simon
says:Lekker scherp aangezet… Maar uiteindelijk signaleren Ko&Jo deze trend op feestjes en presentaties. Deze observatie is onmogelijk tegen te spreken, tenzij je ingewijde bent in hun sociale omgeving. Enige conclusie lijkt mij daarom dat hun sociale omgeving waarschijnlijk voor het merendeel uit mooie mensen bestaat. of dat alleen de mooie mensen in hun sociale omgeving burn-outs krijgen, of dat mensen met een burn-out mooier worden, of dat alle mensen mooi zijn… Draaf ik door? laten we het dan op die laatste houden, gewoon omdat het goed voelt.
ps. @ Floor; Hoop niet dat ik onbetrouwbaar ben, omdat ik geen achternaam gebruik….
Kim Willems
says:@Tessa: Carrière Cut-out Chicko, naar het welbekende “chickie” voor de dames en cut-out wat voor burn-out staat
Floor Drees
says:Thanks Kim, soms moet de frustratie eruit 😉
@Tessa
Hogerop Hunk?
Kim Willems
says:@Tessa: Business Boefje?
Kim Willems
says:Babe associeer ik bovendien met het varkentje, dus hoe blij ben je als je deze term krijgt toebedeeld?
Daarnaast vind ik het hypocriet om de “minder mooie” burn out dames nog verder de burn out in te helpen door ze geen liefkozende termen te geven naast de burn out. Ook ben ik het met je eens dat niemand met een burn out er sexy of mooi uit ziet, tenminste, dat lijkt me niet. Na alle bakken Ben&Jerry’s word je vanzelf een stuk minder mooi, en dan heb ik het nog niet eens over die ellendige burn out gehad die rimpels en andere ellende veroorzaakt.
Scherp stuk Floor!
Tessa Faber
says:Zullen we de snelle zakenjongens ook maar een leuk koosnaampje geven??? Wie roept?
Heel ergerlijk dat vrouwen nog steeds in een “babe” rol worden geduwd. Het ergste is dat andere vrouwen hier dus zelf nog aan mee werken ook….