Elk communicatie channel is een marketing tool. En aangezien mijn generatie het meest ‘plugged in’ is, laten we geen mogelijkheid tot communicatie onbenut. Zijn alle Gen Y-ers dan marketinggoden? Volgens Dan Schawbel in Me 2.0 wel.
Gen Y heeft instant messaging (check), Skype (check), is lid van sociale netwerken, blogt, tweet (check, check, check) etc. Deze tools maken het volgens Dan makkelijker voor de jongelingen om snel een personal brand neer te zetten.
Bovendien begrijpen we hoe we ‘persoonlijke connecties moeten inzetten ten faveure van ons brand. Want: we weten dondersgoed dat marketing alleen werkt wanneer anderen je boodschap overnemen. Oudere generaties delen over het algemeen vrij makkelijk hun levenslessen met deze jonge generatie (mits innemend want enthousiast). Helemaal wanneer wij hen weer helpen op het gebied van de nieuwe media.
Zo kan hij of zij wat vertellen over de geschiedenis van het bedrijf en leg jij hem/haar uit wat Tweetdeck is. Voor je het weet ben je ‘voornaam achternaam’ die zoveel van internet weet. En die bovendien dit en dit wil. Zie daar: je pitch wordt verspreid door je collega’s.
Dus, zijn alle Gen Y-ers dan marketinggoden? Best wel. Ze bezigen in ieder geval in grote getallen personal marketing.
Floor Drees
says:Ha Iwan! Ik zou zeggen, lees vooral eens de blog van Tom Scholte om meer te weten te komen over personal branding. Maak een Google Alert aan op een aantal keywords (personal brand, branding, me 2.o, ik b.v., reputation management). Zet de blog van Tom, van mij, recruitmentmatters, rectec en ikki in je RSS-feed.
En, ik heb geen idee hoe webby je bent, maar ik waag het erop: volg vooraanstaande branding figuren op Twitter!
Meer hulp? Mail me dan gerust!
Iwan Brouns
says:Goede vraag inderdaad? Als ik om me heen kijk twijfel ik er soms aan. Als ik op het online ben, denk ik weleens dat ik nog steeds achter de feiten aan loop.
Personal Branding spreekt me enorm aan en ik ben er ook steeds meer mee bezig.
Tips zijn uiteraard van harte welkom