Deloitte 1e accountantskantoor op Twitter

Tot mijn genoegen kom ik Deloitte tegen op Twitter en zo ver ik kan inschatten is dit het enige accountants- en belastingadvieskantoor dat zich hier begeeft. Zeker als het de ‘Nederlandse tak’ betreft. Enkele grote kantoren zijn wel ‘actief’ op Twitter, maar dat betreft dan alleen de internationale collega (hoofd)vestigingen. Goeie actie van Deloitte.

Naast een overzicht van vacatures, zijn ook recruiters actief. En met actief bedoel ik ook echt actief. Aanspreekbaar en deelnemend. Een strategie die naar mijn smaak vooral effectief is bij de jongeren. De meer ervaren fiscalist of accountant ben ik nog niet tegen gekomen op Twitter. Naast profielen op LinkedIn en in enkele gevallen op Plaxo, bewegen die zich maar mondjesmaat op internet en SM. Het ’sharen’ houdt deze twee groepen voorlopig nog niet bezig.

Van Roos van Vugt, Manager E-Recruiting bij Deloitte begreep ik dat DeloitteBanen nu 6 weken op Twitter actief is en 1 goeie lead heeft binnengekregen. Een mogelijk nieuwe fiscale collega in spé dus. Deloitte is momenteel bezig met intern onderzoek naar fiscalisten en hun internetgedrag. Iets waar wij ons ook mee bezighouden, maar dan binnen het kandidaten en opdrachtgevers veld.

Ook gaf Roos aan dat de E-recruitment aangelegenheden zich vooral toespitsen op de komende generatie fiscalisten. De meer senior fiscalist is weinig actief op internet als het gaat om social media en communities. Men gebruikt internet wel voor werk en privé, maar sharen is er niet bij. Een zienswijze die wij delen. Interessant is het om na te gaan hoe het komt dat de ervaren fiscalisten zo weinig actief is. Gebrek aan ‘internet opvoeding’? Te druk? Of geen zicht op het effect van web 2.0?

Geef een reactie

6 Comments
  • chief willem
    says:

    wij stamleden gebruiken normale begrijpelijke indianentaal; ughe,ughe is ik heb genoeg gerookt,
    heya, heya is ken ik jou ergens van,
    dah-joh is welkom of kom binnen
    nyoh is ja
    neh is nee
    niaweh is dankjewel
    skanoh is ik groet je met veel liefs

    maar ik begrijp jouw taal niet meer

    chief willem

  • Roos van Vugt
    says:

    Het maakt iig wel wat los en ja dat we de eerste van de Big 4 zijn maakt me toch wel trots. 
    Roel heeft echter wel gelijk in SEO zijn we (nog) niet goed, maar als je een grote int. organisatie bent met Taleo als recruitment systeem (die een frame om oa de vacatures gooit…) moet je roeien met de riemen die je hebt. En je kan totdat je dood valt Google adwords inkopen maar je kan het op andere manieren doen zoals social networks. Dus, ja Roel, je hebt gelijk en ik geef je een promise, einde dit jaar zal ik je/jullie versteld doen staan…
    Kom maar door met meer tips!

  • xavier van loon
    says:

    @wouter..ik neem aan dat je recruiter bent bij Deloitte.
    Zoals je wellicht weet is dit een recruitment gerelateerde site waar voornamelijk mensen uit het vak actief zijn.

    Betekent “follow me” een open uitnodiging voor recruiters om je te contacteren om zaken te doen?

  • martijn betgem
    says:

    @ Roel. Sterke reactie. Roel, het klopt; fiscalisten en zeker accountants bewegen zich marginaal op internet, laat staan op SM etc. Toch krijgen wij als intermediair goede aanmeldingen via onze website, maar dat is een mix van naamsbekendheid en vindbaarheid (en conversie!). De meeste fiscalisten komen via ons/mijn netwerk.

    Deloitte heeft idd een probleem qua vindbaarheid, maar dit geldt voor veel grote bedrijven en het MKB; weggedrukt door intermediairs, jobboards en andere partijen die het spel goed kennen.

    Ik vind het in ieder geval al een stap voor een accountantskantoor om zich te begeven op SM. En dat doet Deloitte vol overgave. Ze zijn de eerste, dus het echte resultaat zal blijken (of niet).

  • Roel Kiers
    says:

    Fiscalisten hebben internet minder nodig als bron dan andere medewerkers. 

    Af en toe moet ik een fiscalist hunten voor een opdrachtgever. Ik ben nog niemand tegengekomen die af en toe eens op internet kijkt naar vacatures.

    Een ervaren fiscalist verwacht dat hij wordt gevraagd voor een andere uitdaging, en stapt net als andere accountants niet snel over naar een andere werkgever. Het zijn zekerheidszoekers. De RA’s zie ik als uitzondering op deze regel.

    Deloitte zal een verdwaalde jr fiscalist nog een keer kunnen binnenhalen met twitter, daar houdt het mee op verwacht ik.  Ze kunnen hun tijd en geld beter besteden aan andere zaken. Wanneer ik deloitte + vacature + fiscalist in Google invoer is het eerste resultaat: economische crisis voelbaar bij Deloitte. Tja… 

    De vacaturetekst is wel aardig, maar is een algemeen verhaal. Maar laat ik dan toch eens verder gaan en het sollicitatiepad bekijken. Wanneer ik wil solliciteren moet ik mij eerst indentificeren. Hartelijk dank voor je belangstelling voor een functie bij ons bedrijf. Om toegang tot uw account te krijgen moet u zich eerst identificeren door…

    Hm, in de tekst roepen ze over informeel blablabla, en als ik verder wil wordt het meteen formeel, moet ik inloggen..
    Nou, warme gevoelens krijg ik er van hoor…

  • Wouter van Voorst
    says:

    Kabam ! Lekker bezig Deloitte…
    Vooruitzien is regeren! Kijk maar eens op de recruiter gids van Twitter.. tel vervolgens het aantal volgers op van de verschillende Deloitte collega’s…
    Anyway, we merken dat onze online aanwezigheid veel goeds doet. Niet alleen in directe leads, maar ook de top of mind awareness is belangrijk. Nog steeds zijn er in deze tijd vacatures te vinden.. ook bij Deloitte.
    Follow me.
    Wouter van Voorst