Monsterboard: cijfers van april

De cijfers van Monsterboard over april zijn ‘binnen’. En dat geeft het volgende beeld:

Statistieken Monsterboard april 2009

Zo, de klad zit er gigantisch in. Want ten opzichte van maart is er buitengewoon weinig goeds te melden:

  • Zo is het aantal bezoeken in april met zo’n 450.000 afgenomen; oftewel 26% in vergelijking met maart. Goedemorgen! En zo laag is het dus in 2009 nog niet geweest.
  • Het aantal bezochte webpagina’s is met meer dan 2.000.000 afgenomen; en het aantal zoekopdrachten voor een vacature met bijna 1.500.000. Alsof je een emmer leeggooit!
  • Het aantal bekeken vacatures is met zo’n 700.000 afgenomen.
  • Er zijn zo’n 7.000 minder CV’s geplaatst

En zo kan ik nog wel even doorgaan; maar ik heb een valium tabletje nodig.. Want dit is niet te harden.

Er is maar 1 schamel positief feit te melden; het aantal vacatures agents is iets toegenomen: van 6.873 naar 7.221. Maar dat is wel een hele kleine reddingsboei…

April 2009 was een rampenmaand voor Monsterboard. En als Monsterboard niest is de rest zonder enige twijfel verkouden. Dat is geen goed teken!

Geef een reactie

12 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Jan-Willem:
    Ja, dat klopt. Maar ik heb uit volstrekt betrouwbare bron dat hier zeer binnenkort weer verandering in gaat komen. Dus nog even geduld, en voor je het weet is er weer allerlei spannends te melden

  • Jan Willem
    says:

    @ Marc: Vorige maand had je het over een opschoonactie van de CV-database van Monsterboard, maar wanneer houdt die actie op? Want in april zijn ze weer 75.000 CV’s gedaald, terwijl ze er ongeveer 25.000 hebben bijgekregen (zeggen ze…), dus per saldo in 1 maand weer 100.000 CV’s geruimd??? Voor het eind van het jaar is de CV-database van Monsterboard leeg als het zo doorgaat…..

  • Patrick
    says:

    De unieke bezoekers van mei zijn helaas nog niet bekend maar in het volgende overzicht https://trends.google.com/websites?q=monsterboard.nl%2C+nationalevacaturebank.nl%2C+werk.nl%2C+totaljobs.nl&geo=NL&date=ytd&sort=0

    kun je wel zien Monsterboard het in de voorgaande periode  het best goed doet . Ondanks het veel groter vacature aantal van de horrorsite WErk.nl blijven zij ver achter op unieke bezoekers. Voor werk.nl zou het sowieso interessanter zijn om te kijken hoeveel terugkerende bezoekers deze site heeft. Voor mij geldt iig 1x en nooi weer!
    Dat totaljobs zelf nog minder bezoekers trekt dan WErk.nl is wel een duidelijk teken. Hoe lang zal dit nog duren!

  • Jan Willem
    says:

    @ Marc: er zou pas echt iets goed over te zeggen zijn als ze unieke bezoekers zouden communiceren….Nu hebben ze het over bezoeken en ik denk dat het gemiddeld aantal bezoeken per bezoeker gedaald zijn, omdat Monsterboard een dalend aantal vacatures heeft: de bezoeker heeft dus minder de neiging om in dat schrale aanbod nog een keer te komen zoeken…..

  • Monique van Dijk
    says:

    Mogelijke oorzaak:
    Op het moment dat er meer aanbod van werk is dan van werklozenwerkzoekenden is het minder risicovol om een andere baan (jaarcontract) te accepteren. Men is dus meer aan searchen/surfen naar mogelijkheden. = meer bezoekers.

    Nu is er een schaarste aan werk: Als je “verkast” geef je mogelijk een vaste baan op tegen een onzeker jaarcontract. Men gaat “bukken en wachten tot het overwaait” gedrag vertonen. Dus minder behoefte om te zoeken c.q. marktwaarde te bepalen dan voorheen. = minder bezoekers vanMB e.a. sites.
    Eigenlijk zoiets als de huizenmarkt… men blijft zitten waar ‘ie zit en veroert zich niet. Minder vacatures door minder bewegingen op de arbeidsmarkt.
    Monique van Dijk

  • Marc Drees
    says:

    @Martijn:
    Ik weet niet precies wat je precies aan me vraagt?

    Maar de cijfers zijn natuurlijk dramatisch in het licht van een stijgende werkloosheid. Ik zou een groei van alle werkzoeker gereleateerde cijfers verwachten! En ik zie een gigantische daling. Dat is natuurlijk niet een prettig signaal.

    Of bedoel je iets anders?

  • Thomas Waldman
    says:

    Je moet je afvragen of het een slecht teken is of een verschuiving in de industrie. Nu ben ik natuurlijk gekleurd maar Linkedin tekent nog elke maand >140k nieuwe nederlandse leden op.

    Als zelfs in deze markt men je niet meer weet te vinden is er wat mis. Ik neem toch aan dat er op de marketingafdeling een b2c marketeer begint te zweten. Het is zoiezo al een tijd stil op campagnegebied als het om Monsterboard gaat.