Twitter: Een paar schreeuwers en niemand die luistert?

twitter-bird-3 Jawel, de eerste serieuze studie naar Twitter is een feit. Gisteren gepubliceerd op Harvard Business en met een aantal interessante inzichten. Waarbij vooral dit inzicht natuurlijk opvalt:

10% van de Twittter gebruikers zorgt voor 90% van de tweets

Waarom ben ik niet verbaasd? Er zijn mensen die elke scheet die ze dwars zitten de wereld in slingeren. En de rest luistert hiernaar?

Nee! Althans, niet volgens de onderzoekers. Want die stellen op basis van dit inzicht het volgende:

This implies that Twitters resembles more of a one-way, one-to-many publishing service more than a two-way, peer-to-peer communication network

Vrij vertaald: er wordt wel gesproken, maar geen hond luistert.

En dat klopt aardig met het tweede inzicht, dat van de zwijgende meerderheid:

Over half of Twitter users communicate less than once every 74 days.

Daarmee verschilt Twitter zeer fors van een sociaal netwerk, zoals onderstaande grafiek uit dezelfde studie laat zien:

Grafiek

Wat het allemaal betekent? Geen idee. Maar hoe dan ook, het is buitengewoon interessante data.

Is Twitter niets meer dan een paar schreeuwlelijken die continu lopen te brullen, maar wie luisteren er nou eigenlijk?

Geef een reactie

2 Comments
  • Tessa Faber
    says:

    Ik heb blijkbaar leuk “geschreeuwd”, want ik heb al 3 fantastisch leuke opdrachten gekregen door en via Twitter contacten.

    En nee, dat was natuurlijk geen schreeuwen en geen eenrichtingsverkeer, maar oprechte interactie en echte communicatie.

    Ik zie de Amerikaanse Tweets die voorbij komen alleen maar schreeuwen idd.

    Cultuurverschil is waarschijnlijk niet meegenomen in deze studie.

  • Floor Drees
    says:

    Ik sluit me aan bij Frank Meeuwsen:
    De vraag die nog openstaat is in hoeverre deze getallen ook cultuur- of landgebonden zijn. Het is al langer bekend dat het Twittergebruik in Nederland veel anders is (meer een chatroom) dan in landen als de USA en Engeland.

    Dus: hier is het minder zenden, meer communiceren.