Een statistiek die ik volgens mij via Paul Harrisson (Carve Consulting) te pakken heb gekregen, maar zonder bronvermelding.
Het gaat om bezoekers van vacaturesites:
- 90% van de bezoekers van een vacaturesite laat geen sollicitatie achter
- 50% – 60% van degenen die een sollicitatie starten, stopt hier voortijdig mee
De vraag is natuurlijk of deze cijfers kloppen. Iemand?
Bas van de Haterd
says:@Marc: vacaturesites: zijn dit jobboards of corporate careersites? Ik dacht eerste het laatste, maar uit de reacties begrijp ik het eerste?
Wat mij wel opvalt: 50% – 60% van degenen die een sollicitatie starten, stopt hier voortijdig mee
Ik herinner me een onderzoek van Reed Business vorig jaar of twee jaar terug dat zei dat 25% van de hoger opgeleide was gestopt met een procedure vanwege te lange formulieren (op met name corporate sites). Die 50% is dan toch wel een stuk hoger.
P.J Broekhuizen
says:Om Nienke een heel klein beetje aan te vullen, want veel ruimte laat ze niet. De cijfers worden ook nog beinvloed door het feit dat iemand, zoals je zelf ook al aangeeft meerdere malen gaat kijken. Dit kan uiteraard vanaf meerdere lokaties gedaan worden, wat dan weer meerdere “unieke” ip’s met zich mee brengt.
Niet iedereen heeft de tijd om zorgvuldig de vacatures van de concullega’s door te lezen en zal waarschijnlijk ook de tijd thuis er voor nemen om dit wel te doen. Deze persoon telt dan 2 keer op je hitlist. Maar dan is de vraag, iemand die vaker terug komt zou in sommige ogen ook wel 2 keer mogen voor komen in deze lijsten.
het is best leuk om deze cijfers te zien, maar als je er over gaat na denken, dan moet je het wel met een korrel zout nemen.
Marc Drees
says:@Nienke,
Hele waardevolle informatie en geeft mij in ieder geval enorm veel inzicht. Dank daarvoor!
Ik ga eens broeden op wat dit nou allemaal kan betekenen en hoe je dit kan extrapoleren naar meer generieke vacaturesites (als dat uberhaupt al mogelijk is…)
Nienke Smit
says:Ik denk dat er ontzettend veel om zich heen gekeken wordt voor de lol, of om iemand te helpen, of om je salaris/functie-inhoud te checken bij de concurrent, of gewoon even, gluren bij de buren.
Wij kunnen tamelijk eenvoudig die conclusie trekken omdat nichesites nog overzichtelijk zijn.
Voorbeeld: Actuaris.info, marktleider als het gaat om vacatures voor actuarissen:
Aantal bezoekers per maand: ca. 4500 waarvan ca. 3000 uniek.
Aantal vacatures op site: ca. 100, (=95% dekkend van alle vacatures op dit terrein).
Aantal mensen in NL. die actuarieel geschoold zijn: ca. 1000 in de harde kern (AAG) en ca. 2500 in de cirkel eromheen (Analist, Rekenaar).
Als 10% echt op zoek is naar een andere baan, zijn dat er 350. We krijgen bijna 10x zoveel unieke bezoekers binnen dan dat er op zoek zijn naar een baan … En ze komen ook in 50% van de gevallen nog een keer terug die maand. Vandaar dat ik die 90% echt niet vreemd vind en er van overtuigd ben dat een vacaturebank (net als Funda) een soort digitale hangplek is voor je loopbaan. Je weet tenslotte maar nooit wanneer dat huis/die baan die je altijd al gewild hebt, voorbij komt.
Die 4-5% analyseren vind ik lastiger, inderdaad omdat sollicitatie-procedures vele ingangen kennen, en het diffuser toe te rekenen is.
Marc Drees
says:@Nienke:
Oke, maar zou het zoeken naar banen niet gerichter gebeuren dan het scannen van Funda? Natuurlijk heb je na een slecht gesprek met je manager ongetwijfeld de neiging om even naar andere banen te zoeken, maar er is m.i. minder impulsgedrag bij werkzoekers. Hoewel ik hier de plank volledig mis kan slaan.
De cijfers stellen dat zo’n 4% – 5% van de werkzoekers die een vacaturesite bezoeken een sollicitatie voltooien. Dat vind ik eerlijk gezegd nog altijd een heel hoog aantal, tenzij de ‘omweg’ sollicitaties worden meegenomen: de sollicitaties die werkzoekers vervolgens direct via de werkgever doen.
Er is hiermee natuurljk wel wat grof rekenwerk te verrichten op basis waarvan het gemiddeld aantal sollicitaties per vacature kan worden berekend
Nienke Smit
says:Ik denk dat de percentages nog hoger liggen. Maar toch is dat niet zo vreemd. Ook op Funda zal minimaal 90% van de bezoekers geen huis kopen tijdens hun websitebezoek. Solliciteren is een proces, en een vacaturesite is geen webshop.