Homo ludens, oftewel potjeslatijn voor de spelende mens. Wat we allemaal horen te zijn; ongeacht onze leeftijd. Zo geniet ik zelf van Half-Life en Fallout. Tot verbijstering van mijn vrouw die zich hoofdschuddend afvraagt of ik kinds aan het worden ben.
Mijn schaamte word gelukkig sterk gedempt door de cijfers die PricewaterhouseCoopers (PwC) heeft gepubliceerd. Waaruit blijkt dat de omzet van de game-industrie de komende vijf jaar zal groeien van $ 51,4 miljard in 2008 naar $ 73,5 miljard in 2013.
Brood en spelen? Het zou me niets verbazen. Net als de loterij die ik in Zuid-Italie door miljoenen zie spelen terwijl ze geen cent te makken hebben. Wie weet…
Hoe dan ook. De cijfers van PwC tonen een gemiddelde groei van 7,4% per jaar. Goedemorgen! In een periode waar de gemiddelde bedrijfstak hoopt dat de daling van de omzet minder zal zijn dan 7,4%…
En dat betekent natuurlijk dat ook in-game advertising een sterke groei zal doormaken. Zit je net lekker een of andere alien aan stukken te schieten, zie je op de achtergrond een billboard met een vacature…
Zou ik hierdoor mijn game verlaten en vervolgens actie ondernemen? Never en nooit! En ik zou het bedrijf of de site direct op mijn zwarte lijst plaatsen. Maar misschien is de oudere homo ludens toch anders dan de jongere homo ludens…
Chris Stapper
says:@Michel
Inderdaad ook de game ervaring. Maar als ik de billboard zou kunnen slopen in een shooter, dan zou ik het nog best leuk vinden.
@Marc
Helaas. Dan leer ik het Floor wel.:)
Cees
says:@Michel,
Er is toch veel meer te verzinnen wat de usabillity niet verstoord. Wat from the top of my head:
-Een race cup sponseren in Mario cart (B.v. de Pepsi cup).
-Echte auto’s in spellen als GTA.
-Echte merken koppelen aan gadjets in de game. b.v. een heads up display met merknaam Phillips.
-Merkvermelding bij opdrachten. B.v. Ga naar het Chrysler building en shoot the bad guys.
-Potjes pindakaas als ‘power ups’
Marc Drees
says:@Chris:
De WOW factor van WoW is voor mij te laag. Half-Life en Fallout zijn voor mij de games met een hoge feel good factor.
@Michel:
Als ik een billboard aan flarden zou kunnen schieten…
Michel Rijnders
says:Marc, die billboards met reclame kan je toch heerlijk op schieten of je tag op sprayen 😉
Ik kom tot nu toe eigenlijk alleen reclame tegen die games alleen maar realistischer maken (sportsponsoring, billboards op straat), dat is denk ik de grens voor mij.
Chris, niet alleen usability, maar ook de experience. Zodra je in WoW coca cola billboards tegenkomt of vakanties van D-reizen zal je je een stuk minder ‘inleven’.
Chris Stapper
says:Games (l)
RPG> Shooters tho.
Anyway, reclame in games mag wel, tussen de games door, of zelfs op billboards in het spel, maar het mag niet de usability tekort doen. (schreef ik eerder ook)
Marc, doe je mee als ik Floor deze zomer ga leren WoW-en?!