Vernieuwde Stepstone kan beter

Logo en logotype Stepstone Enkele dagen geleden heeft Thomas Waldman al gemeld dat Stepstone een nieuwe site in beta heeft.  Maar het leek me aardig om die beta site eens met een bezoekje van de kritische werkzoeker te vereren.

En die kritische werkzoeker ziet zeker lichtpuntjes. Maar Stepstone zal met name aan de presentatie van het zoekresultaat veel moeten verbeteren om de werkzoeker echt van dienst te zijn.

De huidige situatie
Stepstone heeft op dit moment zonder twijfel een van de lelijkste vacaturesites. Voor wie niet weet hoe de homepage er ook alweer uitziet; hier het schokkende beeld:

Stepstone | HomepageJa, dat doet inderdaad pijn aan de ogen. Dus het is een geluk dat er eindelijk een alternatief is; hoewel nog in beta. En dan ziet de homepage er als volgt uit:

Stepstone | Homepage, betaversieEen enorme verbetering, zou ik willen zeggen!

Hoewel aan de zijkant nog een volstrekt zinloze scyscraper staat (die bij kleinere schermresoluties volledig buiten beeld valt) en aan de onderzijde nog allerlei andere irrelevante zaken staan (die gelukkig bij de meeste schermen below the fold blijven).

Zoekfunctie, waar ken ik die ook alweer van…
Maar het centrale deel ziet er een stuk beter uit. Met daarbij de volgende observatie:Stepstone | Zoekfuntie Nationale Vacaturebank | ZoekfunctieZoek de verschillen… We zullen maar denken: beter goed gejat dan slecht bedacht. Of zoals we bij CapGemini zeiden; intelligent reuse. Dan klinkt het al een stuk beter…

Voor degenen die de onderste zoekfunctie niet herkennen; die is van Nationale Vacaturebank.

Zoekresultaat
Het resultaat van een zoekactie ziet er zo uit:

Stepstone | Zoekresultaat  Veel relevante functionaliteit is aanwezig en dat is zonder meer goed te noemen. Alleen het aantal visuals is veel te groot. Logo’s bij de vacatures maken het zoekresultaat buitengewoon rommelig en slecht te scannen. De advertenties rechts van zoekresultaat maken het allemaal nog veel drukker. Blijkbaar gaat omzet boven het bieden van gemak en relevantie aan de werkzoeker.

Verder wordt het zoekresultaat in het midden onderbroken door een visual die een job agent per e-mail moet voorstellen. Maar daarmee nog een verstorende factor toevoegt aan het al drukke scherm. Helemaal verkeerd! Waarbij ik in eerste instantie ook nog eens dacht aan de onderkant van het zoekresultaat te zijn beland.

Job agent
Als ik overigens mijn zoekresultaat als een job agent aan wil maken wordt dat weer wel heel eenvoudig gemaakt:

Stepstone | Webform voor Job agentJammer dat Stepstone geen actieve opt-in voor de nieuwsbrief kiest maar een actieve opt-out. Wanneer worden er niet langer geluisterd naar hijgerige marketeers?

Een mogelijkheid om vacatures via een ander kanaal dan e-mail te ontvangen heb ik niet gevonden… Waar is RSS, SMS, Twitter toch ook alweer voor?

Vacatures bekijken
Bij de meeste vacatures staat ook de mogelijkheid: Stadskaart bekijken. En als je dat doet krijg je dit te zien in een pop-up:

Stepstone | GoogleMaps pop-upJoost mag weten wat ik hiermee aan moet? Volstrekt losstaande en zinloze functionaliteit die maar beter zo snel mogelijk verwijderd kan worden. Modisch meedoen met de GoogleMaps hype is wel heel erg mager voor een bedrijf als Stepstone.

En dan is er ook nog een echte beta bug te zien. Want als ik in bovenstaand scherm op de hyperlink in de balloon klik krijg ik dit te zien:

Stepstone | Pagina detail Tja, de rechterkantlijn komt net iets te snel voor de tekst.

Maar de details van een vacature zien er weer wel heel goed uit; verder kan ik direct door de vacatures heen bladeren zonder terug te hoeven gaan naar het zoekresultaat. Wat natuurlijk ook wel zo prettig is.

Solliciteren
Solliciteren op een vacature gaat niet altijd prettig. Zo struikelde ik over een vacature van LifeSize waarbij ik na het klikken op de knop Solliciteer nu op de algemene pagina van dat bedrijf kwam en opnieuw mijn vacature moest gaan zoeken. Dat kan natuurlijk niet!

Het sollicitatieformulier van Stepstone zelf is wel weer buitengewoon goed. Ik hoef nauwelijks informatie te geven om te kunnen solliciteren (voornaam, achternaam, e-mail adres en CV). En ik hoef me daarvoor niet te registreren. Top!

Conclusie
De site ziet er ontzegenzeggelijk veel beter uit dan de vorige versie, maar dat was natuurlijk wel de hunchback onder de vacaturesites.

De nieuwe site is een mix van heel prettige functionaliteit voor de werkzoeker met buitengewoon storende of zinloze elementen. Als Stepstone die laatste zaken weet te verbeteren zet ze een grote stap voortwaarts.

Geef een reactie

12 Comments
  • gijs bos
    says:

    @ Jos:
    excuses ik heb me niet nauwkeurig genoeg uitgedrukt. Met “we gaan het uitzoeken” bedoelde ik dat we het gaan proberen en we zoeken uit hoe het moet.

    dat dat formulier het niet doet is pijnlijk. Dit gaan we ASAP aanpassen (en vertalen), excuses voor het ongemak.

  • Patrick
    says:

    Ik kan niet meer in stepstone.  Wat ik me herhinner is dat stepstone complexe zoekopdrachten niet volledig ondersteunt. Helaas kan ik het nu niet checken of misschien voelt Gijs iets voor een nieuwreleaseproef? 😉

  • Fred
    says:

    @Patrick

    De searches daar zijn _wel_ Booleaans. Probeer het verschil tussen “manager linux” en “manager and linux”, het aantal resultaten is een enorm verschil.

  • gijs bos
    says:

    @ Rob: bedankt!

    @ Patrick: ja, we hebben dit jaar al een grote nieuwe release van onze CV Database gehad. Bovendien komen we met een aantal usability verbeteringen voor werkgevers. Maar niet alles tegelijk 😉

    De message over de banners is inmiddels “loud en clear”. We hebben de meeste al non-animated gezet. Nog een 2 tal te gaan. Daarnaast zullen we kritisch kijken naar het maximale aantal banners op 1 pagina.

  • Patrick
    says:

    De googlemaps is een simpel maar uiterst handige functie. Vanzelfsprekend dat je wil weten waar je nieuwe werkplek ongeveer ligt. Bovendien kun je heel snel zien wat de reisafstand is! Vaak nog belangrijker dan salaris. Vraag me af of er een beter alternatief is? Naast de afschuwelijk, goedkope, afleidende, hagelschietende banners is het een mooie site.

    @ gijs Wordt er nog wat aan werkgeverskant verbeterd? lees searchgemak?

  • jos
    says:

    Goed stuk Marc, ben het met review eens.

    @Gijs, de opt-in/opt-out mogelijkheid is volgens mij niet iets om te onderzoeken maar een simpele keuze die je moet durven maken. Met andere woorden, kies voor de opt-in en vraag je marketing personeel om een alternatief te bedenken waarmee zij sollicitanten met een steekhoudende argumenten kunnen verleiden om juist voor de opt-in te kiezen.

    Stepstone NL moet van ver komen, reden te meer om je te willen onderscheiden lijkt me.

    Enne, doe ook wat aan deze bug als ik me als potentiele klant wil aanmelden (wat niet is gelukt)

    StepStone Error

    CFID detected Session available

    CFTOKEN detected

    Error type : coldfusion.runtime.CfErrorWrapper

    Referer : https://www.stepstone.nl/5/legacy/content/nl/nl/foremployers/testaccount.cfm

    Browser : Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; nl; rv:1.9.0.11) Gecko/2009060215 Firefox/3.0.11 (.NET CLR 3.5.30729)

    Cookie checking : Yes

    This error has been sent to our IT Team.

    Error reference number : 2009/12390037/0619

    Page executing when error occurred : /5/legacy/content/nl/nl/foremployers/testaccount_confirm.cfm

  • gijs bos
    says:

    @Marc
    Dank voor de in-depth review. Hierbij wat feedback van mijn kant:
    Zoekfunctie op de homepage: hebben we inderdaad makkelijk gemaakt met slechts 3 keuze velden.
    Logo’s in de zoekresultaten: ik ben het met je eens dat dit “veel plaatjes op 1 pagina” betekent. De reden dat we het doen is dat sommige mensen visueel scannen en het bedrijfslogo is daar uitermate geschikt voor (anderen preferen tekst).
    Jobagent banner in de zoekresultaten: dit is n.l. niet zomaar een link naar de JobAgent, maar deze neemt je meest recente criteria mee. Erg makkelijk voor kandidaten dus. We hebben dit uitgebreid getest en kandidaten zijn hier zeer enthousiast over.
    Opt out vs opt in: fair point, gaan we uitzoeken
    Google maps: wordt (hard) aan gewerkt om er meer functionaliteit aan toe te voegen: to be continued.
    Templates: er zijn inderdaad een aantal templates te breed, dit zijn we aan het aanpassen.
    Solliciteren: soms wil de klant inderdaad dat de link naar hun homepage gaat. Wij adviseren hetzelfde als jij: direct naar hun sollicitatieformulier/ATS of via het StepStone sollicitatieformulier. Dat formulier hebben we inderdaad zo gemakkelijk mogelijk gemaakt: duidelijk, weinig velden, geen login.
    Nogmaals bedankt voor je input, we ontvangen graag meer feedback van de recruitment matters lezers, want de site kan altijd beter!

  • Cees
    says:

    @Marc,
    Die Google maps functie is voor veel werkzoekende wel handig hoor. Als je een vacature tegenkomt uit Goor of Ablassedam is het handig als je snel even kan kijken waar het ook al weer ligt.