eMarketer: digitale stupiditeit?

Logo en logotype eMarketer Altijd al geweten dat marketeers een buitengewoon simpel volkje waren; eMarketer levert hiervoor het overweldigende bewijs.

Wat te denken van deze conclusie naar aanleiding van een artikel over vacaturesites: […] at least some sites are in a position to capitalize on the downturn

Misschien heeft eMarketer de kwartaalcijfers van Monster gemist?

eMarketer kijkt uitsluitend naar traffic, zo blijkt. En inderdaad, die is gestegen tijdens de recessie. Maar dat zijn bezoekjes van werkzoekers. Die natuurlijk geen rooie cent in het laatje van de vacaturesites brengen.  Ook al doen enkele sites hun stinkende best uit de wanhoop van werkzoekers business te genereren.

Vacataturesites maken omzet via het verkopen van vacatureruimte en CV’s. Maar in een recessie zijn er verdomde weinig vacature aanbieders; anders dan de bedrijven die aan meerjarige contracten vastzitten. En die bedrijven doen weer hun uiterste best om die contracten open te breken en zo de kosten te verlagen. Oftewel, qua omzet is het ook voor vacaturesites een bloedbad tijdens een recessie.

eMarketer refereert in haar artikel ook nog aan een al even stompzinnige uitspraak van Jeff Hackett (SVP comScore) over vacaturesites:

Certainly with millions of Americans reevaluating their careers right now there is opportunity for continued growth and innovation in this segment of the online marketplace.

Ook deze sukkelaar lijkt weinig te hebben begrepen van het business model van vacaturesites… Mogelijk is hij marketeer?

Geef een reactie

5 Comments
  • xavier van loon
    says:

    @chris

    Ik heb het (vrij korte) artikel doorgelezen.
    Er wordt bij de percentatges duidelijk vermeld dat het gaat om de groei en afname in unieke bezoekers.
    Ook refereert de uitspraak van jeff hackett aan de start up carrieresites die groei laten zien in unieke bezoekers. Tevens klopt het dat de huidige “omstandigheden” een goede kans bieden voor start ups om te groeien in bezoekers.

    Als een lezer (niet jij) de koppeling maakt dat als de unieke bezoekers aantallen groeien dus ook de omzet van de vacaturesite dan zegt dat meer over de lezer.
    Als jij bang bent dat lezers die koppeling gaan maken dan zegt dat misschien iets over jouw perceptie op de gemiddelde lezer.

    Ik vind het een duidelijk en prima stuk over de groei van unieke bezoekers op amerikaanse vacaturesites. Wellicht dat ze een koppeling konden maken met het verdienmodel maar dat is een keuze en geen must.

  • Gijs Notté
    says:

    vanuit een markteting perspectief heeft de man (en dan bedoel ik Jeff) wel gelijk. De waarde van advertentieruimte op een website is immers afhankelijk van traffic. Zowel in kwantitatief- als kwalitatief opzicht. Vooral in dat laatste valt in de vorm van traffic optimalisatie voor marketeers veel te halen. Ga maar na hoe waardevol de informatie is dat bv 80% van de mensen die meer dan 100k verdienen regelmatig doorklikken naar aldi.nl (of iets dergelijks).
    Er is, kortom, “more than meets the eye”

    De vraag is wel of dit 1 op 1 naar vacatures te vertalen is. Een nieuwe baan is immers niet te vergelijken met de aanschaf van een pot pindakaas.