XING: ‘klein’ en winstgevend

Logo en logotype XING In de schaduw van een reus is er nog altijd voldoende ruimte voor dwergen om te groeien. Dat is tenminste wat dwerg XING aantoont op basis van haar persbericht. In de schaduw van reus LinkedIn laat XING fraaie resultaten zien.

Voor mij is vooral de omzetontwikkeling van de vacature advertenties opvallend. In het eerste halfjaar van 2008 boekte XING een omzet van EUR 1,84 miljoen; in dezelfde periode over 2009 is die omzet gegroeid naar EUR 2,23 miljoen. Een groei van ruim 21%!

En dat in een krimpende markt. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Ik heb daarom wat aanvullende vragen naar XING gestuurd, want het lijkt me vrijwel onmogelijk dat er autonoom omzetgroei kan zijn gerealiseerd onder de huidige marktomstandigheden.

XING laat ook overall fraaie resultaten zien. De totale omzet groeiede van EUR 16 miljoen (1e halfjaar 2008) naar EUR 21,5 miljoen; een stijging van 35%. Daar staat tegenover dat het netto resultaat daalde van EUR 3 miljoen naar EUR 2,2 miljoen.

Maar dat is volgens XING het resultaat van additionele investeringen in innovatie, waarbij de recruitment markt niet wordt vergeten, aldus Dr. Stefan Gross-Selbeck (CEO):

We have new functionalities especially for recruiters are already in the beta phase.

Leuk, het betekent dat XING zich nog niet overgeeft aan de dominante, veel grotere broer LinkedIn. Dus kunnen we in de toekomst nog een fraaie tweestrijd verwachten. Een soort David en Goliath? Wie weet…

Geef een reactie