Wij, de jongeren, worden overspoeld door berichten die ons erop wijzen dat wij met onze geringe werkervaring niet aan het werk komen in de huidige economische situatie. ‘De media’ adviseren ons om toch vooral even door te studeren.
Voor diegenen die de schoolbanken zat zijn is er sinds maandagavond een oplossing: Brazen Careerist, een nieuw online netwerk voor Gen-y-ers. Nieuwsgierig als ik ben maak ik een profiel aan. En moet ik meteen even lachen. Een netwerk, speciaal voor Y-tjes? Waarom kan je dan ook 1935 als geboortedatum opgeven?
Door naar het aanmaken van een profiel. Ik kan wat personalia opgeven, een foto uploaden en een summary schrijven. Daarna kan ik wat functietitels intikken, mijn cv uploaden en mijn studie vermelden. Zover niets nieuws onder zon. En dat blijft zo. Ik kan linken naar mijn Twitter-, LinkedIn- en Facebookaccount, ik kan lid worden van groepen, ik kan bloggen en reageren en ik kan vriendjes worden. The works.
(Nog even in het Nederlands)
Je profiel bestaat uit twee delen. Het ‘resume’ gedeelte is, inderdaad, je cv. Het ‘ideas’ gedeelte is de plek waar al je blogposts, reacties op blogposts, statusupdates en andere acties verschijnen. Je updates dus. Dit is inderdaad een ‘environment where users can share their thoughts and activities alongside their resumes’. Maar is het nieuw? Nee, eerder een mix van FriendFeed (in je Brazen FanFeed zie je wat je vriendjes doen), Twitter en LinkedIn.
Brazen Careerist bestaat al langer (dan een jaar) als blog netwerk, waar meer dan 1000 bloggers bij waren aangesloten. En dat is te zien, want de blog lay-out is welerg pretty:
De enige reden voor mij om me in te schrijven is dat Penelope Trunk CEO is. Zij meent dat Brazen (ik behoor al tot de intimi, denk ik) zich onderscheidt van sites al LinkedIn en Facebook, omdat het zich eerst op de community van jongelingen richt, voordat er werkgevers bijgesleept worden.
Een fijn initiatief, dus, wat zich echt nog meer moet gaan onderscheiden. Desalniettemin het volgen waard. Volg mij!
Floor Drees
says:Overigens, de column waar Marc het over heeft, is hier te lezen.
Rob van Elburg
says:Vandaag een leuk stuk gelezen op MD.
Gebaseerd op: Harvard Business Review (juli/augustus 2009)
Leidinggevenden moeten steeds meer rekening houden met twee belangrijke typen werknemer die op dit moment gelijktijdig de organisatie bevolken: Generatie Y en de Babyboomers. Dit concluderen de oprichter en partners van het New Yorkse Center for Work-Life Policy uit twee grootschalige studies naar de werknemercohorten van hedendaagse arbeidsorganisaties.
Generatie Y (Gen Y) en de Baby Boomers lijken zo veel op elkaar dat hun gedeelde waarden een belangrijke driver zijn voor de onderneming. Dit heeft wel consequenties voor de manieren waarop werkgevers het werk inrichten en aantrekkelijk blijven voor talent. Zowel Baby Boomers als Gen Y zoeken zingeving in hun werk en willen zo bijdragen aan de samenleving. Ook prefereren deze cohorten flexibele werkarrangementen, hechten ze veel waarde aan sociale contacten op het werk en zijn ze loyaal aan hun bedrijf. Ten slotte vinden ze andere dan geldelijke beloningen belangrijk.
De inrichting van een organisatie die tegemoet komt aan de wensen van zowel Baby Boomers als Gen Y, beschikt over vijf cruciale elementen: modulariteit van het werk, flexibiliteit, de mogelijkheden om iets voor de samenleving te doen, een progressief beleid ten aanzien van maatschappelijke kwesties en mentoring van Gen Y door Baby Boomers en vice versa.
Marc Drees
says:Brazen Careerist is natuurlijk gewoon Penelope Trunk. Haar blog posting over het persbericht voor dit ‘nieuwe’ netwerk is hilarisch en is verplichte kost voor eerdere (jonge) ondernemer.
Nou is het niet direct te verwachten dat een nieuw sociaal netwerk zich zal onderscheiden in functionaliteit. Tenslotte zal het vooral de user generated content moeten zijn die een sociaal netwerk haar bestaansrecht geeft. En gezien het aantal bloggers, en het aantal Twitter followers van Trunk is de start ongetwijfeld zeer hoopvol.
Ik ben benieuwd.
Raoul van Heese
says:Brazen Careerist bekt niet echt lekker! Ben benieuwd of de generatie Y zich in dit ‘hokje’ laat stoppen en of de mobile functie lekker vlot is. De moeite waard om te proberen.