Nadat ik de e-mail als artikel had geplaatst kreeg ik een veel rustiger mailtje van dezelfde medewerker die mij vervolgens om mijn telefoonnummer vroeg.
In het daarop volgende telefoongesprek werd mij vriendelijk gevraagd of ik het logo van Hays wilde verwijderen, omdat ze daar geen toestemming voor hadden gegeven, het artikel niet bepaald vriendelijk voor Hays is en dat lezers kunnen denken dat Hays zijn goedkeuring voor dit artikel zou hebben gegeven.
Ik heb de goede man uitgelegd dat dit daadwerkelijk het eerste verzoek van een bedrijf is om een logo te laten verwijderen en dat hij de lezers van RecruitmentMatters niet moet onderschatten.
Verder heb ik hem toegezegd om het logo van Hays te verwijderen, wat dus ondertussen is gebeurd.
Michel Rijnders
says:Er is niets verboden aan het gebruik van een beeldmerk als citaat zoals bij dit artikel en Hays hoeft je daar dan ook geen toestemming voor te verlenen. Maar goed, “op vriendelijk verzoek” en de strijd niet willen aangaan snap ik helemaal. Jammer dat er zo door de medewerker gereageerd wordt.
Bas van de Haterd
says:Tja, het is officieel inbreuk op merkrecht en je hebt partijen die daar nog heel traditioneel mee opgaan. Je hebt ook partijen die hun naam ook altijd moeten verdedigen en met rechtzaken dreigen als iemand die gebruikt (we noemen verder geen namen…) Heel zielig, heel traditioneel, heel onnodig als je social media begrijpt.
Marc Drees
says:@Martijn:
Er is in ieder geval 1 ding wat ze goed doen, en dat is het bewaken van wat er op Internet over Hays gezegd wordt. Verder doet Hays natuurlijk alles fout. Maar zoals ik hierboven heb gezegd is dat hun goed recht.
Marc Drees
says:@Floor:
Hays geeft met deze actie aan niets te begrijpen van online media, maar dat is hun goed recht. Ik hoop alleen dat ze het zien als een wake-up call en er wel wat mee gaan doen. Want ze zetten zich ten opzichte van hun collega recruiters wel neer als het domste jongetje van de klas. Sorry, jongetje/meisje.
Martijn Betgem
says:Wat een onzin allemaal. Hebben ze niets beter te doen? Geinig wel, wel het logo ( van het niet bepaald vriendelijke artikel) maar niet het artikel. Tja.
Floor Drees
says:Geniaal. In plaats van het gesprek aangaan online, moet een logo verwijderd worden. Zou deze Hays medewerker weten hoe goed deze blog geïndexeerd wordt in Google?