Vandaag is het zover; Deloitte heeft haar nieuwe wervingssite gelanceerd. En daarin moeten de pijnpunten uit mijn vorige bezoek (grotendeels) zijn opgelost.
Tenminste dat was de strekking van de reactie van Roos van Vugt (Manager e-Recruitment Deloitte) op mijn eerdere artikel. Tijd om de kritische werkzoeker af te stoffen en op pad te sturen. Een carriere in de accountancy lonkt!
De homepage
En dit ‘em dan, de nieuwe homepage van de wervingssite:
Zo! Dat ziet er in ieder geval veel beter uit dan de vorige homepage. Onvergelijkbaar eigenlijk. En qua navigatie ook direct zeer duidelijk: Student, Young professional en Professional. Deze global navigation komt onder de brand box ook nog terug met een aantal relevante opties.
Met deze homepage is Deloitte meteen een stuk menselijker geworden via de dominante brand box. Medewerkers, hun functies en motivaties komen hier voorbij. Overigens moet je iet met je muis op zo’n groen kruisje klikken. Binnen Flock althans, want dan raakt het teksblokje wat in de war.
Ik ben geen student of young professional, dus ik klik Professional:
Er verschijnt een tweede niveau navigatie met een aantal duidelijke opties. En sommige van deze opties hebben nogal wat te verbergen. Wat bijvoorbeeld te denken van de optie Jouw uitdaging?
Dit is wel de meest uitgebreide optie, maar het geeft twee dingen aan:
- Er is een ongelofelijke berg aan informatie te vinden op deze site. Als ik iets niet kan vinden dan bestaat het ook niet
- Sommige informatie is hiermee ‘goed’ verborgen, en daarmee minder goed te vinden. Oftewel, ik moet wel goed zoeken om alles te vinden.
Maar het wordt ineens heel erg indrukwekkend als ik in die tweede navigatiebalk op Contact klik:
Wat een opties!
Van persoonlijk via sociale netwerken en een feed naar vestigingen. Als daar geen voorkeurskanaal tussen zit weet ik het ook niet meer.
Natuurlijk ga ik voor het persoonlijke contact en dus klik ik Recruiters aan.
En dan krijg ik dit te zien:
Heel erg goed! En het wordt nog fraaier. Want in dit overzicht van recruiters kies ik mijn vakgebied (Consultancy natuurlijk…) en klik op de ‘bijbehorende’ recruiter:
Goed, dit heb ik dus nog nooit gezien. Deloitte zet een nieuwe standaard neer voor wat betreft contactmogelijkheden. Hier word ik heel erg vrolijk van. En voor de oplettende lezertjes, ik kan zelfs chatten. Tenminste, als Wouter aanwezig zou zijn geweest…
In het laatste geval zou dan dit te zien zijn geweest:
Maar… ik dwaal af, ik kom hier om een baan te vinden, en niet om een beetje te jubelen over contactmogelijkheden.
En om toch nog even te zeuren, er zijn heel wat testimonials van medewerkers te vinden. Alleen is het uitsluitend tekst! Wat mij betreft een gemiste kans en een belangrijk punt voor de volgende verbeteringsronde. Laat je medewerkers echt aan het woord. Doe een tour door de afdeling, etc. Het kan. En eigenlijk moet het ook.
En nog een zeurpuntje, de meeste pagina’s zijn heel lang, waardoor bakken met informatie ‘onzichtbaar’ below the fold blijven. En weet je wat er gebeurt met informatie below the fold? Inderdaad, bitter weinig…
Vacatures
Maar genoeg gezeurd, ik ga op zoek naar baan!
Al meteen prettig puntje als ik op Vacatures klik, de pagina die verschijnt heeft de optie Professional al ingevuld. Want daar kom ik vandaan. Zo hoort het.
Als vakgebied kies ik Consultancy en het zoekresultaat wordt meteen ververst. Hoera! Er zijn helaas maar twee vacatures op dit moment, en ik ga voor de Senior Manager Gezondheidszorg.
Hier gaat heel veel goed! Kerngegevens aan de bovenzijde, knop tot solliciteren altijd zichtbaar, context afhankelijke informatie aan de rechterzijde, vacaturetekst alleen op inhoud van de functie.
Ik ben zo vrolijk dat ik niets eens de tekst lees. Ik wil hier werken! Dus fluks op de knop Solliciteer geklikt.
Solliciteren
Oeps! Een serie gruwelijke fouten:
Nou, dat zijn er zoveel, daar is een lijstje voor nodig:
- Wat doet dat nummer achter de functie? Betekent dat soms dat ik bij Deloitte als een nummer behandeld ga worden?
- En waarom moet ik zoveel velden verplicht invullen? Dat staat ook allemaal in mijn CV!
- En waarom kan ik mijn LinkedIn profiel (lees: mijn CV…) niet koppelen?
- En waarom kan ik niet per e-mail solliciteren? Met al die verschillende communicatiekanalen in het voortraject zou ik toch ook mijn voorkeurskanaal in het vervolg moeten kunnen kiezen.
- En waar is een (leesbare) privacy verklaring in context?
Tja, daar gaat mijn goede gevoel…
Natuurlijk heb ik wel gesolliciteerd, en dan krijg ik ook nog dit terug:
Ja, wat kan een ATS toch veel roet in het eten gooien…
De e-mail response
Die ziet er zo uit:
Doe mij een paar van die schoenen! Ben ik ineens weer net zo snel als dertig jaar geleden…
De e-mail is een mix van zoet en zuur. Zoet is de totale e-mail tekst met uitzondering van dat irritante vacaturenummertje (2126) en het obligate: Zo spoedig mogelijk ontvang je nader bericht van ons omtrent je sollicitatie. Grrr…
Zoet is ook de persoonlijke ondertekening met een enorme serie contactmogelijkheden. Van de persoon die ook als contactpersoon bij de vacature stond.
Zuur is de onzin onder de e-mail. Die nog altijd in het Engels staat! En zuur is dit:
Wat een gruwelijk, gruwelijk e-mail adres. En dan dat onderwerp… Dat ging in de oude versie zelfs nog beter… Zelfs geen vermelding van de bedrijfsnaam…
Verder kreeg ik ook nog een e-mail van Deloitte met de mededeling dat ik was ingeschreven in de Deloitte database. Met een kanjer van een bug:
Dat is er eentje voor de sweep release…
Conclusie
Deloitte komt met een prachtige nieuwe wervingssite. Geen twijfel over. Als ze daar video testimonials bij gaan plakken gaat deze site in de prijzen vallen.
Of toch niet? Want het sollicitatieproces is ronduit bagger. Op het momet dat het ATS (nog steeds Taleo?) door de site heen begint te schijnen dondert de user experience volledig in elkaar. Een koude douche na een warm bad.
Corporates uit alle landen, luister: Dwing uw ATS/HRMS leverancier tot fatsoenlijke functionaliteit of donder ze eruit. Want deze leveranciers verprutsen uw wervingssite. Volledig. Tot verdriet van de werkzoeker. En dus tot verdriet van de recruiters!
martijn betgem
says:Ja, prachtige site en geruime mogelijkheden. Zonder het idee te hebben dat je ‘in de site verdwijnt’. Toch mis ik die verdieping die Marc ook aanhaalt, ‘live medewerkers’. D loopt al voorop in de branche, dus dan kan dat er ook nog wel bij.
Marc Drees
says:@Roos:
Inderdaad HireServe… Die deze tekst op haar website heeft staan:
Since then Hireserve has grown into a major player in the e-recruitment market – with glowing references from many satisfied customers. The flexibility of our software, the integration of the latest technology (web2.0), our high-performance infrastructure and our focus on detail and customer service have made e-recruitment really easy for our customers. We firmly believe that Hireserve offers the perfect blend to deliver the solution our customers need
Laat ze dat dan eens heel rap waarmaken! Of vergeten ze als ‘e-recruitment specialist’ even dat er ook nog werkzoekers zijn die iets met hun software moeten doen?
Roos v Vugt
says:Je blog begon heel goed….. Die bug moeten we idd snel sweepen… met aantal punten ben ik het met je eens aantal niet. Maar we gaan ermee aan de slag, gelukkig is het geen statische site.
En nee geen Taleo meer ajb niet die hebben we ook ‘gesweept’ 😉 ingeruild voor Hireserve.
dank iig weer voor je kritische blik, geeft weer food for verbetering!
Koen Roozen
says:Ik vermoed dat Deloitte blij zal zijn met jouw advies, want volgens mij willen zij niets liever dan afscheid nemen van Taleo. Misschien helpt het hen om over te stappen naar een betere leverancier.