Het Twitter account Toprecruiters is een aggregator van blog postings met betrekking tot recruitment. En daarmee een marketing instrument voor de site van Jacco Valkenburg, eveneens Toprecruiters genaamd.
Volgens Jacco bewijst hij de recruitment wereld hiermee een dienst gezien het aantal volgers (meer dan 800). En dat geloof ik graag. Gemak dient de mens, en Jacco biedt via deze aggregator gemak. Tot zover alles goed.
De vraag is natuurlijk ook in hoeverre hij zichzelf hiermee een dienst bewijst. En dan bedoel ik in commerciele zin. Tenslotte heeft Toprecruiters een grote kans gevonden te worden door de frequentie en het volume van de tweets.
Ik ga er niet vanuit dat Jacco Sinterklaas is. Hij verdient zijn geld met interim recruitment opdrachten, trainingen, optredens en boeken. Dus elke hit op zijn Toprecruiters/IPRC website is welkom.
En dat is weer prima. Tenzij dat via content van derden gebeurt. Althans dat is mijn mening.
RecruitmentMatters is volledig vrij van reclame. Gezien het aantal bezoekers schiet ik mij hiermee zwaar in de financiele voet. Maar met een goede reden. Of eigenlijk twee redenen:
- Bezoekers zijn niet gebaat bij reclame op een site. Weblogs als kerstbomen. Brr…
- Ik streef naar volstrekte onafhankelijkheid en objectiviteit. En dat kan niet als je je hand ophoudt.
Maar daarmee heb ik er grote moeite mee dat een ander hier mogelijk geld mee verdiend. Sterker nog, als die ander dit doet om geld te verdienen. Want dat betekent dat ik een parasiet in leven help houden. Niet de bedoeling. En zo heb ik dat ook via een Creative Commons licentie aangegeven:
Aan Toprecruiters en alle andere robots (Starterfunctie, vacature_tweets, banen_tweets, tonrodenburg, en eventuele anderen) die artikelen van RecruitmentMatters via Twitter op dezelfde manier en met dezelfde commerciele reden uitpoepen, vraag ik dan ook: Stop hiermee. Win business op eigen kracht en niet mede via artikelen van RecruitmentMatters. Alvast bedankt voor de medewerking.
Nawoord
De achtergrond van het Twitter account Toprecruiters is een collage van mugshots van recruiters. Waarbij mijn oog direct viel op de linker bovenhoek, waarin Dave Mendoza te zien is. Een spammer die om die reden van Linkedin is verbannen. Toeval…?
SalesProfs
says:Zo mooi, deze string van commentaar. Wij van SalesProfs hebben genoten!!! Dank!
Wij RTen @marcdrees graag en veel op twitter. ook als RM ons bagger vindt! Waarom? Omdat wij dan heeeeeeeeeeeeel veel hits en kandidaten krijgen op http://www.salesprofs.nl en omdat RM vaak heel veel nuttige dingen heeft te melden. En dat is ZEKER commercieel gewin!
ga zo door Marc!
ps: RM is zeker een van de sites die een mening hebben in onze recruitment wereld. SalesProfs is hier onderdeel van, positief of negatief. Laten we luisteren naar commentaar en ons verbeteren.
Kor de Boer
COO SalesProfs
Jacco Valkenburg
says:Linda, je slaat de spijker op zijn kop. In dit geval wordt door iemand websyndicatie aangeboden via RSS en laat achteraf weten dit niet op prijs te stellen / stelt hier bepaalde voorwaarden aan.
Marc geeft in dit artikel aan het niet langer op prijs te stellen dat er websyndicatie plaats vind via Twitter. Of je een persoon of een ‘robot’ bent maakt niet uit. Een voorwaarde die niet bekend bij mij was en nog altijd niet duidelijk wordt vermeld op deze website.
Had ik dit kunnen vermoeden? Nou, er zijn vele andere aggregators die van deze RSS feed gebruik maken en al langer bestaan. Ik vind het dan op zijn minst vreemd dat er een enkel Twitter account als voorbeeld wordt genomen die slechts de titel van een artikel plus een link publiceert. Het is mij ook een raadsel waarom Marc dit wil verbieden via het Twitter platform maar geen bezwaar lijkt te maken tegen websyndicatie via zoekmachines of websites die de artikelen (gedeeltelijk) overnemen.
Dat is naar mijn mening geen duidelijk beleid maar willekeur. Of gaat Marc hier ook actie tegen ondernemen? Ik ben benieuwd.
Linda
says:Dit blog is toch wel afwisselend. Interessante posts worden afgewisseld met in testosterongedrenkte discussies over bepaalde postings. Ik lees het dus afwisselend met interesse en vermaak.
Ik ga even in op het hebben van fatsoen, daar was het immers allemaal om te doen.
begrijp ik nu uit deze post nu dat jij Jacco niet vooraf persoonlijk van jouw mening/wens op de hoogte hebt gesteld maar dat hij dit via deze post heeft gehoord?
Wat je wilt ontvangen moet je eerst geven….
recruitment vakgenoot
says:Heren, heren, heren
Na een weekend offline is de zondagavond/leesavond vol met verassingen 🙂
Wat een kabaal uit het haantjes hok. Een discussie als deze helpt (en op deze toon zeker) niet om het vak recruitment serieus te laten nemen.
Toch kan ik niet laten enkele opmerkingen te maken:
Waarom zijn bezoekers niet gebaat bij reclame? Mogelijk biedt een adverteerder wel een interessante oplossing voor de lezer. Commercie is perse zo slecht nog niet.
@Marc, niet voor iedereen is duidelijk waar je je geld mee verdient, niet met recruitmentmatters en nog niet met Recruitmentlab. Je objectiviteit is niet te controleren. Het zou van prima ondernemerschap getuigen als je er geld mee zou verdienen, pecunia non olet. Van andere recruitmentbloggers is vaak duidelijk waar ze hun inkomsten uit wensen te halen. Zo duidelijk zelfs, dat ze bloggen over hun eigen topprestaties (onvervalste reclame door selfproclaimed experts) En ook dat is de mooie vrijheid van 2.tig. Als men het niet wil lezen, moet men het vooral niet doen. Het lijkt me dat elke retweet uiteinedlijk ook recruitmentmatters extra ‘gewicht’ geeft.
Wat er met je RRS gebeurt valt moeilijk te controleren, misschien kan je #recruitmentmatters aan je feed xml toevoegen, zodat alle autofeeders ook automatisch deze bronvermelding meenemen. En anders zou het van respect getuigen als de retweeters (of hoe je het moet noemen) de bronnen zouden vermelden en de traffic direct naar bron leiden.
Aan allen: Doe je eigen ding, kijk niet te veel naar anderen (kopieer niet (in alle opzichten), wees uniek! En blijf ontdekken wat wel/niet gepast is in deze supersenl ontwikkelende web wereld en wat niet. Ook van deze “fouten’ leren we hopelijk weer een beetje.
Ga vooral door met schrijven en eigenlijk zou je wat deze vakgenoot betreft dit gehele blog (inclusief commentaren) van de site moeten verwijderen en alle aandacht weer op een positief/kritisch/professioneel beeld van recruitment mogen leggen.
Een vakgenoot (die niet kan bloggen :))
(naam bekend bij redactie (vermoed ik) en indien echt gewenst kan deze bekend worden gemaakt, maar die is naar mijn bescheiden mening in deze niet belangrijk. Er zijn reeds genoeg ego’s op deze pagina:))
Henk Ritmeester
says:mmm…in elk geval erg vermakelijk om te lezen allemaal. En tegelijkertijd verbaasd over deze storm in een glas water. Als kenners van het internet of in elk geval intensieve gebruikers ervan verbaast het me namelijk dat een ieder volledig voorbij gaan aan de essentie van internet; je leest wat je aanstaat en je blockt wat je niet aanstaat. En aan de intelligentie van de lezers c.q. followers wordt hier volstrekt voorbij gegaan. Gesteld dat followers van Jacco op die manier RM vinden, dan betekent dat toch niet automatisch een positieve referentie voor diezelfde Jacco? Oftewel, ik kan zo gemakzuchtig zijn om zijn linkjes te volgen zonder dat dit automatisch betekent dat ik hém ook automatisch de credits voor die linkjes geef? Kortom Marc, weliswaar misschien begrijpenlijke…maar ook traditionele irritatie lijkt me.
Lesson learned? Yep! Persoonlijke irritatie genereert véél meer reacties dan objectieve en inhoudelijke inhoud 🙂
Michel Rijnders
says:@Marc ja, irritatie ge-uit in inhoudelijke argumentatie. Maar ik sla mij weer eens voor de kop dat ik steeds denk dat je daar op zit te wachten van wie dan ook 🙂
Jorrit Blok
says:Hoewel ik deze hele discussie van een allerbelabbertst niveau vindt, en ik niet weet wie de persoon is die aan dit nare ding zonodig een referentie naar mijn bedrijf moest koppelen, denk ik dat het zinnig is om voor eens en voor altijd duidelijk te maken dat Marc Drees geen énkele bemoeienis heeft met OTYS als bedrijf, of personen binnen dat bedrijf op zakelijk vlak. Het is inderdaad zo dat hij nog vermeld staat als registrant van het us-domain. Er wordt ondertussen aan gewerkt om dit ongedaan te maken, zodat Marc Drees en Recruitment Matters op geen enkele manier (zelfs niet vanwege de registratie van een domain in een ver verleden) in verband kunnen worden gebracht met OTYS.
We hebben in het verleden wat dingen samen gedaan, maar dat was allemaal ruimschoots vóór het ontstaan van RM. Ik kijk zelf elke dag eventjes of er iets op staat wat de moeite waard is en vind dat zo nu en dan ook. We respecteren de pogingen van Marc om op een zo objectief mogelijke manier lezenswaardige content te produceren op het gebied van online recruitment en wensen hem veel lezers met een gemiddeld tot hoog IQ.
Marc Drees
says:@Michel:
Goede zaak! Dan moest je blijkbaar even iets van je afschrijven…
Michel Rijnders
says:Marc, mijn humeur is en was prima. En dat ga ik zo houden 🙂
Marc Drees
says:@Jacco:
Ja, dat stak enorm…
Ik ben niet op zoek naar relletjes. Maar wel naar fatsoen. Dat is dun gezaaid en wordt met promiscue typjes zoals jij er niet beter op. Dat is zeker een reden om het op de persoon te spelen. Het interesseert mij oprecht niets hoeveel volgers iets of iemand heeft. Dat zou je zo langzamerhand wel hebben kunnen weten. Tenzij je de postings van RecruitmentMatters alleen maar doorplaatste uit commercieel gewin en nooit iets las…
En jaloers? Op jou?? Grapjas!
Jacco Valkenburg
says:@marc Het zal vast pijn gedaan hebben aan je ego dat een twitteraccount als toprecruiters bijna 4x zoveel volgers heeft en als influential word aangemerkt. Ik heb direct na het verschijnen van dit artikel de feed weggehaald maar je was blijkbaar te druk met zoeken naar relletjes om dit op te merken. Dit is mogelijk een permanente maatregel, misschien tijdelijk. Die optie wil ik open houden en is o.a. afhankelijk van hoe andere ‘aggregators’ hier mee om gaan (en jij met hen).
Lezen is idd een kunst. RR blog heeft in 4 maanden tijd inmiddels 100 blogs geplaatst. Tikje jaloers misschien dat je dit zo op de persoon hebt gespeeld?
Marc Drees
says:@Mark:
Wat een volstrekt stompzinnige opmerking. Kan jij wel lezen? Als dat het geval is, lees het artikel dan nog eens. Maar dan goed.
Marc Drees
says:@Michel:
Jij snapt natuurlijk ook wel dat er een verschil zit tussen Google Reader en een aggregator als Toprecruiters. Laat ik er maar vanuit gaan dat het late uur al dan niet in combinatie met een slechte dag het humeur niet ten goede komt.
Mark
says:Heb je soms het gevoel dat je ego te weinig gestreelt wordt? Lijkt me de enige verklaring om zoiets te posten.
Michel Rijnders
says:Sorry, maar wat een gemiep zeg..
Marc, jurdisch gezien is er geen poot op te staan. Je biedt een RSS feed aan en hebt een mooie creative commons. In Nederland kennen we het heerlijke citaatrecht waarin je (gelukkig) mag citeren. Volgens het citaatrecht mag je (max.) 155 karakters citeren. Per definitie gaat Twitter daar nooit over heen. Jouw creative commons gaat over stukken tekst die per definitie langer zijn. Al zet je neer dat niets overgenomen mag worden dan mag je nog wel citeren.
Jacco, je kunt bij de letter van de wet leven en volhouden, maar het is natuurlijk gewoon fatsoenlijk als iemand er blijkbaar bezwaar tegen heeft om dat te honoreren. Als een bedrijf vraagt een afbeelding te verwijderen (terwijl je deze best mag plaatsen volgens het citaatrecht) dan verwijdert Marc hem ook (Hays). Al was de reden om hem te verwijderen waarschijnlijk niet eens zozeer vanuit Gentlemen’s oogpunt.
De hele discussie over commercieel komt een beetje beperkt over op mij. In Google Reader en alle andere RSS lezers gebeurt vrijwel hetzelfde. Als je denkt dat Google haar reader aanbiedt puur als gemak voor gebruikers dan leef je in een droomwereld. Natuurlijk is dat ook gewoon als commercieel gewin te zien. Ben je zo stellig dat het niet commercieel gebruikt mag worden dan moet je daar ook over zeuren. Haal die RSS feed dan weg, want er zijn maar erg weinig mensen die een iets doen met je RSS feed in een niet commerciele applicatie of website. Het aantal dat een open source RSS lezer gebruikt is minimaal. En dat het veel vragen is om Google algemeen te blocken, zoals Arno suggereert, is onzin, ik stuur je wel een robots.txt toe (gratis, zonder commercieel gewin) als je dat zou willen. Maar dat zou zonde zijn van je SEO inspanningen en investeringen.
Natuurlijk verzamelt Jacco al die feeds niet om het leven alleen maar makkelijker te maken voor anderen. Het is een manier om mensen aan zich te proberen te binden en om eigen praktijken onder de aandacht te brengen. Dat dit uiteindelijk weinig zin heeft (ik schakel Google Reader ook niet in voor recruitmentadvies omdat ze zoveel links weet te verzamelen) lijkt mij duidelijk.
Ik ken het gevoel dat je volgens mij hebt in deze en kan mij daar ook aan storen. Maar dat gaat dan wel om mensen die (ongevraagd en met duidelijk commercieel belang) hele artikelen overnemen. Duidelijk een ander verhaal.
Ik zie ook dat ik niet heel veel heb aan toprecruiters en zie ook dat Jacco probeert daarmee te profiteren. Maar het schaadt niet. Lekker belangrijk dus. Laten we ons gewoon richten op recruitment en niet dit soort gemiep.
Goed weekend!
Marc Drees
says:@Arno:
Met het voeren van een creative commons licentie geeft ik al duidelijk aan wat wel en niet mag. Er is dus geen ruimte voor hergebruik voor commerciele doeleinden. En dat laatste wordt/werd met voeten getreden. De wederzijdse win zit dus in niet commercieel gebruik.
Google is zonder enige twijfel de ultieme aggregator. Maar nu vraag je wel heel veel van me, Arno!
Arno
says:Mooie ethische discussie, maakt me scherp hierop. Maar het is ook verwarrend dat de ene blogger wel graag wil dat zijn artikelen in commerciele verpakking door groter publiek worden gelezen omdat het afstraalt om hem/haarzelf en de andere blogger niet. Een aardig begin is misschien als je de blogger vraagt om gebruik van zijn/haar content met een wederzijdse ‘win’. Niet dat het Marc zou hebben overgehaald maar maakt al een verschil. Google is natuurlijk ook een aggregator die geld verdient met add words rond jouw artikelen Marc 😉
Martijn Betgem
says:@ Marc. Dit is precies de reden dat ik twee weken geleden enkele ‘bronnen’ op Twitter heb verlaten (en recruitment specialisten). De dubbele content springt om je om de oren en de ‘verkoop’ van trainingen en cursussen ook. Ik volg dus maar een bescheiden clubje, die ook eens andere – gewone – dingen melden. Leuke mix tussen (interessant) nieuws en gezelligheid.
De feeds (en alleen deze!) van Fiscalio.nl worden op Twitter ook gebruikt door /belastingdienst. Geen idee wie dit doet; het kan allemaal.
Marc Drees
says:@Jacco:
Het wordt er niet intelligenter op. Als ik me niet vergis vraag ik jou en de andere robots artikelen van RecruitmentMatters niet langer voor eigen gewin te gebruiken. Als je dat probeert in relatie te brengen met het artikel van Peter Gold waar je aan refereert ben je een zeer slechte lezer. Zowel van mijn artikel als van het artikel van Gold.
En wat een merkwaardige opmerking over jouw aggregator site…Soms komt commercie wel heel dicht bij hoereren.
Jacco Valkenburg
says:@Ton (en alle anderen) laat je niet gek maken door de Sociale Media Politie met hun zelfbedachte regeltjes. Blijf gewoon experimenteren, dat heeft dit vakgebied nodig en wordt gewaardeerd. Als je mijn artikelen van RecruitingRoundtable.nl automatisch wilt blijven doorplaatsen mag dat gerust. Graag zelfs.
Marc Drees
says:@Ton:
Zo, ik ben klaar met blozen na jou loftuiting. Waarvoor mijn hartelijke dank! En als we worden verwisseld vind ik dat ook niet erg. Krasse knarren onder elkaar. Of zoiets… Gaan we vanaf vandaag weer allebei ons originele ding doen
Marc Drees
says:@Jos:
Abonnement? Neuhhh… dan moet het toch wel een niveautje hoger worden allemaal.
Ik heb in het verleden een bemoeienis met Otys gehad. Dat is lang verleden tijd hoewel ik nog wel altijd een Otysusa.com account onder mijn naam heb hangen. Een account dat ik heb laten verlopen en naarstig aan Otys moet overdragen! Want voor hen is dat natuurlijk wel relevant…
Marc Drees
says:@Bas:
Ik wist niet dat het over jou ging. En verdomd, dat gaat het ook niet! Dus of jouw stukken meer of minder dan 14o karakters bevatten is totaal irrelevant. En als je de discussie niet snapt of niet kan volgen is dat wel heel bijzonder…
ton rodenburg
says:hi folks, in elk geval mooie ethische discussie. Ik zit gewoon te kloten met dat twitteren, te experimenteren en ook ik ben dus aan het tweetfeeden of zoiets. hoorde ervan en koos de vboor mij beste bloggers van het land..jawel Mark, daar hoor jij ook bij! Ik wil daarmee attenderen in mijn netwerk op goede stukken, gemakzuchtig zijn door het te automatiseren en te helpen het publiek voor de blogs te vergroten…vind dat mense uit het vak het moeten lezen.
Ik denk dat twitter duidelijker moet gaan maken dat het automatisch tweetfeeden niet van mezelf komt. Die onduidelijkheid is niet goed. Vandaag nog werd ik gefeliciteerd vanwege het behalen van de google wave…maar dat was jij mark. Ieamdn dacht dat je mijn alias was zelfs..enfin. Mooi experiment dat tweefeeden, maar ik trek me er wel even uit terug. Ook ik wil graag ‘an original’ blijven en als tweedfeeden dat beeld besmet, dan ben ik weg!
jos
says:@ Marc
Begin nou toch eens met een betaalde abonnements vorm met je blog voor de echt interessante postings. Dan verdien je er iig iets aan.
Je kan natuurlijk ook een licentie uitgeven voor partijen die tekst etc. plaatsen op hun eigen site, dan wel waar de intentie is om commercieel gewin te verkrijgen.
Dat van Otys, daar staat mij ook nog iets van bij. Ik heb je in maart al eens gevraagd wat je bemoeienis met Otys was. Dit omdat ik toen in de VS was en je naam daar opdook bij Otys USA.
Bas van de Haterd
says:Ik snap de hele discussie eigenlijk totaal niet en kan hem amper volgen. Maar zolang men enkel links doorpost of intro teksten, maar niet hele artikelen overneemt, wat bij de tweets niet kan aangezien mijn stukken altijd meer dan 140 karakters bevatten heb ik er geen enkel probleem mee. Als mensen dat willen aankleden met een kerstboom kost ze dat vanzelf weer lezers.
Marc Drees
says:En zo ontdek ik dat een Twitter account als Toprecruiters door Topsy als Influential wordt gekenmerkt. Hoe zouden ze nou weer tot die beoordeling komen? Wat een merkwaardig wereldje is dit eigenlijk.
Marc Drees
says:@Thomas:
Een IPO… Wat zou ik daarmee op kunnen halen… Ik ga even met de bank bellen!
Een aggregator zoals Toprecruiters is in mijn perspectief hetzelfde als een vertical search engine als SimplyHired of Indeed. Onder het mom van traffic driving een graantje meepikken en indien mogelijk de positie van vacaturesites overnemend. Parasitair gedrag zonder enige toegevoegde waarde.
Ik heb ondertussen aan een bevriende jurist de case voorgelegd. Het lijkt me sowieso een interessante vraag vanuit juridisch perspectief.
Thomas Waldman
says:En ik zat nog wel te wachten op de IPO van RM 😉
Ja, Nujij en technocrati is user generated content, maar vele malen meer geënt op geld verdienen aan jouw content. In het geval van Nujij zelfs het liefst zonder naar jouw content te geleiden.
Ik denk dat je dit twitter gedrag beter kan laten voor wat het is; partijen die zelf niet voldoende content dan wel kennis in huis hebben en dat onbewust etaleren door naar jou te verwijzen. Niet iets om tegen te strijden lijkt me.
Raoul van Heese
says:@Thomas
“Ik ben het helemaal eens met het feit dat doorplaatsen zonder RT voor commercieel gebruik een zwakte bod is en dat het innitiatief @toprecruiters voor de goed ingevoerde specialist alleen maar irritant is.”
Dit is de essentie van deze discussie. Voegt een aggregator als @toprecruiters waarde toe (voor al die specialisten) die het bericht op dezelfde wijze van nog eens 7 andere aggregatoren krijgen? Als je zelf niets creeert is het antwoord Nee!
“Content waar starters en mindere goden in onze mooie branche anders wellicht niet mee in aanraking zouden komen.”
Ook die krijgen de posting van RM 8 keer in hun tweetdeck en gaan vervolgens vrolijk mee doen omdat ze denken dat dit de norm is.
Opgemerkt dat @toprecruiters en Jacco genoemd worden daar waar rustig 8 tot 10 anderen uit de recruitment sector genoemd kunnen worden.
Marc Drees
says:@Thomas:
Nujij.nl is een platform die zover ik weet niet zelf verzameld, maar waar anderen een posting kunnen ‘retweeten’. Hetzelfde geldt voor Technorati (dacht ik…). Dus in mijn optiek niet te vergelijken met een soort wholesale kopieren.
En het gaat mij er niet of of er al dan niet winst wordt gemaakt, het gaat me om het commerciele aspect dat aan deze werkwijze is gekoppeld.
Mochten er hierdoor minder mensen in aanraking komen met RecruitmentMatters. So be it. Op dit gebied heb ik geen enkele intentie tot world domination…
Marc Drees
says:Overigens struikel ik net over nog een andere manier waarop Jacco Valkenburg commercieel gebruik maakt van postings. Geinig om te zien dat de posting over Toprecruiters zelf er niet in staat… Of is die posting niet interessant voor andere lezers die daarmee ‘het gemak van Jacco’ kunnen benutten?
Thomas Waldman
says:Ik begrijp helemaal je standpunt maar is het niet een achterhaalde constatering die je dan ook nog eens aan de foto van Jacco koppelt? Ga je ook partijen als nujij.nl en technocrati af? Die plaatsen immers ook door met commercieel oogmerk. Of kijk even op 21vijf.nl daar post ik ook alle blogs van RM door.
Ik ben het helemaal eens met het feit dat doorplaatsen zonder RT voor commercieel gebruik een zwakte bod is en dat het innitiatief @toprecruiters voor de goed ingevoerde specialist alleen maar irritant is. Maar men verbloemt niet dat het uiteindelijk jouw content is en er is geen sprake van plagiaat.
Een zwaktebod waar @toprecruiters en consorten weinig of geen winst uit behalen en waar RM content uit haalt. Content waar starters en mindere goden in onze mooie branche anders wellicht niet mee in aanraking zouden komen.
Marc Drees
says:@George:
Goed lezen is een kunst. Probeer het eens. Het gaat er in de gevallen die ik noem niet om of ze mijn werk waarderen maar proberen hier zelf een commercieel voordeel mee te behalen.
Ik heb geen belang in een recruitment BV, ik ben wel eigenaar van RecruitmentLab. Die tot doel heeft om wervings- en vacaturesites een betere ervaring voor werkzoekers te laten geven. Iets wat ik, in minder schaalbare vorm ook op RecruitmentMatters probeer te bereiken. En ik hoop op enig moment omzet met RecruitmentLab te gaan maken. Na de huidige recessie, als het even meezit.
De relatie met mijn objectiviteit en onafhankelijkheid begrijp ik echter niet. Maar ik stel voor dat jij die even duidelijk probeert uit te leggen. En tegelijkertijd je eerdere referentie naar Otys ook eens uitlegt. Want ook daar begrijp ik niets van.
George
says:@Marc.
ik krijg een beetje een Jack Spijkerman en Youp van t Hek gevoel bij je. wel alles over en van een ander, maar meteen mekkeren als het over je eigen dingetje gaat. wat maakt het nou uit als mensen je bericht elders plaatsen en of naar linken? is volgens mij een teken dat het waardevolle info is en dat men je werk waardeert. ben blij zou ik zeggen!
nog even over mijn opmerking omtrent je onafhankelijkheid: je hebt een belang in een recruitment BV en/of een gezamenlijk belang in een BV met de eigenaar van een recruitmenttool. als je dan stukken schrijft over recruitment, ben je op dat gebied dus niet onafhankelijk en ook niet objectief lijkt mij! maakt niet uit, maar doe je dan niet heiliger voor dan dat je in werkelijkheid bent!
Marc Drees
says:@Simon:
Ik ben blij als bezoekers mijn site vinden en nog blijer als ze er iets van waarde op vinden. Daarom ben ik dit blog gestart. Nee, dat is natuurlijk baarlijke nonsens.
Ik ben het blog gestart vanuit een passie: user experience en online recruitment. En die twee lijken in het algemeen geen reet met elkaar te hebben. Ik schrijf over deze passie met een drive die blijkbaar door anderen waardevol wordt gevonden. En hopelijk wordt hiermee online recruitment een omgeving waar het prettiger toeven is voor de werkzoeker.
Die passie is niet-commercieel. Zelfs a-commercieel. Want ook hier schiet ik in mijn eigen voet; althans dat heb ik altijd gedacht. Het is tegenwoordig niet helemaal waar, want ik heb mede dankzij RecruitmentMatters wat opdrachtjes verkregen. Maar dat was en is nooit het doel geweest.
Als een gevolg ben ik allergisch voor alles waarbij content van RecruitmentMatters online wordt gebruikt voor commerciele doeleinden. Ik ben heel blij als iemand de content van RecruitmentMatters zodanig waardeert dat hij/zij de moeite neemt om een link door te sturen. Ik ben heel bedroefd als iemand dat doet met een duidelijk bijbedoeling.
Ik weet niet of er wettelijk iets mis is. Het gaat om het morele aspect. Fatsoen. Misschien een alien begrip, maar niet voor mij. Overigens ga ik met liefde de uitdaging aan om juridisch te laten onderzoeken of dit soort praktijken al dan niet te stoppen zijn onder de CC licentie. Maar liever zie ik mensen gewoon ermee stoppen. Of ze nou 10.000 volgers hebben of 8…
Marc Drees
says:@Jacco:
Maar het is helaas niet alleen gemak. Want het account verwijst naar jouw site. Ergo… er wordt tevens een commercieel doel gediend.
Oftewel, mijn verzoek blijft onverkort staan.
David
says:@marc
“Gezien het aantal bezoekers schiet ik mij hiermee zwaar in de financiele voet.”
Wellicht een tipje van de sluier met een indicatie van bezoekers / maand? Ik ben heel erg benieuwd hoe RM zich heeft ontwikkeld sinds oktober 2006.
Ik vind het iig een fantastische blog. Up to date, veel content en interactie. Hulde!
Simon Rustenburg
says:@Floor
Alle andere links ook niet omdat daar een no-follow op staat. Dus een directe link naar RM doet ook niks voor je ranking.
@allen
Wees blij dat iemand je content waardeert en zo kans maakt op een nieuw misschien trouwe bezoeker. Daarbij is er wettelijk niks mis: op een kop rust geen auteursrecht. En deze kop mag dan prima commercieel gebruikt worden wat je ook beweert in je voorwaarden.
Floor Drees
says:@allen
Retweeten is respect/kudos geven. Klakkeloos een tweet overnemen is suggeren dat het je eigen content (en dus kennis) is. Ja, je linkt naar recruitmentmatters.nl, maar in een bit.ly-link. En die links doen NIETS voor de Google Ranking.
Jacco Valkenburg
says:Het doel is persoonlijk gemak zoals aangegeven in een eerdere reactie op een andere posting.
Marc Drees
says:@Jacco:
Als het om niet-commerciele doeleinden zou gaan, kan ik het waarderen. Anders niet.
Marc Drees
says:@Startfunctie:
Zoals ik al in mijn posting aangeef gaat het om het principe. 8 of 10.000, het maakt mij helemaal niets uit. En hoezo is er een koppeling tussen het gereed komen van jouw RSS feed en het verwijderen van de RecruitmentMatters feed uit jouw twitterfeed?
Jacco Valkenburg
says:@Marc ik vind het de moeite waard om veel berichten van RM (niet alle) te vermelden op @toprecruiters. Het is prettig om alle informatie op een plek te hebben en levert je extra bezoekers op. Dat je dit niet kunt waarderen verbaast me enigszins. Maar goed, dat is jouw mening en goed recht.
Echter ik ben ervan overtuigd dat alle followers het ook kunnen waarderen dat er melding word gemaakt van een nieuw artikel op RM langs deze weg.
Bas Westland
says:@Marc Nee joh, je wordt niet te oud. En ik was wel cynisch met die tweede opmerking. Twitter is volgens mij persoonlijk. Maar ja, anderzijds doet ie het niet vanuit zijn jaccov account. Vergelijk dit nou eens met die rel rondom het Hays logo.
Starterfunctie
says:Beste Marc,
Waar maak je je druk om? ik heb op dit moment slechts 9 followers…. Hoezo commercieel. Ik gebruik deze info, en vele andere info ook, om gewoon wat content op deze twitter te zetten. Zodra mijn rss van vacatures etc. gereed is, gaat jouw feed er per direct vanaf. Maak je dus geen zorgen. Wellicht zou je als ik 10000 followers heb wel blij zijn met jouw content op mijn twitter??
Marc Drees
says:@Bas:
Maar is dat niet het hele idee van retweeten? Alleen als je het de moeite waard vindt stel je je followers van iets op de hoogte?
Of word ik nu echt te oud?
Bas Westland
says:@Marc Ik? Cynisch? Nee joh, ben een hele blije positivo. Is wel heel vervelend als Jacco zelf alles moet gaan retweeeten afhankelijk van de content van jouw posts. Da’s erg veel werk hoor! 😉
Marc Drees
says:@Bas:
Cynicus!
Marc Drees
says:@Jacco:
Volgens mij geldt daat toch exact hetzelfde voor als een Twitterfeed?
Retweeten naar je volgers omdat je een artikel interessant vindt en wil delen is volgens mij uitstekend. Standaard retweeten om jezelf beter vindbaar te maken voor commercieel gewin niet.
Bas Westland
says:@Marc @Jacco Het mooie is dat dit artikel ook weer overgenomen wordt op Twitter. Dus het is wel objectief 😉
Jacco Valkenburg
says:Mag retweeten nog wel?
Marc Drees
says:@George:
Want?
George
says:qoute: “Ik streef naar volstrekte onafhankelijkheid en objectiviteit. En dat kan niet als je je hand ophoudt”
Volgens mij beste Marc ben jij allesbehalve onafhankelijk en objectief. Het is een prima site die je hier hebt, maar je hebt wel degelijk een belang bij het ophemelen en afzeiken van sommige ondernemingen, webinitiatieven etc etc. Ik noem bijvoorbeeld Otys.