Er is de laatste tijd het nodige te doen over de wijze waarop kranten het vege lijf denken te redden door via hun websites te gaan rekenen voor de content die wordt geboden.
Een meelijwekkende poging die gedoemd lijkt te mislukken. Met uitzondering van financieel-economisch nieuws natuurlijk. In een recent onderzoek brengt Forrester het probleem van de kranten wel heel akelig in beeld.
In een tweetal afbeeldingen laat Forrester feitelijk zien waarom krantenuitgevers op termijn ophouden te bestaan. Eerst het positieve nieuws:
Oftewel, er is een fraaie groei te signaleren voor alle vormen van online content. En nieuws doet het daar uitstekend in!
Nou, als ik nieuwsuitgever was zou ik toch even in mijn handen wrijven en alvast mijn volgende Jaguar uitzoeken.
Maar misschien zou het goed zijn nog even verder te kijken. Want hoe zit het met de bereidheid van deze gebruikers om voor die content te betalen. Ehh… niet best:
Jawel… die donkerblauwe lijn net boven de X-as is de bereidheid van gebruikers om voor online nieuws te betalen. Vrijwel nul dus! Waarbij overigens alle andere content providers, met uitzondering van muziek, zich ook ernstig achter de oren moeten krabben. Want hoewel niet zo slecht als nieuws, ook die andere content willen we eigenlijk vrijwel gratis!
Nou, dat betaalmodel voor RecruitmentMatters kan ik dus ook wel vergeten. Ik zal op mijn niet-verwarmde zolderkamertje mijn vingers tot bloedens toe kapot moeten blijven typen zonder enige vergoeding. Het is niet eerlijk verdeeld in de wereld. Want ik kan absoluut geen muziek maken!
Raoul van Heese
says:Dr valt zo vlak voor het weekend weer een kwartje bij mij binnen. Buma Stemra heeft die tweede grafiek deze week ook eens ‘goed’ op zich in laten werken. En daarbij vervolgens de stompzinnige conclusie getrokken dat er bij o.a. Hyves en You tube geld valt te halen voor elk geplaatst muziekje. 🙁