Gebruik de tamtam op internet

Dit jaar hebben twee accountants- en belastingadvieskantoren hun wervingssite vernieuwd en – belangrijker nog – aanzienlijk verbeterd. Het betreft de wervingssites van Deloitte en KPMG. Die van Deloitte is al veelvuldig besproken op verschillende blogs als Rectec en RM.

En verder? Wat doen de overige, grote en middelgrote accountants- en belastingadvieskantoren in Nederland. Weinig. Mazars heeft dit jaar wel een nieuwe website online gezet, maar dat is een geheel nieuwe corporate website waarbij de het wervingsgedeelte welliswaar vernieuwd is, maar lang niet is ingebed in social media. Bovendien is deze site ‘stil’ online gegaan.

Zoals gezegd is de website van Deloitte veelvuldig aangekondigd en besproken voordat deze online verscheen. Is dat toeval? Nee, want het leger e-recruiters van Deloitte heeft voorafgaande aan de lancering aardig wat lopen ‘roepen’ op internet.

De website van KPMG is de afgelopen weken live gegaan met beduidend minder tamtam dan bij Deloitte. Ikzelf ben bijna 10 jaar actief in de accountancybranche en kwam pas achter de lancering van KPMG toen het al een feit was.

In feite is het voortraject van Deloitte een aankondiging geweest van het feit dat men weet waarover het gaat. Zelfs eerder nog een onderkenning van het belang ervan. ‘The making of’ is via Twitter te volgen geweest, men is in gesprek gegaan met recruitment specialisten, die op hun beurt weer een blog schreven over de website. Deloitte heeft de TamTam gebruikt. En goed ook.

De website heeft zijn plek en aandacht gekregen door het actief handelen van enkele ambassadeurs. De ambassadeurs zijn bijna even belangrijk geweest als de snufjes die in de nieuwe wervingssite zijn verwerkt. Een lering die voor de concurrent van belang is, maar ook van nut is voor de kleinere accountants- en belastingadvieskantoren.

Voor de Tamtam hoef je niet groot of rijk te zijn.

Geef een reactie

2 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    Het heeft natuurlijk ook te maken met het doel. Immers, Deloitte heeft veel aandacht gekregen, top, maar hoeveel in de doelgroep. Natuurlijk, aandacht is aandacht, dat is goed. Bij KPMG merkte ik dat ik donderdag een melding kreeg, maar hij zondag al weer uit de lucht was en ze toch nog aan het bugfixen waren. Omdat ik nog wat links had heb ik hem toch gevonden en kunnen reviewen, maar ABN AMRO (waar meer tamtam bij was) heeft ook veel negatieve publiciteit gehad omdat het nog niet goed werkte.
    Dus de tamtam gebruiken: ja. Maar pas als het goed is natuurlijk.
    Wat niet wegneemt dat Deloitte gewoon ver voorop loopt in het gebruik van social media onder de financiële partijen, maar andere toch ook best leuke dingen doen hoor. De enige waar het angstvallig stil is, is bij PWC. Zou dat komen doordat die nog steeds hard aan het werven zijn?