Sommige mensen vinden het vervelend dat er over ze wordt gepraat online. Sommige mensen zeggen wel eens dingen waar ze later spijt van hebben. Er zijn er zelfs die zulke domme dingen roepen dat hen een baan kost! Linkedin, Hyves, Twitter en al die andere sociale media zijn een heerlijk medium voor nu. Maar ben je over 10 jaar nog blij met die foto die je laatst op Facebook plaatste, die “lollige” tweet van afgelopen weekend? Voor al die mensen is er straks Vanish.
Vanish is een onderzoeksproject naar de haalbaarheid van “self destructing data” op het internet. Gewapend met een flink aantal beursen en giften van onder andere Intel heeft groep medewerkers van de Universiteit van Washington een tool ontworpen die data een houdbaarheidsdatum meegeeft. Op dit moment werkt het slechts nog met Email, maar er word gewerkt aan een manier om alle online gepubliceerde date een cyanidepil in de holle kies mee te geven. Of het nu offertes met een maximale houdbaarheid van een maand gaat of liefdesverklaringen die tot de volgende ochtend geldig zijn, het maakt niet uit. Met Vanish heb je straks je vindbaarheid online nog beter in de hand.
In search levert dit helemaal interessante vernieuwing op. Niet langer zullen al die vage spidersites nog maandenlang je vacature online kunnen tonen zonder dat jij er invloed op hebt. Je zult echter ook niet langer het verleden van je sollicitant online natrekken zonder je af te vragen of je een eerijk, volledig plaatje krijgt.
Vooralsnog in de categorie Stoer Nerd Nieuws. Er is nog lang geen sprake van een vermarktbaar product en de haalbaarheid van volledig verwijdering moet nog bewezen en getest worden. Hoe ga je immers om met citaten en retweets? Ik ben benieuwd!