Een mondvol: online corporate referral services

image Was 2008 het jaar van online referral services, 2009 lijkt het jaar te worden van de online corporate referral services. Jawel, we zijn één jaar verder en we hebben één woord meer. De vraag is natuurlijk, heeft deze variant meer kans op succes dan het oudere broertje?

Tenslotte mogen we Zubka, Spotajob en Friendhunter ofwel als overleden danwel als opgewarmd lijk betitelen. Dus waarom zouden TalentTracker, Recruitr en nu ook Recruit2 dan meer kans van slagen hebben?

Goeie vraag! Maar het antwoord zal even op zich moeten laten wachten.

Overigens heeft deze nieuwe variant in potentie meer kans van slagen. Tenslotte vermijd je de grootste denkfout die bij online referral services wordt gemaakt: dat bounty hunters garant staan voor betrouwbare referrals. Het inschakelen van eigen medewerkers bij referral recruitment biedt veel grotere kansen op succes, en dat is dus waar deze online corporate referral services zich op richten.

Een kort overzicht van de drie spelers en hun afkomst:


imageRecruitr
Recruitr is onderdeel van Mobillion, met als enig bestuurder Marc Schoutens. Mobillion is eigendom van All Connected Media, die op haar buurt weer eigendom is van de Telegraaf Media Groep (TMG).

Daar zit dus wel geld achter, hoewel… TMG gaat natuurlijk niet al te lekker.

imageTalentTracker
Deze site is eigenlijk niets anders dan een white label variant van Friendhunter.

Connect2Jobs is de partij achter Friendhunter; bestuurders zijn Blogzaken BV en A.J. Bouwens Holding BV. Blogzaken is Frankwatching = Frank Jansen. En A.J. Bouwens Holding = Arno Bouwens.

imageRecruit2
Dit is een nieuwe partij in het (og?) korte rijtje met online corporate referral services spelers.

De site is eigendom van Partout Interactive BV, met als bestuurders RRT Holding BV (met als bestuurder Robert Peijenburg) en JP Valkenburg Holding BV (met als bestuurder Jeroen Valkenburg, de tweelingbroer van Jacco Valkenburg). Jacco Valkenburg meldt zelf dat Recruit2 een initiatief is van IPRC en Partout Interactive.

Nawoord
Overigens zou ik mijn geld niet op één van bovenstaande spelers zetten. Mijn keuze zou op Krem vallen. Een aanzienlijk meer ervaren partij. Met een aanpak die zich niet richt op een voorgekookte point solution, zoals bovenstaande spelers doen.

Waarmee de oplossing maar op één manier kan worden ingezet. En dat terwijl social media nog terra incognita zijn voor de meeste bedrijven. En het zeker niet uitsluitend om ‘social recruiting’ gaat.

Geef een reactie

7 Comments
  • Jacco Valkenburg
    says:

    Marc, ik wilde slechts iets meer uitleg geven bij deze nieuwe partij. Recruit2 word namelijk in een rijtje met 3-4 anderen partijen genoemd terwijl hier grote verschillen tussen zitten. Ik ben van mening dat het relevant is voor de lezer om dit te weten temeer omdat recruit2 alles is wat in het nawoord word gezegd.
    Aarzel niet om contact met mij op te nemen als je hier meer informatie over wilt hebben.

  • Marc Drees
    says:

    @Jacco:
    Ik besteed geen aandacht aan Recruit2, ik besteed aandacht aan een relatief nieuwe ontwikkeling binnen online recruitment en noem daar de mij op dit moment bekende spelers.
     
    Verder weet je dat onbeschaamde zelfpromotie geen onderdeel uitmaakt van RecruitmentMatters. Bovenstaande reactie komt angstig dichtbij. De link naar Recruit2 is wel uit je reactie verwijderd.

  • Jacco Valkenburg
    says:

    Marc, fijn dat je even aandacht besteed aan recruit2. Met deze dienstverlening richten we ons primair op corporate (recruitment) organisaties maar eigenlijk is het geschikt voor alle partijen die meer willen doen met online communities. Met recruit2 kun je zowel vacatures publiceren als ook nieuwsberichten naar het netwerk.

    De kracht van recruit2 is dat we maatwerk oplossingen leveren rondom referral recruitment. Bedrijven die op zoek zijn naar een standaardproduct moet ik op dit moment nog teleurstellen (misschien een optie voor de toekomst).
    Recruit2 maakt wel gebruik van een eigen social media platform. Indien gewenst kunnen organisaties een eigen besloten community bouwen en onderhouden mbv recruit2 technologie. We raden dat niet aan maar in specifieke gevallen kan dat een goede keus zijn.

    Het concept van Recruitr is anders en zien we niet als een directe concurrent. Recruit2 zou zelfs gebruik kunnen maken van een Recruitr koppeling om vacatures op bestaande sociale netwerken te plaatsen zoals LinkedIn en Hyves.

  • Brechtje de Leij
    says:

    @ Marc Prima, had niet helemaal door uit je post dat Recruitr  onder de corporate referral services valt, en dat je daar dus meer succes van verwacht 🙂

    En Mobillion levert daarnaast ook maatwerk social en mobile oplossingen. Zo hebben we voor Tence bijvoorbeeld een mobiele vacaturesite ontwikkeld.

    TMN en ACM hebben dezelfde bestuurder dus in de praktijk vallen we direct onder de TMG.

  • Marc Drees
    says:

    @Brechtje:
    Bounty hunters gebruik ik bij de online referral services, niet bij de online corporate referral services. Dus je herhaalt wat ik zeg…
     
    Ten aanzien van het wegvallen van All Connected Media uit de keten van releaties, is dat recente actie? Of is dat nooit het geval geweest?

  • Brechtje de Leij
    says:

    Beste Marc,

    Goed dat je over de online referral services schrijft, ik denk dat het lanceren van nieuwe services wellicht aangeeft dat de recruitment wereld weer wat aantrekt, wat we ook in andere posts mogen lezen.

    Wel twee correcties:
    Ten eerste maakt Recruitr alleen gebruik van het sociale netwerk van de eigen medewerkers – niet van ‘bounty hunters’ of algemene ‘friendhunters’. De klant van Recruitr is de HRM afdeling van een bedrijf, die vervolgens de tool inzet onder de eigen mensen.  Een combinatie van referral recruitment en sociale netwerken dus!

    Ten tweede is Mobillion een 100% TMG dochter, en valt dus niet onder All Connected Media.