Burda Digital (onderdeel van de Duitse mediareus Hubert Burda Media) heeft voor ruim EUR 48 miljoen een aandeel van 25% in XING genomen. En daarmee is XING meteen zo’n EUR 192 miljoen waard!
Helaas heeft Burda de situatie niet helemaal scherp, getuige deze zin in het persbericht: Die Xing AG ist das führende europäische Online Business Netzwerk. Voor Duitssprekend Europa is dit ongetwijfeld het geval, maar verder klopt er natuurlijk niets van.
Wat fijntjes wordt opgemertk door de mede-oprichter van LinkedIn, nota bene de Duitse Konstantin Guericke. Die nogal arrogant stelde: Wir wachsen alle drei Monate um ein XING.
Waarmee hij overigens ook geruchten de kop in wilde drukken dat XING op het verlanglijstje van LinkedIn zou staan.
Verder is EUR 192 miljoen natuurlijk een fors getal, maar LinkedIn werd ruim een jaar geleden al boven de $ 1 miljard gewaardeerd. En dat bedrag kan alleen maar zijn gegroeid met de sterke groei van het aantal LinkedIn gebruikers.
De investering door Burda lijkt dus vooral te bevestigen dat XING zich heeft neergelegd bij het feit dat ze er uitsluitend voor de Duitssprekende markt is. En de ambitie van world domination volledig heeft opgegeven.
Christian ter Maat - Carevolution
says:Voor de investeerders
In 2007 betaalde Microsoft 240 miljoen dollar voor 1,6% van de aandelen van Facebook Inc. En op dat moment zou Facebook dan ongeveer 15 miljard dollar waard zijn. Met het aantal leden van vandaag zou de waarde kunnen oplopen tot bijna 19 miljard dollar.
Het Nederlandse Hyves had zo’n 3,5 miljoen leden in 2007 en zou op basis van de waardering van Facebook 600 miljoen euro toen waard zijn. Nu zijn dat 9 miljoen leden, dus volgens een snelle rekensom zou Hyves nu ongeveer 1,5 miljard Euro waard zijn. Waarde en prijs zijn verschillende zaken. Er zijn veel minder actieve profielen op Hyves en er wordt weinig winst gemaakt. De vrije cashflow en de groei gedurende de komende jaren zal de waarde (niet koopprijs) van Hyves bepalen. Schattingen lopen uiteen van 75 tot 300 miljoen. De populariteit van Facebook en LinkedIn nemen toe, dus de vraag; make (grow members) or buy? Hyves zou er verstandig aan doen nu te cashen, voordat de bubble barst.
lees het hele artikel op;
https://www.carevolution.eu/De%20(on)zin%20van%20Sociale%20Netwerken.html