Totaljobs: bespiegelingen op een zaterdagochtend

Logotype Totaljobs.nl Totaljobs had zich sinds 2004 in korte tijd van challenger tot één van de grote vacaturesites in Nederland ontwikkeld. Maar het ambitieniveau van deze joint venture tussen Totaljobs Group (TG) en Reed Business (RB) lag aanzienlijk hoger: een nummer 1 of 2 positie in de Nederlandse markt.

Dat betekent dus minstens Monsterboard of Nationale Vacaturebank achter je laten. En het liefst allebei…

Om een dergelijke positie te bereiken is een goed functionerende vacaturesite niet voldoende. In zo’n geval is het nodig om ook zwaar in te zetten op marketing. Een onderdeel waar Totaljobs bijzonder weinig aan had gedaan; zeker in vergelijking met Monsterboard en Nationale Vacaturebank.

Ironisch genoeg was 2008 het jaar waarop Totaljobs de aanval zou gaan openen op haar twee grootste concurrenten. Een logische gedachte gezien de op dat moment zeer sterke positie van de site; op basis van het marktaandeel (aantallen nieuwe vacatures):

Marktaandeel Nationale Vacaturebank, Totaljobs, Monsterboard, Q2 2008 – Q2 2009

Marktaandeel Nationale Vacaturebank, Totaljobs, Monsterboard, Q2 2008 – Q2 2009

Het was de bedoeling om in de tweede helft van 2008 onder andere via TV commercials de naamsbekendheid van Totaljobs aanzienlijk te vergroten. Maar met het uitbreken van de economische crisis werd besloten de commercials voorlopig te schrappen.

Als gevolg van de negatieve resultaatontwikkeling over 2009 is besloten de aanval op de koppositie maar helemaal te vergeten. Met als consequentie dat er voor Totaljobs.nl in haar huidige vorm niet langer een plaats is binnen Reed Elsevier.

In de afgelopen periode is gezocht naar alternatieven, maar geen van de opties is blijkbaar als levensvatbaar ingeschat. Waarmee ook een continuering in een andere vorm werd uitgesloten.

En daarmee komt een einde aan het relatief korte bestaan van Totaljobs in Nederland. Eind 2004 werd de site gelanceerd, eind 2009 wordt het licht alweer uitgedaan.

De concurrenten zullen vanzelfsprekend opgelucht ademhalen. RB is in potentie een zeer geduchte tegenstander met enkele sterke merken. Maar zij heeft zich nu vrijwillig uit het strijdperk terug getrokken. Met als gevolg een kapitaal- en kennisvernietiging binnen een bedrijf dat online business als strategisch heeft bestempeld…

VNU Media (Nationale Vacaturebank) en Monster Worldwide Inc. zijn evenmin kleine bedrijven. Hun focus op de online recruitment markt is echter sterker gebleken dan die van RB. Met op dit moment als beloning een braakliggend lapje markt waar voorheen Totaljobs gevestigd was. De één zijn dood is de ander zijn brood.

Formeel is nog onduidelijk wat er met Totaljobs Duitsland gaat gebeuren. Maar deze site is eigenlijk al maanden een spookstad en zal ongetwijfeld hetzelfde lot beschoren zijn. Wat het einde betekent van de Europese ambities van TG buiten de UK. Waarmee ze ineens weer een ‘lokale’ speler is geworden.

Het zou me daarom niets verbazen wanneer TG als gevolg daarvan ineens een interessante overname kandidaat is geworden. Zelfs los van de plannen die Reed Elsevier heeft met RB. De komende periode wordt mogelijk erg spannend voor TG.

Maar al deze bespiegelingen zijn voor de medewerkers van Totaljobs Nederland volstrekt oninteressant. Zij gaan hun baan verliezen in een tijd dat werk niet voor het oprapen ligt. Ik wens hen daarom alle succes met de zoektocht naar een nieuwe uitdaging.

Geef een reactie

7 Comments