Wat een ongekende droefenis, en hoe is het in godsnaam mogelijk. De beste website van 2009 in de categorie Carrière is Bijbanen.nl. En dat is dus voor het derde achtereenvolgende jaar. Ter compensatie is Monsterboard de meest populaire website geworden.
De genomineerden vormden natuurlijk al een merkwaardig rommeltje, met als meest onwaarschijnlijke mededinger: Werk.nl. Met afstand de vacaturesite die bezoekers de meeste frustratie zal weten op te leveren.
Het grote nadeel is natuurlijk dat op geen enkele manier duidelijk wordt hoe deze verkiezing de nominaties bepaald en vervolgens hoe de verkiezing van de beste website tot stand komt.
Daarmee lijkt het niets anders dan wat gekonkel in achterkamertjes, waarbij een stevig rookgordijn elke hoop op een transparante verkiezing laat verdwijnen.
Met een dergelijke uitverkiezing diskwalificeert MetrixLab zich ook meteen als een serieus te nemen onderzoeksbureau. Wie wil zich nou associeren met een dergelijke uitkomst, met name als die uitkomst op geen enkele manier kan worden gecontroleerd?
Afijn, zoals ik al eerder heb aangegeven gaat RecruitmentMatters volgend jaar een alternatief bieden. Gegarandeerd objectief en volledig transparant. Waarbij sites op kwaliteit van het primaire proces worden getoetst. Zodat een echte winnaar kan worden aangewezen. En dat is tenminste een winnaar waar bezoekers zich in kunnen herkennen.
Komend voorjaar zal ik de details van dit onderzoek bekend maken, en tussentijds worden per onderzochte site resultaten beschreven zodat op voorhand een discussie kan worden gevoerd over de geconstateerde kwaliteit. Echter crowdsourcing dus. Want van al die mysterieuze uitverkiezingen heb ik zo langzamerhand mijn buik vol.
En misschien moet niet de winnaar een medaille op de site tonen, maar iedereen die niet heeft gewonnen. Een badge of shame. Want dat betekent eenvoudigweg dat die site niet de best mogelijke service biedt aan de werkzoeker. Ik weet het, een illusie. Maar het zou de drive om te verbeteren aanzienlijk verhogen!
Nicol
says:Ik sta er open voor : kom maar op met een objectief en vooral transparant onderzoek….en dat zeg ik terwijl ik nog steeds aan het bijkomen ben van het ‘wereldnieuws’dat Bijbanen.nl de prijs voor Beste Carriere Website….
Ok, Bijbanen.nl heeft er in elk geval weer een unieke dagbezoeker bij want heb voor de eerste keer in mijn leven de url in mijn browser getypt. Vol verwachting klopte mijn hart naar deze ‘geweldige’site die ik dus nog niet had ontdekt…
Wat een desillusie… schreeuwerig, verwarrend en ’te’veel informatie…. Teveel zoekopdrachten resulteerden in 0 resultaten….
Misschien (en dat weet ik eig. wel zeker ;-)) ben ik, met mijn 33 jaar, de doelgroep ontgroeid en zie ik ‘het’daarom niet…. De enige jalouzie die ik t.o.v. de website heb is de pagerank 6, dat is niet slecht gedaan en daarin hebben wij nog 1 puntje te gaan.
Maar eerlijk is eerlijk…. ze zijn wel beter dan CWI (maar wie niet ;-))
Marc Drees
says:@Kura:
Terechte opmerkingen, maar ik zou zeggen sit back and relax. Het wordt vanzelf duidelijk wat ik bedoel. En ik zou me bijzonder verbazen als je na afloop nog steeds dezelfde mening bent toegedaan.
Overigens lees je blijkbaar bijzonder selectief, want de hoeveelheid informatie op basis van verifieerbare gegevens op RecruitmentMatters is aanzienlijk. Maar goed, dat zal mijn gebrek aan objectiviteit wel zijn…
Ivo
says:@Kura: werk.nl is en blijft een ongelofelijke baggersite… te riest voor woorden, zeker als je weet hoveel (belasting!!-)geld erin gepompt is.
verder heb je wel een punt, maar zouteloze blogs leest niemand, toch?
Kura
says:Recruitment Matters is een blog, er is totaal geen objectiviteit of transparantie hier, alleen meningen en aannames onder schreeuwende titelsa. Het stuk over de wervingssite van ASR of Studentenwerk is een prima voorbeeld. Zelfs deze post “met als meest onwaarschijnlijke mededinger: Werk.nl. Met afstand de vacaturesite die bezoekers de meeste frustratie zal weten op te leveren.” en “Daarmee lijkt het niets anders dan wat gekonkel in achterkamertjes, waarbij een stevig rookgordijn elke hoop op een transparante verkiezing laat verdwijnen.
Met een dergelijke uitverkiezing diskwalificeert MetrixLab zich ook meteen als een serieus te nemen onderzoeksbureau.”.
Niets mis mee, maar daarom vraag ik me wel af hoe serieus een dergelijk onderzoek genomen gaat worden.
Marc Drees
says:@Kura:
Leg uit?
Kura
says:“Afijn, zoals ik al eerder heb aangegeven gaat RecruitmentMatters volgend jaar een alternatief bieden. Gegarandeerd objectief en volledig transparant.”
Recruitment Matters en “objectief” en “transparant”. Ben benieuwd.