Jawel, je hebt Tweeters en Twitter lurkers. Althans, volgens Forrester. Tweeters zijn actieve verzenders van berichtjes via Twitter terwijl Twitter lurkers alleen maar lezen. Nou, dat is dan ook weer duidelijk. Maar er is meer. Want beide groepen Twitter gebruikers zijn zeer actief op sociale media.
En dat maakt Twitter tot een belangrijk kanaal. Niet door het volume aan gebruikers maar door het soort gebruikers. Van de Amerikanen die regelmatig online zijn is ondertussen 12% gebruiker van Twitter.
Maar het gaat dus vooral om de mate van activiteit van de Twitter gebruikers, en dat ziet er volgens Forrester zo uit:
Forrester: The Social Technographics Profile Of Twitter Members
Oftewel, beide groepen Twitter gebruikers zijn zeer, zeer actief op het gebied van sociale media. Waardoor een relatief kleine groep dus een enorme impact kan hebben.
Wat natuurlijk ook het advies van Forrester aan marketeers is. Op Twitter zitten je early adopters en heavy influencers. Als marketeer moet je daar dus zijn. Excuses, als interactive marketeer. Je weet wel, ‘marketeers’ die luisteren in plaats van te schreeuwen.
En dan is er nog de leeftijdsverdeling. Die er voor de twee groepen zo uitziet:
Forrester: Leeftijdsverdeling Tweeter en Twitter lurkers
Zo’n 36% van de Tweeters zit dus tussen de 25 – 34 jaar. Jonge professionals dus, die ook nog eens een hoger dan gemiddelde opleiding hebben genoten.
Nou, dat moet toch allemaal buitengewoon interessant in de oren klinken van recruiters. Of heb ik het mis?
Chris Stapper
says:Marc. wat ben je toch een held met data. Weer een interessant artikel.
Ik ben overigens een twitter lurker, lijkt me.