Seth Godin heeft weer eens zijn pijlen gericht op de arbeidsmarkt marketing methodes. Deze keer zijn het de carriere evenementen, de banenbeurzen die het moeten ontelden.
Career fairs… are neither.
Of course they don’t exist to help you plan or execute a career. Most of the organizations with booths are bottom fishing, looking for enough willing and able employees to fill established gaps in their companies. This is hiring on the hoof, wholesale filling of average jobs with people trying to be average. Planning a career at a career fair is a little like looking for a soulmate at a singles’ bar.
And fair? Hardly. Because there are no average people, right? There are average jobs, certainly, average in that they require people to fit in, do what they’re told and follow the manual. I’ll grant you that those jobs need to get done, but I’m not sure they have to get done by you.
By the time a job opening hits the career fair, it’s a job you don’t want. And by the time a job seeker is walking down the aisles, standardized resume in hand, it might be too late for her to find a job that’s worthy of her.
Here’s to a new, better sort of career fair, one that’s selective, interactive, long-term and both career and fair.
Hij nodigt uit tot vernieuwing. Een mooie gelegenheid voor een recruitment crowdsourcing experiment, open innovtatie? Of is deze markt net even iets te concurrerend om dit soort innovatietrajecten via een blog in te zetten?
Chris Stapper
says:Het hangt er ook vanaf wat je als werknemer wil met een career fair. Het is fijn en mooi om te geloven dat iedereen uniek en speciaal is. En het is goed om te weten dat iedereen zichzelf als uniek en speciaal ervaart. Maar beide feiten sluiten niet uit dat veel mensen zich prettig kunnen voelen in een ‘gemiddelde’ baan, dat ze niet op zoek zijn naar het grote avontuur, maar vooral hun dagelijkse brood willen verdienen. Hoeveel mensen dat zijn, durf ik niet te zeggen. Toch zou ik liever een fun argument zien (je moet vernieuwen omdat het beter werkt) dan een ‘mensen zoeken geen average job’ argument.
Zelf zou ik nooit naar een standaard career fair gaan. Als de fair intereactief wordt gemaakt, klinkt het hoe dan ook een stuk beter. Want ja, het is leuker.