Als je te vaak wolf roept wordt je op een gegeven moment niet meer geloofd. Maar gisteren nabeurs bleek dat het dan toch eindelijk zover was: Monster koop HotJobs van Yahoo!.
De geruchten over een dergelijke overname hingen al geruime tijd in de lucht sinds Carol Bartz (CEO Yahoo!) haar positie innam. En vooral na eind december, waar Bartz ondubbelzinnig duidelijk maakte van HotJobs af te willen.
En hoewel ik de hoop ondertussen had opgegeven is het er dan toch nog van gekomen. Monster haalt een concurrent uit de markt! En wordt na Microsoft (met Bing) de volgende partij die Yahoo! met zoektechnologie gaat ondersteunen. Of, zoals het persbericht stelt: Monster will become Yahoo!’s provider of career and job content on the Yahoo! homepage in the United States and Canada
Geinig… voor zoeken op alles behalve banen heeft Yahoo! een partnership met Bing en voor zoeken op banen een partnership met Monster. En zo wordt 6Sense met een overdonderende klap een belangrijke zoektechnologie.
Tegelijkertijd wordt Monster met afstand de grootste vacaturesite van Noord-Amerika. Voor een bedrag van $225 miljoen. En verder krijgt Monster toegang tot de gigantische pool aan kleinere bedrijven die HotJobs via hun deal met honderden regionale/lokale kranten bedient. Een deel van de markt waar Monster op dit moment nauwelijks toegang toe heeft.
De 6Sense deal deal geldt voor drie jaar in de VS en Canada, met een exclusie exclusive right for a period of time following the closing of the acquisition to negotiate similar traffic agreements with Yahoo! properties on a global basis, including countries in Europe, Asia and Latin America
Oftewel, Yahoo! gaat naar alle waarschijnlijkheid wereldwijd Monster via haar homepage aanbieden. Dat is geen slechte deal en vergelijkbaar met de deal tussen Careerbuilder en Microsoft (aandeelhouder in Careerbuilder) waar de vacaturesite via MSN wordt gepromoot.
En daarmee is de strijd wie de grootste vacaturesite ter wereld is op dit moment in het voordeel van Monster beslecht. Tegelijkertijd kan Monster haar 6Sense technologie wereldwijd marketen via de homepage van Yahoo!. En dat geeft voeding aan mijn verwachting dat Monster ook een leverancier van zoektechnologie voor de arbeidsmarkt wil worden. Ze zal dan wel moeten opschieten met de oplevering van de technologie in andere landen…
Als laatste is het een tactisch slimme move van Sal Iannuzzi (CEO Monster) om de overname van HotJobs tegelijkertijd met de cijfers van het 4e kwartaal te melden. Wat een bliksemafleider!
Over die cijfers zal Wilbert Geijtenbeek later vandaag meer melden.
2 Comments