Ondanks de euforie over de nieuwste acquisitie van Monster, is 2009 een absoluut rampjaar geweest voor het bedrijf. Het bedrijf zag zijn omzet met eenderde krimpen en is niet langer een miljardenconcern. Dit jaar zette Monster $ 905 miljoen om. Vorig jaar was het bedrijf nog goed voor ruim $ 1,3 miljard.
De enige groei die het bedrijf wist te boeken, staat paradoxaal genoeg op conto van de advertentiemarkt, waar Monster $ 2 miljoen meer winst op wist te maken. De kernactiviteit – in de divisies Careers North America en Careers International opgesplitst – daalde dit jaar zelfs met 36%.
En dat lijkt opvallend. De Amerikaanse divisie boekt met deze cijfers voor het tweede achtereenvolgende jaar verlies. Waar Monster in 2008 nog terrein boekte in de niet-Amerikaanse omzet, trekken beide divisies in hun krimp nu gelijk op.
Goedkope dollars
Het heeft alles te maken met het dollareffect. Waar Manpower zwaar op de Europese uitzendmarkt leunt en daarmee profiteert van de dure euro, ziet Monster Worldwide de licht stabiliserende Amerikaanse omzet tenietgedaan door de nog veel slechter presterende internationale divisie. Ja, de niet-Amerikaanse omzet daalde met eenzelfde percentage als de Amerikaanse omzet. Maar in Europa krijgt Monster euro’s, en zet die vervolgens omgerekend in meer en meer goedkope dollars op de verlies- en winstrekening. Het resultaat in Europa is dus in werkelijkheid slechter dan de cijfers doen schijnen.
Eén cijfer is geeft daarvan het bewijs. Monster geeft aan dat het in 2009 42 procent van zijn omzet buiten de Verenigde Staten heeft gemaakt. Dat was een jaar eerder nog 44 procent. Langzaam maar zeker wordt Monster weer Amerikaanser. En dat wordt in 2010 aanzienlijk versterkt met de overname van HotJobs.