Zojuist presenteerde Kelly Services zijn jaarcijfers. Deze Amerikaanse uitzender zag zijn omzet met ruim eenvijfde krimpen tot ruim $ 4,3 miljard. Onder de streep prijkt dit jaar een verlies van $ 104,5 miljoen, ruim $ 20 miljoen meer verlies dan vorig jaar. Toch is de zwaar besnorde topman Carl Camden ‘very pleased’ met zijn resultaten.
De reden? Kelly’s omzetdaling in het vierde kwartaal viel alleszins mee. Het bedrijf postte een krimp van niet meer dan 6,6 procent over de laatste drie maanden van 2009 ten opzichte van een jaar eerder. Hoe dat kan?
Kelly rapporteert namelijk in weken. En het laatste kwartaal telde een week meer dan het laatste kwartaal van 2008. En een weekje extra omzet draaien doet wonderen voor het resultaat. Het bedrijf corrigeert de cijfers niet.
Daarnaast profiteert Kelly van de dure euro, waar het een kwart van zijn omzet in maakt. Het vertekent de ellende die het bedrijf bij uitstek in Europa ondergaat.
Immers, Kelly Services is te klein voor het tafellaken en te groot voor het servet en we kunnen het bedrijf daarmee gerust het USG People van Amerika noemen. Met één verschil: Kelly is wel een mondiale Calimero. Overigens, over de Nederlandse markt, waar het bedrijf slechts een handjevol kantoren heeft, rapporteert Kelly niet.
Reorganisaties
Het gevolg is dat het bedrijf in de kleine Europese markten pijnlijk wordt weggedrukt. Grote en dikke uitzendconcerns kunnen in recessietijd diep snijden. Maar iemand die bij het kleine Kelly Services een liposuctie wil doen, loopt al gauw het risico een slagadertje te raken. De ‘restructuringkosten’ zijn dan ook hoog. Afgelopen jaar gaf het bedrijf een kleine $ 30 miljoen uit aan ontslagpremies en aanverwante kosten.
En volgens de onbesnorde CFO Patricia Little gaat het snijden dan ook in 2010 gewoon door, al zal het ‘niet zo duur zijn als afgelopen jaar.’
Kelly is vrijwel vertrokken uit Spanje, de Oekraine en Turkije. Wat de reorganisaties voor de Nederlandse dochter betekent, liet het bedrijf niet weten.
Kelly
says:De Kelly organisatie zoals deze in Nederland bekend is, is niet de mondiale speler en de Kelly die het hoofdkantoor in US voor ogen heeft. Het gegeven dat Kelly niet de nederlandse markt rapporteert geeft te denken. Zijn deze onderdelen verkocht, zijn deze onderdelen afgeschreven of ligt dit gedeelte ter overname op de markt?
Kelly Nederland heeft de afgelopen jaren een tendens naar beneden laten zien waar sommige collega’s een stijging lieten zien. Ook dit gegeven geeft te denken. De wisselingen op directienivo (4 directeuren binnen 3 jaar) heeft aan Kelly Nederland geen duidelijke richting gegeven. Daarnaast is er door de diverse, slecht uitgevoerde, reorganisaties, interne onrust onstaan, waarbij men moet afvragen wie het zinkend schip als eerst zal verlaten. De directie of het uitvoerend personeel?
Kelly Nederland heeft een aantal mondiale partners waarbij plichtsgetrouw afname verplicht is. Echter gezien de kostenstructuur van Kelly, zijn dit voor Kelly niet de klanten die gaan bijdragen in een optimaal bedrijfsresultaat (hoge eisen=veel werk en lage marges).
Het zwaard van Damocles zwaait over de uitzendburo’s. Het kaft zal wederom van het koren worden gescheiden. Dit is uiteindelijk beter voor de klant. (In dit geval is de klant zowel opdrachtgever en kandidaat.) En zal kwaliteit vanzelf naar boven komen drijven.
Ivo
says:Wow, dat is inderdaad een flinke moustache, respect! 🙂
https://www.sbnonline.com/Content/Site051/Articles/11_01_2008/detcskellyservi_00000007633.jpg