“Een flexibele ontwikkelaar met brede kennis die graag zeer dynamisch wil werken”
Sommige ICT recruiters zullen het nooit begrijpen. De nerd op het schoolplein betrekken bij het meest hippe feestje? Dat deed je vroeger enkel uit medelijden en daar had deze toen al vaak geen zin in…..
Marketeers zijn conceptueel, ICT-ers concreet. Hiertussen schuilt de HRM-er en/of de Recruiter. Spreading the Word over Cultural Fit, Dynamisch, Breed. Kom bij ons! De Beta nerd interesseerde dit vroeger al niet, dus waarom nu wel?
Met abstract gelul haal je geen talent binnen. Woorden als breed, dynamisch, geweldig zijn niet tastbaar, niet concreet, enkel vaag, en de allergie van elke BETA. In het onderzoek van Lubinski, D., & Persson Benbow, C. (2006). “Study of Mathematically Precocious Youth After 35 Years” zijn verschillende groepen 12-jarige jongens en meisjes gevolgd met een bovengemiddeld wiskundige aanleg. Gebleken is dat van deze groep uiteindelijk 90% een bachelordiploma of hoger haalt en uiteindelijk terechtkomen in bepalende posities in de wetenschap en technologisch gedreven organisaties. Allen worden succesvol. Bij een organisatie laten horen? Liever individueel anticiperen op het volgende:
- Pursues intellectual activities. Intellectueel uitdagen. Het gaat ze om de inhoud en niet de verpakking.
- Esoteric knowledge, or other obscure interests. Mainstream is niet aan hen besteed, dus zeker geen massa communicatie.
- Rather than engaging in more social or popular activities. Schuwt sociale activiteiten en al helemaal als het populair wordt.
- Considered a loner by peers or will tend to associate with like-minded people. Als hij al sociaal actief is, dan alleen met gelijkgestemden.
Hier gaat het vaak mis tussen Recruitment en het succesvol aantrekken van ICT-ers. Denken vanuit marketing en communicatie, toepassen op eigen functioneren en dan menen hiermee hoogopgeleide ICT-ers aan te trekken? Helaas. ICT-ers die Twitteren? Amper, want ook te vaag. Voor een vacature gaat men wel naar een jobboard. Concreet!
Laten leiden door uiterlijk vertoon is ook niet echt een heel goed plan. Een ICT-er van 150KG die binnenwaggelt bij een sollicitatiegesprek. Niet echt dynamisch toch? Maar als hij nu Bill Gates had geheten? Of Stephan Hawking? Die wint de prijs van meest aantrekkelijke collega in het bedrijfsrestaurant ook niet, maar ondertussen is hij misschien wel de meest intelligente mens op aarde. Inhoud dus, en niet de verpakking.
Salaris is concreet. Daarom goed te melden. Misschien een video op de website. Dan geen “man in pak” die vertelt hoe geweldig de organisatie is, maar een ICT-er die uitlegt hoe een Oracle migratie is verlopen en/of een complete ICT omgeving in detail beschrijft. Technisch abacadabra voor velen van ons, maar de ICT-er smult ervan. En daar gaat het toch om?
Alle grote System integrators hebben hun technische ICT-ers in huis gehouden. Dat in recessie jaar 2009. Een procentje economische groei en het aantal ICT vacatures rijst de pan uit. Werkgeversorganisatie BusinessEurope schreeuwt “moord en brand” vanwege ICT tekorten. Branche vereniging ICT Office geeft aan dat er nu al enorme schaarste aan hoogopgeleide ICT-ers is. In de USA staan alle ICT cijfers op groen. ICT kopstukken geven groei en ontwikkeling. Een volgende recruitment rally is in zicht. Ik hoop van harte dat ICT recruitment zich in alle opzichten doorontwikkelt en er veel vacatures ingevuld gaan worden. Anders verdwijnt er veel werk naar het buitenland en vissen we allemaal achter het net. Dat zou wel heel zonde zijn toch?
Patrick
says:Hi Rob, Mooi stuk! Weliswaar vanzelfsprekend maar denk idd dat ik hier nog wel eens de mist in ga. Na jouw blog hopelijk niet meer 😉