Gouden Cursor, griezelige sneak preview, deel 3

Logotype Succesvol Werven via Internet Deloitte, Essent en TNO zijn genomineerd voor de Gouden Cursor. En omdat vooral het sollicitatieproces bij grote bedrijven vaak huilen met de pet op is, heb ik besloten juist dat proces eens nader te gaan onderzoeken bij de drie genomineerden.

Ondertussen heb ik de online sollicitatie-ervaring van Deloitte en Essent gehad, en beiden waren niet griezelig. Maar nu dan de laatste in de reeks: TNO. En ik heb zo’n gevoel…

Het sollicitatieformulier
Ja hoor, bij TNO gaat het direct vanaf het begin al volledig mis. Ik heb koud de knop Solliciteer direct (is er ook een knop Solliciteer over een uur?) aangeklikt of er opent zich in nieuw tabblad in mijn browser:

TNO | Sollicitatieformulier, startschem

Niets van het design van de wervingssite is hier terug te vinden. Ik ben terecht gekomen in de SAP E-recruiting module. Jawel, een van de grootste ERP leveranciers ter wereld wenst ook een graantje mee te pikken van de ATS markt. En domme, domme bedrijven als TNO trappen daar blijkbaar in. Waarschijnlijk onder de een single vendor policy of enige andere stompzinnige reden die niets met de feitelijke gebruikers te maken heeft. Drie hoeraatjes voor corporate stupiditeit!

En alsof dat nog niet genoeg is; we zijn plotseling van het Nederlands naar het Engels overgestapt. Want de Application Wizard (hoe komen ze op een dergelijk woord?) is volledig in het Engels. Serieus!

Waar TNO wel serieus over heeft nagedacht is haar privacy policy. En die is dan weer opeens in het Nederlands:

TNO | Sollicitatieformulier, privacy policy


Als ik op het eerste sollicitatiescherm op de knop Save & Continue heb geklikt, krijg ik dit te zien:

TNO | Sollicitatieformulier, stap 1 Jawel, 5 stappen om te solliciteren. Tenminste, dat dacht ik in eerste instantie. Maar dat klopt niet, want het is nog veel erger. Het zijn maar liefst 8! Ongelogen. Waarbij je overigens wel als een speer door die stappen heen kan lopen.

En waar ik op een gegeven moment, in een van de stappen de informatie kan zien die ik tot op dat moment heb ingevoerd. Waarbij TNO blijkbaar denkt dat ik plotseling heel slechte ogen heb gekregen. Want terwijl ik voor de invoervelden een microscoop nodig had, wordt het resultaat in koeienletters getoond:

TNO | Sollicitatieformulier, stap 6 En blijkbaar is mijn profiel locked. Natuurlijk wordt me niet uitgelegd wat dat nou weer betekent. Stel je voor!

Als ik eenmaal heb gesolliciteerd, krijg ik deze bijzondere korte en volstrekt overbodige mededeling:

 

TNO | Feedback na sollicitatie

En verdomd; deze twee zinnen zijn zelfs nog een herhaling. Maar er is geen enkele informatie die mij 

De e-mail
Geheel in lijn met de verwachting is ook de e-mail van TNO van een bijzonder slechte kwaliteit. Gelukkig is ook deze e-mail in het Engels…:

TNO | Automatische e-mail response op online sollicitatie Tja, dit is ultieme bagger. TNO maakt zo ongeveer alle fouten op het gebied van een automatische e-mail response die je maar kan bedenken. Pure droevenis. O ja, al sollicitant mag je ook nog even op een hyperlink klikken om alles over de disclaimer te weten te komen. TNO is een wel zeer onbeschofte potentiele werkgever.

Conclusie
Het is duidelijk; TNO heeft van de drie genomineerden (Deloitte, Essent en dus TNO zelf) verreweg het slechtste sollicitatieproces. Het is niet eens slecht te noemen; het is abominabel.

Waarmee het wat mij betreft direct verbijsterend is dat TNO tot de drie genomineerden behoort. Want dit bedrijf hoort natuurlijk nooit op een shortlist voor beste recruitmentsite van Nederland terecht te zijn gekomen. En dat is pas echt griezelig…

Geef een reactie

1 Comment
  • Chris Stapper
    says:

    Ha Marc,
    Heb dit doorgestuurd naar een vriend die bij TNO werkt. Hoe dan ook interessante kost, de 8 stappen doen me denken aan een tragische sollicitatie-ervaring bij Schiphol tijdens Digitaal Werven.