Naar aanleiding van het recente drieluik over het sollicitatieproces bij de drie genomineerden voor de Gouden Cursor kreeg ik van TNO een reactie via e-mail. TNO was de enige met een ronduit slecht sollicitatieproces. En daar is TNO het ook zelf mee eens:
je hebt volkomen gelijk wat betreft het online gedeelte van ons sollicitatieproces. Het is niet in lijn met onze ‘frontoffice’ op de website en verdient absoluut een verbetering.
Dat is in ieder geval positief, hoewel een verbetering in mijn optiek wel een redelijk understatement is… Maar helaas is het vervolg een stuk minder positief:
In deze (economische) tijden kun je waarschijnlijk wel voorstellen dat een investering vraagt om een goede business case. Daar zijn we intern hard mee bezig.
Tja, een goede business case… dat wordt een ferme uitdaging. Nu zijn er uitstekende onderzoeken die de ROI van usability en consumer experience beschrijven, maar dat zal vast een brug te ver zijn. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat er niet al te snel een verandering in het sollicitatieproces bij TNO zal komen. Jammer…
Gelukkig is TNO optimistisch gestemd:
We zijn uiteraard blij met de nominatie en zien dat als stimulans om onze website -en online sollicitatieproces- te blijven te verbeteren.
Dat zal best, maar voor ING was het winnen van de Gouden Cursor een kus des doods. Want waarom zou de site ‘nog beter’ moeten als je nu al een hoofdprijs wint? Het is dus zeker te hopen dat TNO niet wint. Want dan kunnen ze die business case ook wel bij het grofvuil zetten…