Monster wordt niet alleen door haar bizarre acties het lelijke eendje van de vacaturesites, ook op economisch gebied kan ze straks niet meer in de spiegel kijken. Gisteren heeft Goldman Sachs namelijk geadviseerd om aandelen Monster te dumpen.
De analist van de bank geeft hiervoor drie redenen, waarvan er twee specifiek op Monster van toepassing zijn. En Sal Iannuzzi (CEO Monster) niet bepaald als muziek in de oren zullen klinken…
Volgens de analist, Ingrid Chung:
- is het Monster aandeel op dit moment overgewaardeerd
- is er een operationeel risico, aangezien Monster gestaag aandeel verliest aan andere vacaturesites (Careerbuilder) en sociale netwerken
- zal het prijspeil van online recruitment niet herstellen tot het niveau van voor de crisis. Mede doordat er een wildgroei aan goedkopere alternatieven is
En dat heeft geleid tot de afwaardering van Hold naar Sell. Driewerf au!
Punt 3 is natuurlijk niet alleen van toepassing op Monster, maar op de totale online recruitment markt. En zal aanzetten tot een nog snellere verandering van het prijsmodel richting meer op performance gebaseerde modellen. Of een steeds sterkere erosie van de prijs per plaatsing van een vacature. En daarmee de marginalisering van de klassieke vacaturesite.
Overigens zal deze afwaarding voor Monster dubbel hard aankomen. Want was de aandeelhouders juist niet voorgehouden dat Monster met haar gigantische investeringen in Trovix en de nieuwe site juist perfect voorbereid zou zijn op een fraaie toekomst? Maar nu zijn alleen de gigantische investeringen gedaan; die fraaie toekomst staat plots ter discussie. En dat terwijl Monster wilde juist veel, veel meer wilde gaan rekenen voor haar diensten.
Nou, Sal Iannuzzi zit waarschijnlijk steeds minder stevig op de te dure troon. En het wordt ook steeds onwaarschijnlijker dat Darko Dejanovic (CIO Monster) die troon in de toekomst mag gaan bezetten. Tenslotte zullen redenen 1 en 2 door aandeelhouders (en Iannuzzi) op zijn bord worden geschoven.
Monster zal zo snel mogelijk af moeten van de technology is leading the business situatie die onder Dejanovic is ontstaan. Want daarmee wordt de afstand tot de gebruikers steeds groter; en de acties steeds potsierlijker.
Waarmee Monster per direct ook als een groot waarschuwingsbord voor alle andere vacaturesites dient. Tenslotte is Monster niet de enige site die dit soort fundamentele fouten maakt. En ik vraag me af of VNU Media met haar San Diego project niet in exact dezelfde kuil dreigt te vallen. Want was Mark Götz niet recent van Monster naar VNU Media overgestapt? Of gaat hij het deze keer goed doen?
1 Comment