In oktober 2009 presenteerde Monster met veel bombarie haar nieuwe zoektechnologie; ondertussen bekend als 6Sense. Tijdens dezelfde presentatie liet Monster zien wanneer 6Sense naar een aantal landen zou worden uitgerold:
Monster: Planning uitrol 6Sense in Noord-Amerika en Europa
Gisteren meldde Warren Hammond (General Manager Benelux) in een interview tusen en neus en lippen het volgende: We zijn van plan 6Sense begin 2011 in Nederland te introduceren
Dat is dus Q1 van 2011 in plaats van Q2/Q3 van 2010…
Met andere woorden, in minder dan 6 maanden tijd is de lancering van 6Sense in Nederland met 6 – 9 maanden uitgesteld. Dat gaat hard! Als hier een gewoonte van wordt gemaakt zullen we nooit kennis maken met 6Sense in ons land…
De introductie in andere landen is overigens ook uitgesteld. In de VS werd 6Sense niet in het 4e kwartaal van 2009 maar pas in februari 2010 gelanceerd. En na korte tijd ook weer verwijderd als de primaire zoekmogelijkheid van de site. Het is nu een alternatieve zoekfunctie die met het beta stempeltje beta wordt gevoerd:
Het vraagt weinig creatief vermogen om te bedenken wat dit betekent voor de frequentie waarmee 6Sense op dit moment door werkzoekers wordt gebruikt: zelden of nooit…
Voordat de zoektechnologie tot 6Sense werd omgedoopt was de naam overigens nog Power Job Search, maar ook het woordje Power is ondertussen weggevallen. Wat verstandig is, blijkbaar bevat de zoekfunctie aanzienlijk minder power dan oorspronkelijk gedacht.
Verder is de introductie van 6Sense in de UK uitgesteld nadat een gebruikerstest met arbeidsmarktdeskundigen op een klein fiasco uitliep. Ook in dit land, net als in Canada en Frankrijk, wordt 6Sense aangeboden op dezelfde manier als in de VS, als ondergeschoven zoekfunctie met een beta stempeltje. En ook hier wordt dus nauwelijks gebruik gemaakt van 6Sense.
Moet Monster haar investering in Trovix afschrijven?
Is de investering in Trovix (de basis voor 6Sense) weggegooid geld? Het is nog te vroeg om dat te zeggen, hoewel ik nooit heb begrepen waarom Monster $70 miljoen voor deze technologie heeft betaald. Maar de voortekenen zijn bepaald ongunstig. Een korte terugblik maakt dat duidelijk.
Op 31 juli 2008 maakte Sal Iannuzzi (CEO Monster) de overname van Trovix wereldkundig. In het persbericht stond onder meer dit:
The implementation of the Trovix technology will enable Monster to provide employers and job seekers with innovative search capabilities that will simplify the recruiting process by providing highly relevant, targeted search results.
We zijn nu bijna 2 jaar en tientallen miljoenen dollars verder. Met als enige wapenfeit een beta zoekfunctie in de VS, UK, Canada en Frankrijk. Die nauwelijks gebruikt zal worden door werkzoekers in die landen.
Technologie is weerbarstig. Een les die Monster op een harde manier aan het leren is. Die les is extra hard omdat Monster al haar kaarten op technologie heeft gezet. Er is geen plan B. En dat maakt Monster ook nog eens kwetsbaar. Eens te meer omdat Goldman Sachs het aandeel van Monster als overgewaardeerd heeft gekwalificeerd. Waardoor Monster ook op financieel gebied terecht is gekomen in de hoek waar de klappen vallen.
Het zou me dan ook niets verbazen als 6Sense uiteindelijk ook in het eerste kwartaal van 2011 niet in Nederland wordt geintroduceerd. Wat me wel zou verbazen als tegen die tijd Sal Iannuzzi (CEO Monster) nog in functie is. Want aandeelhouders worden in het algemeen niet blij van verbroken beloftes. Of afwaardering van aandelen. Of vernietiging van kapitaal.
Wie is eerder: VNU Media of Monsterboard?
Voor Nederland maakt het de situatie ineens zeer interessant. Tenslotte wordt door VNU Media hard gewerkt aan een nieuw platform voor zowel Nationale Vacaturebank als Intermediair. En dat kan wel eens eerder dan Q2 2011 zichtbare resultaten op gaan leveren.
Zoals bekend is Mark Götz verantwoordelijk voor de ontwikkeling van dat nieuwe platform. Götz is betrokken geweest bij de renovatie van het Monster platform; hopelijk heeft hij kunnen leren van de fouten die bij 6Sense zijn gemaakt.
De ‘revolutionaire’ nieuwe zoektechnologie van Monster zou in Nederland dus wel eens als mosterd na de maaltijd kunnen worden ervaren tegen de tijd dat 6Sense hier wordt gelanceerd.
Marc Drees
says:@Paul:
Het wordt dan tijd om daar weer eens over te bloggen! Wie/wat houdt je tegen?
Jan Willem
says:Ik vind de payoff Your Calling is Calling nog steeds briljant voor een callcentre…..
paul van oosterhout
says:@marc: niet zuur bedoeld maar ik zie iets gebeuren (al een paar jaar) en daar heb ik ook ooit over geblogd. Door de overvloed aan bureaus de relevantie daalt van de bron als vacature aanbieder. De nood om daar een cv neer te zetten daalt dus ook. de technologie kan dus zeer vooruitstrevend zijn, ik ben alleen bang dat een zoekfunctie zonder relevante database geen toegevoegde waar de heeft.
Marc Drees
says:@Paul:
Nou, nou. Niet zo zuur. De nieuwe zoektechnologie is vooral bedoeld voor de werkgevers die kandidaten in de CV database willen vinden. En als aanhangend vocht is er ook de mogelijkheid voor werkzoekers om te zoeken. Maar dat terzijde.
De gedachte achter 6Sense is een goede; het lijkt er echter op dat de uitvoering niet geheel volgens plan is verlopen. Of er was simpelweg nog onvoldoende kennis en ervaring binnen de combinatie van Monster & Trovix om de voordelen en valkuilen van extractie in combinatie met matching te overzien. Ik schat in dat het laatste van toepassing is op het 6Sense fiasco.
paul van oosterhout
says:Overigens zijn de percentages een schatting op gevoel
paul van oosterhout
says:Leg mij een ding uit: wat is het grote voordeel van een nieuwe zoektechnologie als 80 to 90% van je vacatures alleen maar W&S bureaus zijn?