Adecco: het eerste kwartaal

Logotype Adecco Ook Adecco klimt uit het dal. De vanochtend gepubliceerde eerste-kwartaalcijfers tonen een stijgende omzet en een stijgende winst. Maar de onderliggende cijfers zijn minder positief.

Dat verschil is voornamelijk te danken aan de acquisitie van de MPS Group, waarvan de hogere winstgevendheid de marges van Adecco omhoog stuwen. De cijfers zijn sterk vertekend: Adecco meldt dat de cijfers van MPS slechts in februari en maart zijn geconsolideerd. Januari valt daar nog buiten. Daarbij komen dan ook nog de veranderende wisselkoersen. Al met al kromp de vergelijkbare omzet licht met 1%. De organische daling van de brutowinst bedroeg 8%.

Topman Patrick de Maeseneire ziet vooral de markt in Frankrijk en de Verenigde Staten aantrekken: Looking into the second quarter, we continue to see good revenue developments in the majority of our markets.

En Nederland?
Hoe Adecco Nederland het doet, is niet bekend – de uitzender rapporteert voor de regio Benelux. En in het veel industriëlere België heeft Adecco een relatief groter marktaandeel dan in het laatcyclische Nederland. Terwijl de laatste ABU-cijfers nog altijd krimp lieten zien, meldde de Belgische zusterorganisatie Federgon in maart een groei van de uitzendbranche.

Dat maakt de Benelux-cijfers voor Adecco onvergelijkbaar. Adecco’s omzet in de Benelux bedraagt dit kwartaal EUR 196 miljoen – een daling van 6 procent. Dat is beduidend lager dan de Nederlandse krimp van alle drie de concurrenten. Een analyse van de grote vier in de Nederlandse markt kunnen we pas geven als de omzetranglijst van vakblad Flexmarkt uit is.

Geef een reactie

2 Comments