Jobbusters: bizar slecht

Logotype Jobbusters Enkele dagen geleden struikelde ik over een nieuwe vacaturesite: Jobbusters. Wat een vreemde naam! Betekent het dat Jobbusters vacatures vernietigd? Want deden de ghostbusters dat niet met spoken?

De site zelf lijkt sinds begin april actief; er staan op dit moment 44 vacatures op. Desondanks ben ik, nieuwsgierig geworden door de bizarre naam, toch maar even op bezoek geweest.

Homepage
Dit is de homepage van Jobbusters:

Jobbsuters | HomepageHier zit een degelijke ontwerper achter, zoveel is in een enkele blik wel duidelijk. Een visueel dominante zoekfunctie (helaas met teveel criteria) en een tweede, visueel minder dominante, functie om een CV te kunnen plaatsen. De twee primaire doelen voor een werkzoeker duidelijk zichtbaar weergegeven. Da’s goed!

Helaas is gepoogd teveel informatie op de homepage te prakken, waardoor er een behoorlijk onrustige pagina is ontstaan. Jammer.

En er is bovenaan de homepage een heel vreemd onderdeel aanwezig:

Jobbusters | Homepage, detail

Hier klopt eigenlijk heel weinig van:

  • Het veld met de tekst Taal van de website ziet er identiek uit aan het veld met de tekst Snel Zoeken. Maar waar het ene veld een statische tekst is, moet het andere veld gebruikt worden om trefwoorden in te zoeken.
  • Verder is op dit moment de site uitsluitend in het Nederlands beschikbaar. Laat dus dat hele taalgedoe dan achterwege. Het staat alsof je een grotere broek wil aantrekken. Stoer maar zinloos.
  • En dan is er het kader Vacatures achter het veld Snel Zoeken. Volstrekt zinloos, verwarrend (ik ga er op klikken) en zonder functie. Weg ermee.

Maar goed, laat ik gewoon maar eens vacatures zoeken, daar gaat het eindelijk om.

Het zoekresultaat
Dit krijg ik te zien als ik zonder zoekcriteria op de knop Zoek klik:

Jobbusters | ZoekresultaatDa’s apart! De functienaam en de bedrijfsnaam samen in 1 veld en dan ook nog eens gecentreerd. Dat leest echt bijzonder ongemakkelijk. Ik kan maar op 1 manier sorteren (plaatsingsdatum) en er is geen faceted search aanwezig. Met andere woorden, een heel mager zoekresultaat.

Maar nog vreemder is wat er boven het zoekresultaat staat:

We hebben: 44 resultaten van uw vraag gevonden

Wat is dat nou voor onzin? Er zijn 44 vacatures gevonden, zeg dat gewoon! Maar daaronder staat een nog veel vreemdere zin:

Op basis van zoekwoorden en criteria is het mogelijk om verschillende CV profielen op te zoeken.

Dat zal best, maar wat heeft dat mijn zoekactie naar vacatures te maken? Ik snap hier helemaal niets van. Gelukkig is er nog meer merkwaardigs te vinden. Wat bijvoorbeeld te denken van de tekst:

Voeg deze criteria aan uw RSS-kanaal

Hmmm… ik vraag me af of iemand dit begrijpt…

En dan zijn er nog die fraaie icoontjes in de kolom Media. Het is niet mogelijk om op die icoontjes te klikken (wat stom!) maar als je er met de muis overheen beweegt krijg je wel een verkeerd gepositioneerde balloon te zien met een merkwaardige tekst:

image

Wat zou hiermee worden bedoeld? Waarschijnlijk dat er bij deze vacature foto’s van de werkgever beschikbaar zijn. Maar zeg dat dan ook gewoon. Want nu ziet het er allemaal wel heel erg knullig uit.

Solliciteren
Ik ben maar vlug naar een vacature doorgeklikt om te gaan solliciteren.

Jobbusters | Vacature Maar ik was toch ook wel nieuwsgierig geworden naar die media en heb dus eerst even op de knop Bekijk Werkgeversprofiel geklikt. Om vervolgens in een hikkende stuiplach te belanden:

image

Nou, dat is dan ook weer duidelijk.

Geen foto’s en evenmin een video. Maar wat nog veel erger is, ik zit tegen een volledig onopgemaakte pagina aan te kijken. Dat gaat lekker.

Hoort deze site eigenlijk wel live te zijn? Het antwoord is natuurlijk: Nee. Want hier scoor je geen punten mee bij eventuele bezoekers van de site.

En het wordt allemaal nog erger.

Want als ik terugkeer naar de vacature en vervolgens op de knop Solliciteren klik, krijg ik dit te zien:

image

Woehaha!

Ik moet inloggen om te kunnen solliciteren? Uit welke eeuw stammen de makers van deze vacaturesite. Oh, oh wat een enorme knoeiers zijn dit. En ik ga me echt niet inschrijven om te kunnen solliciteren.

Ik heb nog wel even de FAQ’s bekeken en kunnen constateren dat het met de taalkwaliteit nog bedroevender is gesteld:

image

Er is werkelijk geen touw aan vast te knopen…

Achtergrond
Jobbusters is een handelsnaam van Smedema & Tjon VOF met als vennoten een tweetal jonge ondernemers: Harvey Tjon en Marinus Smedema. Die weinig kaas lijken te hebben gegeten van de online recruitment branche.

Dat blijkt verder uit het ontbreken van een registratie bij het College Bescherming Persoonsgegevens. En dat heeft blijkbaar een reden; want Jobbusters schijnt het niet zo nauw te nemen met de fatsoensnormen:

image 

Afijn, het is wel duidelijk wat voor vlees we in de kuip hebben.

Conclusie
De homepage bood enige hoop op een redelijk fatsoenlijke site; maar die hoop werd al snel de bodem ingeslagen. De site schiet op zoveel punten tekort dat het lachwekkend wordt. Laten inslapen lijkt me de beste oplossing

Geef een reactie

9 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Patrick:
    En dat is nou een goede vraag!
     
    Ik heb een adviesrol bij Jobbrokkers; met ander woorden, eens per kwartaal kom ik samen met een tweetal andere adviseurs gedurende een dagdeel bij Jobbrokers samen om ons advies te geven aan de directie van Jobbrokers op basis van concrete vragen van de directie danwel punten die door een van de adviseurs zelf zijn aangedragen. De directie van Jobbrokers kan met deze adviezen doen wat zijn willen. Voor deze inspanning ontvang ik een vergoeding van Jobbrokers.
     
    Jobbrokers heeft vacaturesites nodig om haar diensten aan te kunnen bieden. Vacaturesites kunnen Jobbrokers als een kans of als een risico ervaren. Jobbrokers is zeker geen concurrent van Jobbusters. Jobbusters zou een klant van Jobbrokers kunnen zijn.
     
    Er staat geen reclame op RecruitmentMatters om twee redenen:

    De lezer is in mijn optiek niet gebaat bij reclame. Het is in de meeste gevallen slechts verstorend
    Ik wens volstrekt onafhankelijk te kunnen rapporteren over de online recruitment markt. Reclame van partijen uit die markt vormen een risico met betrekking tot die afhankelijkheid

    Hoewel ik mezelf hiermee financieel behoorlijk tekort doe is het in mijn optiek een levensvoorwaarde voor een betrouwbaar en ofhankelijk weblog.
     
    Hetzelfde geldt voor bedrijven die ik in enige rol assisteer of adviseer. Klanten zijn bekend met mijn modus operandi. En het gebeurt met enige regelmaat dat klanten hun fouten op RecruitmentMatters kunnen teruglezen. Zo kan ik niet uitsluiten dat op enig moment in de toekomst Jobbrokers onderwerp is van een kritisch artikel van mijn hand. Waarbij ik dan in het kader van full disclosure tevens aangeef dat ik als adviseur van Jobbrokers werk. Wat ik evenzeer zou doen als ik een artikel over een daadwerkelijke concurrent van Jobbrokers in zou schrijven.
     
    Een groot deel van de artikelen die ik op RecruitmentMatters schrijf, is vanuit het perspectief van de kritische werkzoeker. Dat doe ik op een binnen mijn mogelijkheden volledig onafhankelijke manier. Of een ander dat wenst te geloven is mij eerlijk gezegd worst. Zolang ik mezelf maar in de spiegel kan aankijken en weet dat ik op een onafhankelijke, integere en kritische manier verslag doe van de ervaringen van die kritische werkzoeker.

  • Patrick Bluekens
    says:

    @Marc, volledig met je eens dat Jobbusters met kritiek moet kunnen omgaan, hier hebben zij gezien bovenstaande feedback nog een slag te maken. Wat echter wel een interessant punt is, is jouw onafhankelijkheid gezien je activiteiten bij Jobbrokers, hoe ga je daar mee om ?
    Patrick

  • Marc Drees
    says:

    @Jobusters:
    Misschien is het je niet geheel duidelijk vanuit welk perspectief artikelen door mij worden geschreven naar aanleiding van een bezoek aan een (nieuwe) site.  Ik doe dat vanuit het perspectief van een kritische werkzoeker. En vanuit dat perspectief beschrijf ik mijn ervaringen, en doe ik ook de nodige aanbevelingen.  Zo ook in het geval van Jobbusters.
     
    Verder wordt uit je reactie overduidelijk dat je niet met kritiek om kunt gaan. Ik laat graag het kwaliteitsoordeel van jouw reactie aan lezers over, maar bedenk dat het Internet geduldig is.
     
    Vanzelfsprekend wordt het artikel niet on hold gezet. Als je een site lanceert als Jobbusters met de tekortkomingen die ik heb ervaren dan zal je ook op de blaren moeten zitten. En voor de goede orde, een werkzoeker heeft absoluut geen boodschap aan het feit dat je pas net gelanceerd bent.

  • Michiel
    says:

    Leuke reactie om te lezen 🙂

    “We gaan niet met modder gooien, máár . . . .” En dan alsnog met met modder gooien! Lol

    Maar opzich wel een grappige reactie, dat wel 🙂

  • Jobbusters
    says:

    Beste Marc,

    Bedankt voor de fijne en opbouwende reactie van onze website.
    Jouw kritiek liegt er in ieder geval niet om, wat wij uiteraard zeer betreuren.

    Jobbusters is een nieuw en innovatief bedrijf wat marktaandeel probeert te werven als vacaturebank. Jobbusters is sinds 2 weken online. En er zijn nog wat verbeterpunten die moeten worden doorgevoerd.

    U heeft echter geen account als kandidaat of als werkgever aangemaakt. Waardoor u niet het “unieke” van Jobbusters heeft kunnen zien en testen. De kracht van Jobbusters ligt in:

    – Geen intermediairs
    – Handige CV Creator
    – Foto en Video Galerij voor kandidaten en werkgevers
    – Video Vacatures
    – Uitgebreide bedrijfpresentaties
    – Koppelingen met sociale netwerken
    – Eigen persoonlijk profiel beheren als kandidaat en werkgever
    – Toevoegen van documenten als paspoort, diploma’s en VAR-verklaring
    – Toevoegen van hobbies en interesses
    – Jezelf kunnen presenteren via een video CV
    – Volgen van een sollicitatietrainging, je brief en of CV laten checken bij ons op kantoor

    En zou zijn er nog meer functionaliteiten en ontwikkelingen.

    Het is heel makkelijk om iemands idee en bedrijf tot op de bodem af te kraken.

    In onze beleving is het juist leuk om mensen te stimuleren om hun innovatieve ideeen te uiten en te realiseren. Om iets nieuws op de markt te brengen en nieuwe technieken toe te passen. En dat vergt tijd en inzet. Zoiets moet als positief gezien en ervaren worden.

    Gelukkig zijn er vele kandidaten die onze website prachtig vinden en een account aangemaakt hebben. Tevens zijn er grote referentiebedrijven die nadat we Knollenstijn hebben geactiveerd, hun vacatures zullen publiceren bijvoorbeeld  NUON en Arcadis. En zo zijn er nog +/- 10 andere grote bedrijven. Zij zien ook het voordeel van Jobbusters en zijn erg enthousiast.

    Ik nodig jou persoonlijk uit op ons kantoor in Utrecht: Niasstraat 1.
    Kom gezellig langs, en wij laten zien wat we in ons mars hebben en wie we zijn. Tevens maak ik een account aan voor je als kandidaat en als werkgever, zodat je echt kunt zien wie Jobbusters is:

    Werkgever:
    marcdrees@jobbusters.nl
    jobbusters

    Kandidaat:
    marcdrees@planet.nl

    We zouden het fijn vinden als je dit artikel on hold zet tot op het moment dat je bij ons langs bent geweest en als kandidaat en werkgever de website hebt getest, met in ogenschouw dat we net begonnen zijn.

    Dan pas kun je een goed en eerlijk artikel schrijven.

    Met modder gooien is heel makkelijk. Dan kan en doet iedereen. Dat kan Jobbusters ook:

    – “door Marc Drees ING is uitgeroepen tot allerslechtste van de AEX bedrijven”
    – “MrWork: jong en volstrekt onbezonnen
    – “Flexmaps: zinloze marktplaats voor uitzenders
    – “Dankzij PIIGS duiken we bijna de volgende recessie in
    – “Je hebt een bek als een stoeptegel !

    Slecht een paar artikels met mooie titels die je mening vast ook erg op prijs stellen. Vooral het laatste artikel, erg profi.

    Wat we ook erg leuk vinden is dat je bij een concurrent van Jobbusters werkt. Vandaar het commentaar wellicht:
     
    Marc Drees’s Experience
    Member Advisory Board
    Job Brokers / Adsyner
    (Online Media industry)
    February 2010Present (4 months)

    Opleidingen
    RUL
    biologie (wo), WO
    1979 – 1986

    Ook leuk een bioloog die 8 jaar over zijn studie doet en zich nu als adviseur nieuwe media profileert.

    En dan recruiment matters:
    – Geen adresgegevens
    – Geen telefoonnummers
    – Geen mogelijkheid om direct contact op te nemen
    – Niet te vinden in de KvK

    Je ziet het om deze manier kunnen we nog lang door gaan en modder heen en weer gooien. Maar dat is niet de stijl van Jobbusters en zou willen wij niet werken.

    Kritiek en je mening uiten is geen probleem. Probeer alleen bedrijven en mensen te ondersteunen in plaats van ze ver de grond in te trappen. En tevens doe een uitgebreider onderzoek. Wij willen daar heel graag aan meewerken.

    Met vriendelijke groet,

    Jobbusters Directie:
    office@jobbusters.nl
    030-2919969
    06-21464465

  • Marc Drees
    says:

    @Patrick:
    Rommelend naar voren… Het gaat helemaal goed met mij, maar mijn laptop heeft kuren. Slap excuus natuurlijk, maar het kreng is zo traag dat ik na het schrijven voldoende adrenaline in het bloed had om ervoor te zorgen dat ik heel slecht heb terug gelezen.
    Met excuses voor de vergissingen, maar je zal alleen nog maar Jobbusters aantreffen in dit artikel (als het goed is…)