Eurocrisis voor Kelly Services

Kelly Services maakte gisteren de eerste-kwartaalcijfers bekend. De Amerikaanse uitzender kreeg al vroeg te maken met de crisis. Bij Kelly begonnen de omzetten in de Amerikaanse markt – goed voor grofweg tweederde van de totale omzet – al in 2007 te dalen.

Omzet en brutomarge Kelly Services, Q1 2008 - Q1 2010Voor Kelly, dat het liefst door middel van bulkcontracten bij multinationals massa’s uitzendkrachten plaats, is dat problematisch. Omdat het bedrijf veel grote volumecontracten afsluit, is de marge er laag. En juist die marge heeft afgelopen jaar een tik gekregen, zo blijkt uit deze grafiek.

Maar met de eurocrisis doemt een veel groter probleem op voor Amerikaanse uitzenders als Kelly Services.

Kelly Services announced the first-quarter results yesterday. The U.S. temp agency was faced with the crisis at an early stage. At Kelly, the turnover in the U.S. market – accounting for roughly two-thirds of total sales – already started declining in 2007.

Omzet en brutomarge Kelly Services, Q1 2008 - Q1 2010For Kelly, that preferably places tons of temp employees through bulk contracts with multinationals, that is problematic. Since the company concludes many large volume contracts, the margin is low. And precisely that margin received a hit last year, according to this graph.

But with the euro crisis looms a much larger problem for American temp agencies like Kelly Services.

Schrikkelkwartaal
In deze grafiek lijkt de omzetdaling voor Kelly mee te vallen. Daarbij moeten we twee opmerkingen maken. Het bedrijf rapporteert in periodes van 13 weken. Een keer in de ruim vijf jaar heeft Kelly een schrikkelkwartaal: een periode van 14 weken. De omzet is in die periode enkele procenten hoger, vanwege de extra gewerkte week. Het laatste schrikkelkwartaal was het vierde kwartaal van 2009. Als we voor die extra week corrigeren, kromp Kelly in dat kwartaal alsnog.

Daar komt bij dat Kelly voor zijn Europese dochters – goed voor ongeveer een vijfde van de omzet – de afgelopen crisisjaren profiteerde van de dure euro. Nu dat feestje voorbij, is krijgt Kelly een probleem. Want de euro’s die het bedrijf hier verdient, leveren steeds minder dollars op. Terwijl de markt hier langzaam aantrekt, zullen we daar in de dollarrapportage bij Kelly weinig van terugzien. Het gevolg is een nog langere krimpperiode voor de toch al laatcyclische Europese markt.

Eurocrisis voor Amerikaanse uitzenders
En dat is slecht nieuws voor Kelly, dat al veel van de Europese dochters grof heeft gereorganiseerd en zelfs enkele landen heeft verkocht of afgestoten. Kelly Services is in Europa te klein om een vuist te kunnen maken, en bedient te veel multinationals om een massale terugtocht uit het Oude Continent in te luiden. Een strategische samenwerking, zoals het bedrijf deze week met het Japanse Temp Holdings bekendmaakte, zou een uitweg kunnen zijn uit de Europese malaise. We durven het bijna niet hardop te denken, maar zou USG People een kandidaat zijn voor een soortgelijke strategische alliantie? Het is de vraag wat de directie van Kelly de komende kwartalen over de Europese dochterondernemingen bekend gaat maken.

Overigens is de snel zakkende eurokoers voor concurrent Manpower een nog veel groter probleem. De wereldwijde nummer drie maakt ongeveer tweederde van zijn omzet in de eurozone. Als de eurocrisis een dubbele dip oplevert, zal die in de dollarresultaten van het tweede kwartaal van 2010 al goed zichtbaar moeten zijn. We wachten in spanning af.

Leap quarter
In this graph, the drop in sales for Kelly doesn’t seem that bad. But we should make two comments. The company reports in periods of 13 weeks. Once in the more than five years Kelly has a leap quarter: a period of 14 weeks. The turnover during that period is a few percent higher because of the extra working week. The last leap quarter was the fourth quarter of 2009. If we correct the extra week, then Kelly still shrank during that quarter.

In addition, Kelly, for its European subsidiaries – accounted for about one fifth of turnover – in recent crisis years benefited from the strong euro. Now that party is over and Kelly has a problem. Because the euros, which the company earns here in Europe, provide fewer and fewer dollars. While the market starts to improve again, we will see little sign of it in the dollar report with Kelly. The result is an even longer period of loss for the already late-cyclical European market.

Euro Crisis for American temp agencies
And this is bad news for Kelly, which has already reorganized many of the European subsidiaries rather roughly and some countries have even been sold or given up. Kelly Services in Europe is too small to make a fist, and serves too many multinationals to announce a massive retreat from the Old Continent. A strategic cooperation, like the company announced this week with the Japanese Temp Holdings could be a way out of the European malaise. We hardly dare to think it out loud, but would USG People be a candidate for a similar strategic alliance? The question is what the management of Kelly will announce regarding the European subsidiaries in the coming quarters.

Moreover, the rapidly sinking euro rate is an even bigger problem for competitor Manpower. The world number three makes two thirds of its turnover in the eurozone. If the euro crisis creates a double dip, this should already be very well visible in the second quarter of 2010. We’re waiting with baited breath.

Geef een antwoord