Hup Holland Hup! Nederland wereldkampioen. Eerst de slagers van Uruguay verslaan. Makkie! Furlan, mislukt in Engeland, in de tang bij Heitinga, uitblinker in de Premier League. Suarez geschorst en na 60 minuten tikkie tikkie vallen de doelpunten vanzelf. Dan de finale tegen Duitsland en was Robben daar niet de beste voetballer? Een balletje trappen kan Holland. Maar spelen we verder nog iets klaar? Bijvoorbeeld op locatiegebied voor buitenlandse bedrijven …KPMG typeert Nederland als de toplocatie voor buitenlandse bedrijven! Dit blijkt uit internationale kostenvergelijkingen. De buitenlandse bedrijven zijn in Nederland relatief gezien goedkoop uit qua kosten. Dat maakt het voor de bedrijven aantrekkelijk om zich in Nederland te vestigen.
Voor het onderzoek werden 27 soorten kosten onder de loep genomen. Daarnaast zijn verschillende sectoren ingedeeld. Per sector zijn de kosten van energie, transport, telecommunicatie en arbeid onderzocht. Ook de fiscale kosten zijn in het onderzoek meegenomen. Van alle onderzochte landen in Europa is Nederland qua bedrijfskosten het goedkoopst als vestigingsplaats. Nederland heeft een kostenvoordeel van 1,7% voor op het Verenigd Koninkrijk.
De concurrentiepositie van Nederland is dan ook verbeterd ten opzichte van een vorig onderzoek in 2008. Toen had Nederland nog een kostennadeel ten opzichte van Groot-Brittannië en Frankrijk . Vooral voor bedrijven die bezig zijn met R&D is Nederland aantrekkelijk.
In the cost of living index 2010 is Amsterdam “gezakt” naar plaats 35. Dit verklaart mede de top 3 positie onder kennismigranten. Voor hetzelfde salaris krijg je veel meer dan bijvoorbeeld in Londen en/of Parijs. Nu dus ook een #1 positie qua kosten voor de vestigingsplaats. Ook in de ICT stonden we al in de top 5. Wereldwijd scoren we dus goed! Zal dit de reden voor Mead Johnson Nutrition, wereldwijde marktleider in zuigelingenvoeding, zijn geweest haar Europese hoofdkantoor in Amsterdam te vestigen? Laten we hopen van wel. Veel nieuwe banen in ieder geval en dat is dan weer goed nieuws voor onze business toch?