Enkele dagen geleden kreeg ik een buitengewoon dappere (of licht suicidale?) e-mail van de marketing manager van Continu waarin hij mij meldde dat met de samensmelting van Continu Engineering, DTI Engineering en Continu Office tot één organisatie er ook een nieuwe website was gelanceerd. En of ik die zou willen bekijken…
De kritische werkzoeker in mij kan een dergelijk verzoek natuurlijk al niet negeren. Maar de e-mail maakte ook nog melding van het volgende: Ons doel is geweest om een website te maken waarbij de kandidaat zoveel mogelijk centraal staat en ik denk dat we hier redelijk in zijn geslaagd. En dat is natuurlijk helemaal de kat op het spek binden; nu moest ik zo snel mogelijk deze site eens grondig onderzoeken.
De homepage
Zo ziet de nieuwe homepage van Continu er uit:
Jawel, het gaat hier duidelijk om de werkzoeker. Waarbij ik wel meteen moet aantekenen: de werkzoeker met Internet Explorer. Want in mijn trouwe Flock browser ging er het een en ander verkeerd met de positionering van teksten… Maar goed, ik zie een zoekfunctie, er is een lijst met functiegroepen en er is een wel zeer dominant blok met de meest recente vacatures. Waarbij ik me afvraag of ik als wekzoeker bij Continu vooral geinteresseerd ben in de meest recente vacatures of de meest passende vacatures? Ik denk het laatste, maar Continu lijkt duidelijk in te zetten op het eerste…
De grafisch ontwerper van de site lijkt weinig kaas te hebben gegeten van usability. En overigens ook niet teveel van kleurgebruik en accessibility. Dat toont zich het meest duidelijk bij de zoekfunctie:
Hier is heel veel niet in orde. Allereerst is daar natuurlijk de tekst Op dit moment hebben wij 876 vacatures op een onrustige achtergrond. Niet prettig leesbaar. Maar veel belangrijker is het kleurgebruik die verwarring bij de werkzoeker zal veroorzaken. Want het blauwe kader voor het kopje Vacatures snelzoeken lijkt verdacht veel op de knop Zoek. Dat gaat de nodige loze clicks opleveren. Verder lijkt Continu de zoekfunctie zo klein mogelijk te willen houden. Waardoor het geheel een erg benauwde indruk geeft. Alle elementen van deze zoekfunctie zijn bijna op elkaar gestapeld.
Als laatste zijn er dan nog al die verschillende kleuren blauw in zo’n kleine ruimte. De zoekfunctie valt hierdoor minder op dan mogelijk de bedoeling is geweest. En die zoekfunctie was al zo klein in vergelijk met het blok met meest recente vacatures.
Ik heb maar gauw op de knop Zoek geklikt. Eens kijken hoe het zoekresultaat er uitziet.
Zoekresultaat
Dat is nou zonde. Veel van de belangrijke onderdelen voor een goed zoekresultaat zijn aanwezig, maar er lijkt onvoldoende te zijn nagedacht over de ordening van die onderdelen. Laat ik eens beginnen met de linkerkolom.
Hier zijn een facet search en een job agent functie aanwezig. Helemaal goed natuurlijk. En zeker die job agent functie lijkt in eerste instantie perfect omdat je alleen maar een e-mail adres hoeft in te vullen en deze vervolgens te versturen. Maar mij valt direct het merkwaardige label in het tekstvak op: gebruiker@domein.nl Wie verzint zoiets? Hier ga je als bezoeker bij nadenken. Terwijl een label e-mail adres voor iedereen meteen duidelijk zal zijn. Zonde, maar gelukkig eenvoudig te verhelpen.
Maar veel vervelender is het resultaat als ik eenmaal op de knop Verstuur heb geklikt. Want ik blijf dan niet in het zoekresultaat, nee ik ga naar een volledig nieuwe pagina. Oftewel, ik ben zonder noodzaak uit mijn context gerukt en moet een extra actie doen om terug te gaan. Of niet meer terug te komen…
En dan is er de facet search. Op zich uitstekend, maar waarom zijn alle facets volledig gesloten? Door op zijn minst een aantal opties per facet te laten zien, begrijpt de gebruiker direct wat hij/zij met deze functionaliteit kan doen. Nu blijft deze mogelijkheid voor sommige gebruikers volledig verborgen. Daarbij is de plaatsing van de facet search boven de job agent functie ook vrij onhandig. Door een uitgebreide facet te openen verdwijnt de job agent functie plotseling below the fold. Door de facet search en de job agent functie van plaats te laten wisselen voorkom je dit probleem eenvoudig.
En dan is er header boven het zoekresultaat. Waar een aantal componenten volstrekt willekeurig lijken te zijn rondgestrooid. Om nog maar te zwijgen over de header teksten als Aantal uren per week of Opleidingsniveau. Hierdoor zijn beide over twee regels verdeeld. En adding insult to injury is er ook nog een derde regel gebruikt voor een tweetal sorteericonen voor deze twee rubrieken. Wat een onzin! Kort de tekst in (uur/week en Opleiding) en zet 1 sorteericoon achter de header tekst. Dat scheelt in 1 klap 2 regels.
Verwijder de losse sorteerfunctie (toegevoegde waarde?) en plaats de paginering en de tekst Vacatures 1 t/m van … boven de kop. Die horen daar namelijk helemaal geen onderdeel uit te maken. En je hebt ineens een fatsoenlijke header en een logische ordening van de andere onderdelen.
De pagina voor Uitgebreid zoeken heeft me overigens in tranen doen uitbarsten, dat zag er echt niet uit. En wat doen de vestigingen hier ineens bij? Ik hou het maar op een vergissing, of een kinderziekte…
Vacaturedetails
Zo zien de vacaturedetails er bij Continu uit:
En hier gaat heel veel goed. Prettig om aan de linkerzijde zowel gerelateerde als eerder bekeken vacatures te hebben. Kleine technische kanttekening; de gerelateerde vacatures zijn niet echt in de buurt van de functie Inkoper Bouw. En de eerder bekeken vacatures zijn in ieder geval niet door mij bekeken. Maar dat zijn kinderziektes die Continu maar gauw moet genezen.
Verder is er een knop Direct solliciteren direct onder de kerngegevens van de vacature, hoewel deze knop wel iets groter mag. Tenslotte is dit de dominante functie op deze pagina. Er is weliswaar een tweede knop Direct Solliciteren aan de rechterzijde, maar die zit een visueel aanzienlijk drukker blokje, waardoor de knop minder opvalt en nog steeds eenzelfde belang heeft als secundaire functies zoals Doorsturen of Printen.
Als laatste is het prettig te constateren dat de adviseur met gezicht aanwezig is, inclusief contactinformatie plus een uitnodiging om contact op te nemen. Helemaal goed.
Solliciteren
De vacaturepagina zag er goed uit, maar het wordt nog beter als ik op de knop Direct solliciteren klik:
Keurig. Ik kan mijn LinkedIn profiel gebruiken. Dat scheelt een hoop vermijdbaar invoerwerk. De uitvoering is eenvoudig en binnen enkele seconden staat mijn werkervaring op het scherm. Met een kinderziekte:
Gezien? Bij een nog actief werkverband wordt in de einddatum – maand de maand Januari geplaatst. Een kinderziekte dus.
Na sollicitatie krijg ik deze bevestiging te zien:
Tja, hier is iemand niet helemaal bij de les geweest tijdens de cursus tekstschrijven voor het wereldwijde Web…
De e-mail
En dit is dan de automatische e-mail response naar aanleiding van mijn online sollicitatie:
Tja, hier is meer aandacht voor de schilderkwast dan voor de inhoud van de e-mail geweest. Ik weet dat ik naar de functie Inkoper Bouw heb gesolliciteerd, het herhalen van een deel van die vacature is minder zinvol dan het bieden van een enkele link naar die vacature. Waardoor er ruimte overblijft voor relevante informatie, zoals de termijn waarbinnen contact met mij wordt opgenomen…
Verder valt het mij op dat taalgebruik inconsistent is (Geachte heer/mevrouw Drees versus hartelijk dank voor je sollicitatie) en dat weliswaar de recruiter onderaan de e-mail staat vermeld, maar dat de e-mail niet vanuit zijn e-mail adres is verstuurd. Nog meer kinderziektes?
Als laatste een tip. In sommige e-mail clients verdwijnen hyperlinks als Dienstverlening kandidaten, Vacature: Inkoper Bouw. Door de volledige URL te tonen kunnen gebruikers van dergelijke e-mails ook de volledige functionaliteit benutten.
Conclusie
Continu heeft een meer dan fatsoenlijke vacaturesite neergezet waar tegelijkertijd nog fors wat aan verbeterd kan worden. Vooral de homepage en het zoekresultaat scherm kunnen aanzienlijk beter worden ingericht. En de pagina voor uitgebreid zoeken moet volledig op de schop. Daarnaast zijn er een behoorlijk aantal kinderziektes die zo snel mogelijk opgeruimd moeten worden.
Maar het is wel duidelijk dat Continu heeft getracht de werkzoeker centraal te stellen. En daar zeer behoorlijk in is geslaagd. Nu nog even de vlag en de wimpel op die molen zetten!
Bas Schepers
says:@Marc
Vanzelfsprekend gaan we bij de A/B testing uit van de meest normale bezoeker, maar in de praktijk blijkt dat elke bezoeker nu eenmaal anders is. Hier zullen we dus zoveel mogelijk rekening mee houden, waarbij we ook de data die opgebouwd is vanuit het verleden zeker niet uit het oog zullen verliezen.
Het toevoegen van de vacature als attachment wordt op dit moment serieus onderzocht en indien dit technisch mogelijk blijkt zullen we dit direct implementeren. Hierbij wil ik benadrukken dat we echt hebben getracht niet te kijken naar de technische problemen, maar juist naar de technische mogelijkheden. De kandidaat staat centraal op onze site en dat zal zo moeten blijven. Zoals aangegeven zullen we de komende periode onze website verder optimaliseren. Wordt vervolgd dus…
Gr. Bas
Marc Drees
says:@Bas:
Wat ik bedoel met passende vacatures is natuurlijk dat de zoekfunctie dominant hoort te zijn, niet de meest passende vacatures. Nu lijkt de zoekfunctie er nog even bij geprakt in een hoekje van de site terwijl de recente vacatures de homepage domineren. Een weinig logische keuze.
Hetzelfde geldt voor de facet search en de inrichting van de zoekpagina. Er zit op deze pagina veel teveel mentale frictie voor een normale werkzoeker. Ik zou naast A/B testing eens wat usability onderzoek laten uitvoeren. Dat zal veel meer inzicht geven in de problemen die deze zoekpagina bij een normaal mens oproept.
En dan is er die e-mail. Goed punt ten aanzien van het verdwijnen van de vacature, maar voeg de vacature dan toe als een attachment en niet in de body van de e-mail. Die gaat tenslotte om het bedanken van de kandidaat voor zijn/haar sollicitatie en het informeren van de kandidaat over het vervolgtraject (waar ik overigens ook graag die drie dagen weer in terug zou willen zien komen, nu meldt je dat alleen online…). Met andere woorden, denk vanuit de kandidaat en niet vanuit het technische probleem dat de vacature misschien is verdwenen. Dan zet je de werkzoeker echt centraal.
Bas Schepers
says:Beste Marc,
Bedankt voor je snelle review. In een aantal van jouw aangedragen punten kunnen we ons zeker vinden. Er zijn echter ook een aantal punten die ik graag vanuit mijn kant nog even wil toelichten;
De kleurstelling; dit is absoluut een goed punt waarvan we al van plan waren dit in de nabije toekomst op te pikken. Middels A/B testing zullen de komende periode verschillende varianten worden getest, zodat daarna hierin onderbouwd een definitieve keuze zal worden gemaakt.
De browsers; de website is uitgebreid getest op Firefox en IE. Meer dan 95% van onze bezoekers gebruikt namelijk deze browsers. Slechts een kleine 5% van onze bezoekers gebruikt één van de tientallen varianten aan browsers waaronder Flock of bijvoorbeeld mobiele browsers. De website functioneert op het merendeel van deze browsers, soms (helaas) op enkele functionaliteiten na. Hier zal verder naar worden gekeken.
Vacatures op de homepage; wij laten hier inderdaad de meest recente vacatures zien. De optie om hier de meest passende vacatures op de homepage te laten zien hebben we serieus onderzocht. Mede om technische redenen liepen we hier tegen bepaalde problemen aan. Welke vacatures laat je in dat geval bijvoorbeeld zien aan iemand die de eerste keer op de website komt?
De verfijnopties; het standaard openklappen van de facetten is onderzocht, maar hier is vooralsnog niet voor gekozen omdat anders, zoals je zelf ook al vermeldt, de aanmeldfunctionaliteit standaard ‘below the fold’ zou komen te staan. Dit zal overigens ook worden meegenomen in de A/B testing.
Gebruiker@domein; Goed punt, deze hebben we direct aangepast in ‘uw emailadres’. Dank je.
Het vacature overzicht; wij vonden het belangrijker om duidelijk te zijn voor een kandidaat en hebben er dus bewust voor gekozen om niet alles op één regel te laten passen. De langere teksten en 2 regels zijn hier dus een overwogen keuze geweest. Onze doelgroep begeeft zich in de bouwkundige en technische sector. Wij hebben gemerkt dat zaken voluit formuleren voor hen vaak het beste werkt.
Opleiding en aantal uren per week; na analyses van onze oude website bleek dat sortering op ‘opleidingsniveau’ (wat in onze branche bouw en techniek toch iets anders is dan ‘opleiding’) en ‘aantal uren per week’ een veel gevraagde functionaliteit was. Daarnaast zoekt elke kandidaat anders en vindt andere dingen belangrijk, dus we proberen de bezoeker zoveel mogelijk zelf achter het stuur te zetten. Uit vorige blogs van jou zelf heb ik begrepen dat hier ook een groot voorstander van bent, toch?
De gerelateerde vacatures; deze zijn zoals het informatieveld (i) aangeeft op basis van het zoekgedrag van andere bezoekers. Wij zijn soms zelf ook verbaasd welke combinaties van vacatures onze bezoekers bekijken. ..
De e-mail; wij sturen kandidaten de gehele vacature omdat vacatures in sommige gevallen van onze website zijn verdwenen nog vóór een gesprek met onze adviseur heeft plaats gevonden. In dat geval zou de kandidaat de vacature waar hij/zij op heeft gesolliciteerd niet meer kunnen terug vinden.
Kortom; tijdens de bouw van de website zijn veel van jouw aangedragen punten besproken en in het proces zijn hierin verschillende bewuste keuzes gemaakt. De komende periode zal middels A/B testing worden onderzocht in welke mate deze gemaakte keuzes aansluiten op de behoeften van de bezoekers. Naar aanleiding hiervan zullen onderbouwd (wellicht) bepaalde zaken nog worden bijgesteld. De door jouw benoemde ‘kinderziektes’ zullen hierbij zeker worden meegenomen.
Marc, bedankt je tips en aanvullingen. Ik ben ervan overtuigd dat we hiermee onze website nog verder kunnen doorontwikkelen.
Groet,
Bas Schepers
Marketing Manager Continu