De Engelse overheid is van plan haar online recruitment te moderniseren. En daarmee de huidige equivalent van Werk.nl, de Jobcentre Plus website, te vervangen. Voor de goede orde; de webiste van Jobcentre Plus is aanzienlijk slechter dan Werk.nl; verbijsterend maar waar.
Omdat het hier om een bijzonder omvangrijk overheidsproject gaat is een tender uitgeschreven. En het voordeel van zo’n tender is dat je hierin de plannen en ambitie van de overheid met betrekking tot het self-service kanaal voor werkzoekers kan vinden. En dat is buitengewoon interessant leesvoer!
Allereerst is er natuurlijk de bekende boilerplate crap:
The required solution will aim to put the DWP and Jobcentre Plus business at the forefront of customer service and an exemplar for employers, job seekers and job changers.
Ja, ja, we willen allemaal als voorbeeld dienen. Wat een onzin.
Maar vervolgens wordt het bijzonder interessant:
The solution will extend the Jobcentre Plus job search facility to enable individuals to search a wide range of vacancies from those placed directly with Jobcentre Plus as well as those from employers’ own websites by aggregating vacancies directly from HR systems or other vacancy and file stores, and from other job boards as a single search.
Goedemorgen! De Britse overheid wil complete transparantie van de arbeidsmarkt realiseren vanuit de nieuw te realiseren website. Dat is bijzonder ambitieus; overigens wel een uitstekende ambitie. Hier zijn werkzoekers tenslotte mee geholpen, zolang het aanbod tenminste ontdubbeld is en uitsluitend echte banen biedt. En dat kan wel eens een bridge too far zijn. Of een paar bruggen… En daarmee kan de overheid zich wel eens fors in de vingers snijden.
Maar er is meer. Wat te denken van de volgende eis:
Employers will be able to manage their vacancy requirements by placing an employee specification and receive well targeted and automated candidate matches.
Ik lees dit als een eis tot complete matching. Nu heeft JobCentre Plus al zo’n 10 jaar de beschikking over de matching-engine van WCC (ELISE). Maar net als Werk.nl is ook de Britse arbeidsvoorziening niet in staat hier optimaal (of zelfs in ruime mate) gebruik van te maken. Blijkbaar begrijpt JobCentre Plus (in tegenstelling tot het UWV) haar beperkingen en laat het nu aan de leverancier over. Een goede zaak…
En dan zijn er de eisen ten behoeve van werkzoekers. Die zijn een stuk minder ambitieus:
Offer an enhanced and intuitive job search service provided by Jobcentre Plus by enabling individuals to self serve and create an on-line profile detailing skills, qualifications, competencies, work history, and job criteria […]
Provide individuals with suggested alternative jobs based on similar searches undertaken by others.
Provide a match between individual profiles and vacancies, each party receiving an automated match, including relevant information such as public transport links and location information.
Tja, dit is wel heel erg middle of the road. Waar is het gebruik van bestaande online profielen? Gebruik van parsing/extractie technologie? De inzet van sociale media? Hier worden kansen gemist door de Britse overheid, zoveel is zeker…
Wanneer, hoelang en hoeveel?
De tender is eind maart van dit jaar gestart; eind oktober wordt de definitieve keuze verwacht. Het contract heeft een looptijd van vier jaar; de contactwaarde ligt tussen de GBP 10 – 50 miljoen. Dat is wel een zeer grote bandbreedte en bevat hopelijk geen hosting- en beheerkosten, want dan zal er geen aanbieder te vinden zijn…
Er zijn ondertussen al een aardig aantal maanden verstreken, dus ik ga er vanuit dat er ondertussen wel een shortlist van aanbieders zal zijn. Het lijkt me logisch dat WCC ook zal meedingen naar de gunsten van de Britse overheid, maar zoals gebruikelijk zal dit als een onderaannemer zijn. Ze leveren tenslotte de onderliggende technologie, maar de rest zal door anderen moeten worden gerealiseerd. De vraag is natuurlijk of er HRMS, ATS of CRM leveranciers zijn die een gokje willen wagen. Het is tenslotte een hoop geld…
Een dark horse?
Maar… wat te denken van 6Sense? Enkele dagen geleden was ik nog verbijsterd over de introductie van de Government Solutions business door Monster, onder leiding van Steve Cooker. Nu klinkt dat ineens als een zeer logische stap, met name door onderstaande tekst uit het persbericht van Monster:
Steve will focus on expanding Monster’s presence domestically with local, state and federal agencies as well as internationally. Given the recent growth in government hiring, the segment has the potential to be a key catalyst for global growth
Zou Monster soms proberen haar 6Sense technologie aan de Britse overheid te slijten? En nog belangrijker, zou de Britse overheid hier intrappen? Want Monster heeft natuurlijk nog geen track record opgebouwd op dit gebied. Maar misschien dat ze dat gebrek willen compenseren door de technologie ‘weg te geven’. Tenslotte zal er Monster zeer veel aan gelegen zijn een succes te boeken met 6Sense. En het binnenhalen van de Britse overheid zou zeker als zodanig kwalificeren!
Het vervolg
Ik ga proberen te achterhalen wie de aanbieders zijn. En natuurlijk volgen wie de gelukkige winnaar wordt inclusief de redenen van de keuze en het uitendelijke bedrag. Om vervolgens ook te zien of die winnaar in staat is om in de periode november 2010 – maart 2011 alle ambities van Jobcentre Plus weet te realiseren. En ten aanzien van dat laatste punt heb ik een donkerbruin vermoeden…