Naast Adecco kwam ook Kelly Services vandaag met de resultaten over het 2e kwartaal van 2010. De nummer vier van de wereld liet een teleurstellende groei van de omzet zien ten opzichte van het 2e kwartaal van 2009; slechts 17,5%. En dat voor een uitzender die het merendeel van haar omzet uit de VS haalt, waar de uitzendmarkt sinds de 2e helft van 2009 alleen maar groei heeft laten zien.
Met andere woorden, de resultaten van Kelly Services vallen zwaar tegen; zeker vergeleken met de top drie (Adecco, Randstad en Manpower). Carl T. Camden, (President en CEO) weet ook niet veel meer uit te brengen dan:
We’re pleased that global economic expansion continues and labor markets are slowly strengthening around the world. These trends had a positive impact on our second quarter earnings as demand for temporary staffing improved.
Wat een armoe…
En die zeer beperkte resultaten blijken ook uit onderstaande omzet- en marge ontwikkeling:
Kelly Services: Omzet en brutomarge per kwartaal, Q1 2008 – Q2 2010. Omzet in USD miljoen
Geen krachtig herstel van de omzet, zoveel is duidelijk. Maar wat veel onrustbarender is, de brutomarge is ten opzichte van het vorige kwartaal gedaald! En dat is op zijn zachtst gezegd zorgwekkend. Minder diplomatiek gesteld: dit is ronduit schokkend! Zeker als je deze ontwikkeling afzet tegen die bij Adecco, Randstad Manpower; hier groeide de brutomarge in alle gevallen.
Kelly Services lijkt aanzienlijk minder in staat te profiteren van het krachtige herstel van de Amerikaanse uitzendmarkt dan de andere grote uitzenders. In Europa is de rol van Kelly Services al min of meer uitgespeeld maar nu lijkt ook in de VS haar positie steeds minder sterk. Met andere woorden; Kelly Services zit in de hoek waar de klappen vallen.
Gezien de zeer wankele economie in de VS is de uitzender ook niet echt een aantrekkelijke overnamekandidaat. Een stagnerende omzet met een magere brutomarge zorgen ervoor dat Kelly wel eens een winkeldochter zou kunnen worden. En dat in een winkel die op het punt staat voorgoed te sluiten…
De armoedige situatie waarin Kelly Services verkeert, wordt misschien nog het best verbeeld door haar homepage:
Ongelogen, de dame is een stockfoto. Die al door heel wat recruitment bedrijven is gebruikt. En dan die visuals links onder; het doet gewoon pijn aan mijn ogen. En dat voor een global staffing agency…. Soms is zuinig gewoon goedkoop. En daar gaat Kelly Services het niet mee redden.