*proest* Sorry hoor, even lachen! Er komt een nieuw speeltje op de markt en half, al dan niet rekruterend, Nederland ligt op de stoep voor zo’n iPad. Je hoeft ze bij Apple in ieder geval niet uit te leggen wat marketing is want iedereen trapt er toch wel in. Best knap overigens van Steve Jobs hoe die dat elke keer flikt want overal waar Steve een i voor plakt veranderd automatisch in goud. Potjandikkie, had ik omstreeks ’98 maar een pakketje aandelen Apple gekocht. Dan hield ik me nu waarschijnlijk meer bezig met het geven van duikcursussen in het Great Barrier Reef dan met het recruiten van mensen. Ook leuk hoor, maar als je dan toch moest kiezen….
Enfin, Recruiters zijn vaak een apart slag volk. Je kent ze misschien wel; Hippe 30ers (uitzonderingen daargelaten), makkelijke babbel, nieuwsgierig, eigenwijs en een tikkeltje dominant. Ze hebben vooral de drang ook om altijd maar online en zichtbaar zijn. En altijd maar stoer doen zwaaien met hippe gadgets zoals Blackberry’s en iPhones. Een groot deel van jullie is er ook nog steeds van overtuigd dat Twitter een ideaal recruitmentkanaal is. Volgens mij is het gewoon een verdomd slap excuus om lekker in de baas zijn tijd te kunnen Twitteren.
Hippe gadgets, daar houden ze wel van, die Recruiters. Nu dus weer die iPad, waar men denkt de kandidaat te kunnen overhalen imponeren met een interessant stuk software. Ok, toegeven; het is een verdomd sexy apparaat met interessante mogelijkheden. Lekker klein en fragiel ook en zo mee te nemen in je tas. Niet zeuren over de krassen op het scherm hé? Overigens zoekt het merendeel van de werkzoekenden naar vacatures onder werktijd. Dus no-way dat men ‘s avonds bij thuiskomst lekker de iPad erbij pakt om onhandig op een virtueel toetsenbord een sollicitatiebrief te tikken. En hoe je CV op de iPad te krijgen? Het gesloten systeem van Apple laat dit niet toe. Nee, makkelijk zal het allemaal niet gaan. Maar mooi dat die Ipad is joh!
Mobiel internet is de toekomst. Dat is een feit. Maar is mobiel recruitment dat ook? Ik zie het wel voor me hoor; Nog even snel op Utrecht Centraal checken naar die ene leuke baan. Zien ze meteen hoe cool je bent, met zo’n iPad. Nee, mobiel recruitment is echt he-le-maal de toekomst. Toch?
Apps op gebied van Recruitment zijn er genoeg in de winkel van Apple. Maar het merendeel raakt kant noch wal. Gebrek aan een goede user-experience en een gemis aan interactie met de doelgroep zijn de voornaamste zaken die hier aan ten grondslag liggen. De iPad zal in tegenstelling tot de iPhone geen significante verschillen kunnen aanbrengen op het gebied van Recruitment. Ik zie het in ieder geval zo snel nog niet gebeuren!
Hahaha, heeft die Steve jullie Recruiters toch allemaal mooi bij de neus met die iPad. Jullie zijn er allemaal ingetrapt. Eigenlijk is het maar een onding. Jullie hoeven je niet te schamen hoor, iedereen doet wel eens iets waar die later spijt van heeft. En tot die tijd zal werkzoekend Nederland gewoon heel ouderwets op de laptop op zoek gaan naar hun droombaan. Gemiste kans!
Dit gastblog is geschreven door Kevin Prak,32 jaar jong en Socia(a)l Recruiter bij Klikwork ICT Recruitment Outtasking. Kevin blogt, voor wat het waard is, op www.kevinprak.nl
Stephan
says:De drempel om apps te moeten installeren zal in eerste instantie wel meevallen totdat je erachter komt dat het niet gaat om een paar, maar om tientallen. Daarom denk ik dat zolang rich content zich voornamelijk alleen via apps beschikbaar is dat mensen op den duur er zich tegen gaan keren. Ik denk dan ook dat de komst van html5 en nog vele andere formats de doorbraak kunnen zijn, omdat erop die manier geen aparte apps meer geïnstalleerd hoeven worden maar webbased aangeboden kunnen worden.
Mark Reithofer
says:@kevin Nu je over Flipboard begint: misschien zijn die twitterende recruiters dan toch ergens goed voor?! Volg de juiste recruiters en je ontvangt de – voor jou interessante – vacatures (op de iPad!) in Flipboard => Twitter én de iPad complementair aan elkaar en samen een uistekend recruitmentkanaal 😉
Kevin
says:@mark Inderdaad! De verkoopcijfers liegen er inderdaad niet om. En absoluut waar dat de ipad, met al zijn concurrenten die nog gaan komen, een plaats gaan innemen in het media landschap.
Ik zie alleen nog een aardige drempel voor de werkzoekende en dat zijn al die Apps van verschillende organisaties die je apart op je Ipad moet installeren. Het voordeel van een eigen “werken bij app” is dat een organisatie de mogelijkheid heeft om “rich” vacatures op een mooie manier te presenteren aan de werkzoekende inclusief de daarbij behorende employer branding!
Vacature sites apps schieten helaas nog heimelijk tekort en zijn vaak weinig vernieuwend. Zoals al vaker gezegd zijn het vaak een-op-een kopieën van de originele site. En als we Marc mogen geloven zijn die ook op sterven na dood!
Neem bijvoorbeeld de App Flipboard; Je eigen persoonlijke magazine met nieuws uit je eigen social networks op een fraaie manier gepresenteerd op je Ipad eventueel aangevuld met sites die jij interessant vindt.
Zou het toch niet geweldig zijn als een dergelijke App deze trucs ook kan uithalen met het tonen van vacatures of organisaties die interessant voor jou zijn? Vacatures die door jouw netwerk worden aangeboden? Eventueel aangevuld met informatie of wellicht vacatures die afkomstig zijn uit vacaturebanken? Helemaal specifiek voor jou op maat!
Nu ik er zo over nadenk; waar zit dat octrooicentrum ook alweer?
Mark Reithofer
says:iPad-achtige devices zullen onherroepelijk een plaats gaan innemen in het media landschap (kijk naar de verkoopaantallen), zaak om ervoor te zorgen dat je als recruiter/werkgever daar aanwezig bent op zoek naar relevante contactmomenten/kandidaten. Stukje employerbranding ook wellicht?!
En ik denk eerlijk gezegd niet dat de iPad bestaat bij de gratie van mobiel internet, de mogelijkheden gaan veel verder dan mobiel recruitment. Er zijn genoeg gebruikers met een Wifi-only iPad, die vrijwel uitsluitend thuis of op kantoor surfen. Momenten bij uitstek waarop (ook) naar vacatures kan worden gesurfd. Achteroverleunend met mijn iPad op de bank de laatste vacatures/corp site/app van onderneming X bekijken? Denk dat dat best een aantrekkelijke gedachte is voor een hoop mensen. En je CV inkloppen? Ik neem aan dat een verwijzing naar mijn Linkedin-profiel toch wel genoeg is?
Daarnaast ben ik zeer benieuwd of er op termijn nog wel (platformafhankelijke apps) overblijven; waarom niet gewoon een goede mobiele website maken die het op alle devices (iOS, Android, Blackberry etc. etc.) goed doet?! Kostenbesparend en qua uitstraling eenduidiger.
Marc Drees
says:Ik zie de licht nerdy, hoog opgeleide Gen Yer wel met een iPad lekker couch potatoen. En zich dus ook wel via die iPad orienteren op een nieuwe baan. Met andere woorden; waar blijft die Intermediair iPad app? Maar dan wel wat beter aansluitend op het medium dan die gruwelijke Intermediair app voor de iPhone graag…
gijs bos
says:Als recente iPad bezitter en extreme show off voel ik me natuurlijk zeker aangesproken.
Paar opmerkingen dus:
– als je doelgroep op Twitter/iPad zit dan kan je natuurlijk proberen om ‘m aan te spreken via dat kanaal.
– ik (n=1) gebruik de iPad ook om thuis te surfen over het web, heb je geen last van slechte apps. Ik kan me goed voorstellen dat kandidaten ’s avonds nog eens rustig op de iPad de site van de werkgever gaan bekijken alvorens ze aan de slag gaan met solliciteren.
Roos v Vugt
says:Leuke blog! Vooralsnog is de iPad (ondanks dat ik heavy-user ben) een leuk bedankje/aanbrengfee als iemand je een goede kandidaat heeft getipt….