Michel Rijnders is een collega-blogger die meer tweet dan blogt. Wat voor iedereen die de kwaliteit van zijn blog postings kent een bijzonder droevige situatie is. Zijn tweets zijn meestal van een duidelijk minder niveau, zoals onderstaand voorbeeld (met ruime overdaad aan vraagtekens) duidelijk maakt:
Nou wil het feit dat ik adviseur ben van Jobbrokers. En vanochtend bij datzelfde Jobbrokers een presentatie kreeg van hun ‘vertical search engine’ voor vacatures. De reden voor die forse verbazing bij Michel, en eerlijk gezegd ook voor mij een verrassing. Maar dat was omdat ik het volledige verhaal nog niet kende.
Intermezzo: Vertical search engines voor vacatures
Vertical search engines voor vacatures (zoals bv. Jobrapido, SimplyHired, Indeed) aggregeren vacatures van andere vacaturesites onder het motto dat hiermee werkzoekers een dienst wordt bewezen. Een volstrekt onzinnig argument aangezien de aggregatie zorgt voor doublures, niet langer actieve vacatures en een langduriger proces voor werkzoeker om van zoekresultaat naar de uiteindelijke vacature te komen.
Hoewel dit al genoeg is om vertical search engines als een parasitaire uitwas te zien doen deze sites er nog een schepje bovenop door maximaal op SEO in te zetten. Waarmee ze de oorspronkelijke vacature eigenaren ook nog eens in de organische zoekresultaten op Google wegdrukken. Een bizarre situatie die nog altijd niet door Google is aangepakt.
Hoewel vertical search engines transparantie en gemak zeggen te bieden zijn het niet meer dan gauwdieven met een gladde babbel. En de collectieve goegemeente kijkt ernaar en doet niets. Bizar maar waar.
Intermezzo: Jobbrokers
Jobbrokers biedt een pay-per-click (PPC) voor vacatures. Bedrijven kunnen via Jobbrokers hun vacatures op zowel vacaturesites als destination sites tonen. Jobbrokers kan de vacature zowel in het organische zoekresultaat als in een sidebar met ‘sponsored links’ tonen. Alleen als een gebruiker op een getoonde vacature klikt moet het bedrijf (de leverancier van de vacature) betalen. De eigenaar van de site krijgt hiervan een kickback. Feitelijk is Jobbrokers niet veel anders dan een Google Adwords voor vacatures.
Voor de slordige lezers nog even een disclaimer: ik ben adviseur bij Jobbrokers. Wat zoveel betekent dat ik 4 keer per jaar gedurende 4 uur probeer zinvolle bijdragen te leveren danwel zo intelligent mogelijk te kijken. Waarbij vooral dat laatste me steeds beter afgaat.
Jobbrokers een vertical search engine?
Sinds kort biedt Jobbrokers aan destination sites ook de mogelijkheid aan om een widget met een zoekfunctie op hun site te plaatsen; al dan niet in combinatie met een sidebar met ‘sponsored links’ (vacatures). Hiermee biedt de website de bezoeker de mogelijkheid om in het totale bestand aan vacatures van de klanten van Jobbrokers te zoeken.
En die widget met het achterliggende bestand aan vacatures (een aggregaat van de vacatures van de klanten van Jobbrokers) is in zekere zin te vergelijken met een vertical search engine zoals hierboven omschreven. Maar dan met een aantal opmerkelijke verschillen:
- Waarbij in mijn optiek het belangrijkste verschil is dat iedere vacature in het geaggregeerde bestand van Jobbrokers direct naar de oorspronkelijke vacature verwijst. Voor een werkzoeker is er geen omweg om de oorspronkelijke vacature te bereiken.
- Verder zijn de vacatures altijd actueel; onder de voorwaarde dat de vacatureleverancier natuurlijk wel een vacature van de eigen site verwijderd als deze niet langer actueel is…
- En als laatste is er het ontbreken van doublures; hoewel je hier met uitzenders natuurlijk nooit helemaal zeker van kan zijn.
Tegelijkertijd heeft Jobbrokers haar homepage omgetoverd tot een vertical search engine look-alike. En als je daar zoekt krijg je een vertical search engine look-alike zoekresultaat. Waar overigens nog niet veel van klopt, want er wordt nog aan deze site gewerkt. Maar daarmee kan ik de vraagtekens van Michel wel heel goed begrijpen.
Nawoord
Ik denk hiermee duidelijk te hebben gemaakt dat Jobbrokers een vertical search engine is begonnen die wat mij betreft een redelijke gelijkenis vertoont met LinkUp en geen enkele gelijkenis met parasitaire uitwassen zoals Jobrapido, SimplyHired, Indeed en anderen. Aangezien ik natuurlijk twijfelaars en sceptici verwacht onder de lezers nodig ik hen natuurlijk van harte uit om te reageren. Waarna ik hen inhoudelijk en snedig van repliek zal dienen.
Wim
says:Naast het feit dat jobbrokers een vertical heeft zijn ze ook bezig om cv’s/profielen te scoren via een ander site: https://mailsyner.com.
Snap niet zo goed wat de bedoeling hiermee is maar krijg nou niet echt een heel positief gevoel bij jobbrokers met dit soort acties……
Graven ze niet langszaam hun eigen graf door dit soort zijstappen te maken of zit ik er naast?
Marc Drees
says:Mailsyner is feitelijk niets anders dan een job alert functie. Dat je jezelf hiervoor moet inschrijven is natuurlijk volstrekt overbodig; daarnaast is het veel beter om deze functie te integreren in hun vertical.
Er is in dit verband zeker geen sprake van een eigen graf graven; Jobbrokers probeert hiermee juist de passende zichtbaarheid van de vacatures van hun klanten te maximeren. Dat hiervoor natuurlijk helemaal geen profiel of inlog van de afnemers van de job agent functie zijn is evident. Dat zou Jobbrokers moeten vervangen door de huidige best practice in de markt.
Mireille van Indeed.nl
says:Jammer dat alle “verticals” over één kam geschoren worden in dit stuk. Als mede-verantwoordelijke voor de Nederlandse site van Indeed wil ik even wat onjuistheden rechtzetten:
* Doublures
Worden in eerste instantie weggelaten & kunnen bekeken worden door op de link
“uw zoekopdracht herhalen inclusief de weggelaten vacatures”
te klikken. Onze filosofie is dat wij de werkzoekenden niet de toegang willen beletten tot alle vacatures, terwijl wij het ook makkelijker willen maken voor diezelfde mensen om snel te vinden wat ze zoeken.
* Vervulde/oude vacatures
Onze technologie stelt ons in staat om vacatures die bij de bron verwijderd (of veranderd) zijn uit onze zoekresultaten te halen, en die check gebeurt minstens 1 keer per dag. Verder laten wij geen enkele vacature langer dan 30 dagen op onze site staan, vervuld of niet, tenzij deze direct van de werkgever komt dan kan de vacature iets langer blijven staan, maar zeker niet oneindig.
Verder wil ik ook even kwijt dat het mij betreurt dat ons bedrijf beschreven wordt als “parasitaire uitwas”. Als je eens zou kunnen zien hoe hard hier honderden mensen dagelijks enthousiast aan het werk zijn om mensen wereldwijd aan een passende baan te helpen…………..
één klik. alle vacatures.
Marc Drees
says:Niets belet honderden mensen om blijmoedig bij een parasitaire uitwas te werken. Dat diskwalificeert in mijn optiek niet het label parasitaire uitwas. Want vertical search engines zoals Indeed zijn inderdaad niets anders.
En hoe je Indeed durft te omschrijven als een bedrijf dat mensen wereldwijd aan een passende baan helpt is van een ongekende gotspe.
Mireille van Indeed.nl
says:Hmm – zijn al die mensen die ons dagelijks e-mailen met dankbetuigingen leugenaars dan? Ook erg vreemd dat Indeed nu bovenaan staat in de VS voor wat betreft webverkeer. Raar volk die Amerikanen, massaal iets gebruiken waar ze nix aan hebben!
Dennis Albinus
says:Na het lezen van de blogs en comments van Marc en Michel op recruitmentmatters en hrlog lijkt het me verstandig om wat duidelijkheid te scheppen:
Aangezien het nu eenmaal zo is dat verticals veel relevante traffic kunnen leveren, zal het (voorlopig) zo blijven dat we daar adverteren met relevante, realtime vacatures van onze klanten. Dat Marc zijn eigen mening heeft over deze verticals, respecteren we.
Verder is het inderdaad zo dat we vacatures ontsluiten door middel van een zoekbox op inhoudsnetwerken. We doen dit uitsluitend voor betalende klanten en dat zal ook zo blijven. Het is niet zo dat we de zoekbox op banensites plaatsen, daar bieden we de banen namelijk aan op basis van het zoekgedrag dat al op die websites plaats vindt.
Verder is het zo dat we uiteraard geindexeerd worden als vertical. Dit zal echter veel minder zijn dan bij de standaard verticals doordat we alleen realtime vacatures op onze vertical zullen hebben staan (en we dus minder door Google geindexeerd zullen worden) en we gefocust zijn op het ontsluiten van vacatures via allerlei online kanalen en niet het bouwen van een prominente vacaturesite.
Doel is dus niet het wegdrukken van de originele vacaturehouder, maar het creeren van relevante traffic via ons netwerk naar de vacatures op de website van de daadwerkelijke vacaturehouder.
Jasper
says:Jobbrokers heeft natuurlijk het goed recht om zelf een vertical te gaan beginnen. Groot voordeel is dat ze de opbrengsten van de clicks niet hoeven te delen met partners zoals bijv jobboards waar ze deze vacatures doorplaatsen.
Echter komt daar ook meteen het gevaar de hoek om want aan de ene kant zijn deze jobboards klant van jobbrokers maar aan de andere kant bouwen ze iets op wat op termijn een concurrent kan worden.
Dus of de jobboards gaan voor het geld en het gemak van jobbrokers als leverancier met het risico dat ze een concurrent in het zadel helpen. Of de jobboards doen geen zaken met jobbrokers en bieden een soortgelijke dienstverlening aan bij hun bestaande klanten en passen het verdienmodel aan…..
Tijd zal het leren!
Patrick Bluekens
says:Marc, in de psychologie noemen ze jouw reactie ook wel Cognitieve dissonantie, geeft niet, maken we ons allemaal schuldig aan ;o)
Marc Drees
says:Ik denk dat je cognitieve dissociatie bedoeld. Altijd jammer als je moeilijke woorden verkeerd gebruikt…
Michel Rijnders
says:Ik denk dat hij toch echt dissonantie bedoelt 🙂
Ik heb trouwens een wat uitgebreidere reactie geplaatst beste @marcdrees
Patrick Bluekens
says:Ik denk het ook Michel ;o)
Marc Drees
says:Interessant, dan hebben jullie beiden de pointe volledig gemist. Of begrijpen jullie daadwerkelijk niet wat de strekking van dit artikel is. Ik zou zeggen, lees mijn reactie op het artikel van Michel. De eerste dan wel te verstaan…
Michel Rijnders
says:Dat je, zoals Gijs ook aanhaalt, adviseur bent van Jobbrokers en niet wist dat deze vernieuwingen er waren of aan zaten te komen kan natuurlijk wat vreemd over komen. Maar ik ken de inhoud van je adviesrol verder niet.
Maar dat je als adviseur van Jobbrokers een deel van de destination sites parasitaire uitwassen noemt (zoals Jobrapido, SimplyHired, Indeed) roept natuurlijk wel vraagtekens op. Ik ben erg benieuwd hoe je dan als adviseur aankijkt tegen het gebruik van deze sites om pay per click te adverteren?
Marc Drees
says:Ik ben nauwelijks geinteresseerd of iets al dan niet vreemd overkomt. Iedereen kan geloven wat hij of zij wil, ik geef naar eer en geweten een weergave van hetgeen er is gebeurt. Waarbij mijn licht cynische weergave van mijn adviesrol bijzonder dicht bij de werkelijkheid aansluit. Hoewel ik dit bij Jobbrokers natuurlijk altijd volmondig zal ontkennen…
En hoe je het vreemd kan vinden dat ik vertical search engines parisitaire uitwassen noem en tegelijktijdig een adviesrol bij Jobbrokers vervul is mij volstrekt onduidelijk. Volgens mij heb ik het verschil duidelijk beschreven; als je daar van mening over verschilt laat dat dan weten.
Als vertical search engines via het kopieren van content commerciele activiteiten ontplooien door vacatures te laten plaatsen via een pay-per-click model maakt dat het parasitaire gedrag uitsluitend erger. Tenzij ze een kickback fee aan alle originators van hun gekopieerde content geven…
Gijs Bos
says:Marc, laat ik je post even samenvatten:
ik wist het niet (goh, hoe zou dat nou komen?)
uitgebreid promo verhaal over Job-brokers (heb je ergens een ghost writer zitten?)
Daarna beschrijf je in 3 regels de kern van de zaak: “Tegelijkertijd heeft Jobbrokers haar homepage omgetoverd tot een vertical search engine look-alike. En als je daar zoekt krijg je een vertical search engine look-alike zoekresultaat. Waar overigens nog niet veel van klopt, want er wordt nog aan deze site gewerkt.” (recruitmentsites die een halfbakken produkt afleveren worden op recruitmentmatters vakkunding door je afgeslacht. Om jouw onafhankelijkheid te garanderen verwacht ik dan ook van deze “launch” een in-depth review met de gebruikelijke “focus op de verbeterpunten”)
Marc Drees
says:Een bijzondere samenvatting, maar ik had natuurlijk niet anders verwacht. Waarbij ik zeker geen ghost writer heb, hoewel ik daar soms wel naar verlang.
En maak je geen zorgen, ook deze online recruitment applicatie van Jobbrokers zal op mijn snijtafel terecht komen. Waarbij je geduld zal moeten hebben tot het moment dat al hun vacatures zichtbaar worden. Dus je verwachting zal worden ingevuld.
Mocht je dat geduld niet hebben, dan staat het je natuurlijk vrij om zelf een verhandeling op RecruitmentMatters over dit initiatief te pennen. Of hiermee de objectiviteit meer gebaat zal zijn is niet zeker, maar niets hoeft je te weerhouden.
Michel Rijnders
says:Marc, dank voor je uitnodiging en complimenten. Ik zal niet hieronder inhoudelijk reageren, maar kom er snel bij je op terug 🙂
(Let je trouwens wel op dat je met het quoten van Tweets deze wel heeeel erg uit de context van Twitter gebruik haalt voor mensen die Twitter niet kennen / begrijpen? 😉 )