Gisteren berichtte deze website dat de in augustus 2009 vertrokken directeur, grootaandeelhouder en nadien commissaris van de begin dit jaar omgevallen Olympia Flexgroup een nieuwe onderneming is gestart. Met het vorige week opgerichte Staffing Associates wil de 53-jarige ondernemer zijn markt heroveren. Met franchisenemers, zonder vestigingen, en met een zevental online merken.
Slaghekke slaat daarmee een nieuwe weg in. In een interview met RecruitmentMatters liet hij ontvallen dat hij ook niet langer interesse heeft in zijn vroegere eigendom Olympia Nederland. Los van de vraag of de huidige eigenaar NIBC het bedrijf nog zou willen terugverkopen aan de man die het merk ruim twintig jaar lang leidde – Slaghekke zelf zal van nieuwe biedingen afzien. Wij spraken hem vandaag over zijn toekomstplannen.
Q&A Marcel Slaghekke, oprichter Staffing Associates
Vorige week schreef u Staffing Associates bij de Kamer van Koophandel in. Maar hoelang broedde u al op het plan om opnieuw te beginnen?
‘Een half jaar geleden, in januari, ben ik begonnen ik met de ontwikkeling van het concept dat nu staat.’
Bent u bij het opstarten van uw nieuwe bedrijf nog gebonden aan een afspraak met Olympia of met NIBC als eigenaar van Olympia?
‘Nee. Ik heb met mezelf in het verleden nooit een concurrentiebeding afgesproken.’
In februari zei u nog in het vakblad Flexmarkt: ‘Als Olympia Nederland te koop staat, dan heb ik nog steeds interesse.’ Kan ik concluderen dat u van gedachte bent veranderd?
‘Ik heb geen directe plannen meer.’
Ziet u geheel van overname van Olympia Nederland af?
‘Ja. Ik ben niet meer van plan Olympia Nederland terug te kopen.’
Staffing Associates moet met een online franchisemodel de uitzendmarkt veroveren. Hoe kwam u begin dit jaar aan dat idee?
‘Nou, de grap is dat als je de tijd krijgt om na te denken, dan ga je kijken hoe de markt vandaag de dag in elkaar zit. En ik heb vooral nagedacht over de rol van de vestiging in een uitzendbedrijf: enerzijds heb je een werkplek nodig en anderzijds is een vestiging een driedimensionale advertentie, een uithangbord voor je merk. En het mooie is: die tweede rol is vervangen door het online gebeuren.’
Het uithangbord kan ook tweedimensionaal?
‘Ja. Laten we eerlijk zijn: een vestiging is een redelijk inefficiënte werkplek. Je wordt constant gestoord door de inloop. Niet dat de uitzendkrachten ons constant storen, maar… Laat ik het zo zeggen: een vestigingennetwerk is niet meer nodig, inefficiënt en duur. Het kan goedkoper, daar vraagt de markt ook om.’
Geen vestigingen dus. Heeft u investeerders achter u staan?
‘Die heb ik niet nodig. De investeerder in Staffing Associates is Marcel Slaghekke.’
Verder lijkt uw model op dat van Olympia Uitzendbureau.
‘Niet helemaal. Staffing Associates is franchisegever in de uitzendbranche. Olympia was een uitzendbureau dat daarbij ook franchisede. Dat is het verschil.’
U bent ditmaal 100% franchisegever?
‘Ja. Staffing Associates is er geheel op gericht om franchisenemers ten dienste te zijn en exploiteert daarin zeven gespecialiseerde uitzendformules.’
Hoe werkt het franchisemodel online? Krijgt een franchisenemer recht op een eigen stukje internet?
‘Het werkt zo. Een franchisenemer in bijvoorbeeld Haarlem krijgt in die regio een aantal exclusieve prospects en klanten. En bij die accounts probeert hij uitzendkrachten te plaatsen. Op het moment dat de franchisenemer aanvragen binnenkrijgt, searcht hij online naar geschikte kandidaten. En vervolgens maakt hij afspraken met die kandidaten zodat ze gezien en gesproken zijn voor ze naar de klant gaan. Die afspraken maakt hij op een openbare locatie, bijvoorbeeld een lokaal restaurant. Het gedeelte in dit model dat online is, betreft de werving, niet de lokale verkoop en het uitzenden.’
Moet de franchisenemer ook zelf acquireren?
‘Ja. De franchisenemer is zelf verantwoordelijk voor de lokale verkoop. De franchisegever doet de marketing en de verkoop bij nationale accounts.’
En dat doet u met zeven nichemerken.
‘Ja, een aantal specialisaties voor studenten, 55-plussers en sectoren als de zorgsector en de bouw. Daarnaast hebben we een merk, BBB Uitzendbureau, voor productie en logistiek. Het merk Carrière Uitzendbureau is voor kantoorpersoneel, secretaresses, administratief personeel, commercieel personeel. Zeg maar: witte boorden en panty’s. En de dochter Career Factory doet werving en selectie op HBO- en universitair niveau.’
Alleen de website van de laatste is online.
‘Career Factory is een joint venture. De onderneming bestaat sinds 1999. En de eigenaren van Career Factory en ik hebben voor de franchiseactiviteiten een joint venture opgericht met dezelfde naam.’
Waarom deze nichemerken?
‘Het idee is dat het midden van de markt is oververtegenwoordigd door de grote uitzendbedrijven. Wij hebben het idee dat er nog wel ruimte zit aan de randen van de markt, in deze niches. Daar zit tegelijkertijd de ruimte voor de wat betere marges.’
Is Staffing Associates ook een merk?
‘Nee, dat is de backoffice van de franchisegever, de holding. Daarin gaan we niet uitzenden.’