Een onverwachte verandering van het programma; in plaats van Monique Stegehuis en Ingrid Karelse wordt net Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group met Karelse. Ik weet niet precies wat ik nu moet verwachten. En Waasdorp schijnt daar ook last van te hebben. Hij stelt zichzelf de vraag, zijn social media een hype, bursting bubble of gat in de markt?
En da’s natuurlijk niets voor een onderzoeksbureau zoals Intelligence Group. Meten is tenslotte weten en dat is wat ze als project zijn gestart. In hun zoektocht naar bedrijven hebben ze er tot op dit moment drie gevonden: PGGM, Boskalis en Nuon. Overigens is het project nog pas zes weken bezig, dus het is allemaal nog heel erg pril.
Ingrid Karelse neemt het stokje van Waasdorp over; zij is recruiter bij Boskalis en is betrokken bij het project van Intelligence Group. Ze staat lang stil bij het feit dat social media veel tijd kost.
Voor Boskalis is gekozen voor directe werving via LinkedIn naar hoogopgeleide civieltechnici. Boskalis had al een LinkedIn groep, maar deze is verder ingericht (specifieke segmenten voor verschillende doelgroepen). Daarnaast zijn andere social media gebruikt (Facebook, Flickr) om verkeer richting de LinkedIn groep te leiden.
Er zijn een aantal KPI’s gedefinieerd voor Boskalis voor na 12 maanden. Al die KPI’s zijn overigens volume gerelateerd (bijvoorbeeld: 30 sollicitaties op basis van LinkedIn profielen, 3.500 unieke bezoekers op Werken bij Boskalis). Dat zijn dus uitsluitend kwantiteiten.
Ik heb een vaag ongemakkelijk gevoel bij dit project. Er worden merkwaardige kwantiteiten als doel gesteld, maar kwantiteiten volgen uit het doen van de juiste (echte) dingen. Maar omdat er nog zo weinig tijd is gepasseerd sinds de aanvang van het project is er eigenlijk nog niets over te zeggen.
De Twitter discussie is een stuk interessanter en als een gevolg daarvan wordt Gordon Lokenberg naar voren geroepen. En dat levert een interessante discussie op tussen Geert-Jan en Gordon. Waarbij overduidelijk old (Geert-Jan) versus new (Gordon) op het podium stond. Wat voor mijn gevoel direct de essentie van het probleem duidelijk maakt.