Nou, daar gaan we dan. Na enige inleidende schermutselingen door Ton Rodenburg (voorzitter Recruiters United) en middagvoorzitter Roos van Vugt (Deloitte, en jawel: ze is fysiek aanwezig!) gaat het Social Recruiting event van Recruiters United dan echt van start met de keynote van Keith Robinson.
Geen onbekende in het Nederlandse online recruitment wereldje maar natuurlijk een onvervalste Brit. Een Engelse presentatie dus over social media en recruiters. Aangezien Robinson ver aan de verkeerde kant van de vijftig zit ga ik er gemakshalve vanuit dat hij een waarschuwend vingertje zal opsteken over alle hype rondom social media.
En dat is dus ook precies wat er gebeurt. Al in de eerste slide zet Robinson de toon:
Nou, dat weten we dan ook weer. Inpakken dit event en direct door naar de borrel. Of wacht, er is meer…
De essentie van zijn betoog is dat we niet achter de hogepriesters van social media aan moeten lopen en hersenloos ineens alles van een social sausje moeten voorzien, inclusief recruiting. Robinson geeft aan dat social media een mediakanaal is als ieder ander kanaal en dus ook met de best practices van andere kanalen dient te worden benaderd. Als voormalig uitgever en vacaturesite bobo is dat voor Robinson een logische positionering, maar wel eentje die in mijn optiek social media tekort doet.
Tenslotte zijn social media een extensie van onzelf. Het maakt het mogelijk ons online te uiten op alle mogelijke manieren. In tekst, beeld, video en geluid. En met elkaar te interacteren. Wederom op allerlei mogelijke manieren. Het is daarmee misschien een kanaal, maar wel een kanaal met oneindig bredere en gevarieerdere range aan mogelijkheden dan enig ander kanaal hiervoor. Er zijn in mijn optiek echter twee cruciale regels: toon respect en wees authentiek. Voor (social) recruiters betekent dit niet even snel denken te scoren maar relaties bouwen. Dat kost tijd en moeite.
Oops… ik zit een beetje weg te dromen terwijl Robinson gewoon doorgaat met zijn verhaal. Hoewel, dit was het wel zo’n beetje, hoewel hij ook nog even het belang van authenticiteit bij employer branding en employee value proposition (in relatie tot social media) aanstipt. Helemaal mee eens natuurlijk! En verdraaid, hij stelt dat iedereen die social media gebruikt een uitgever wordt. Omdat je namelijk moet nadenken over content; zowel de corporate als de user generated content. Da’s waar, maar doe dat vooral niet van tevoren. Want als je een content strategie gaat verzinnen verdwijnt spontaniteit en authenticiteit al gauw via de achterdeur.
In essentie vraag Robinson om social realism. Oftewel, social media is fantastisch voor recruitment, maar laat je hersens niet thuis.
Jammer is dat Robinson eindigt met een pitch over mobile recruitment, met als statement online recruitment = mobile. Waarbij hij zijn eigen advies over niet achter hogepriesters aanlopen volledig in de wind slaat. Met als klap op de vuurpijl de volgende lijst aan features:
Dit is oprecht jammer, want hiermee slaat hij niet alleen de plank volledig mis, het heeft ook bijzonder weinig met social recruiting te maken.
Afgezien van deze laatste misstap was zijn presentatie een goede opening van deze middag waar de volgende sprekers (Kristian Esser & Floor Drees) hopelijk een contrapunt gaan maken. Dat is tenslotte wel zo interessant. Ik zit er alweer klaar voor.
Jeroen
says:oeps 🙁