Pffrt… na het dynamische duo is het nu de beurt aan Niels van der Heijden, van de Koninklijke Marine. Zoals gezegd, heb ik enig marinebloed in de aderen, maar gelukkig heb ik nooit iets in enige legeronderdeel hoeven te doen. Tot groot verdiet van mijn vader overigens, want dan was ik tenminste een man geworden…
De titel van zijn praatje is Social Media: De nieuwe online strategie van de marine. Oehh… strategie en social media; dat is een spanningsveld. Want waar strategie de deur binnenloopt gaat spontaniteit en authenticiteit meestal tegelijkertijd de deur uit. Maar wie weet…
Dit is een case. Ik ben heel slecht in cases. Tenminste, om mijn aandacht vast te houden. En daar kan Niels helemaal niets aan doen, want het enthousiasme druipt er vanaf. Dus dat zit wel snor voor een presentatie. Maar van enige innovatie op het gebied van sociale media is natuurlijk geen enkele sprake…
Daardoor zit ik een beetje om me heen te kijken. En valt me op dat er meer mensen op laptops, iPads en smartphones zitten te rommelen dan onverdeeld aandachtig te luisteren naar zijn verhaal. Wat overigens ook bij de vorige sprekers al gebeurde.
Met andere woorden, sociale media zorgt voor continuous partial attention. Of men is gewoon echt met heel andere dingen bezig, zoals ik op dit moment. Wat eigenlijk zeer onfatsoenlijk is richting spreker. Oftewel hoe sociale media asociaal gedrag uitlokt. Daarom ga ik nu gewoon luisteren en geen andere dingen doen.