Gisteren was USG-topman Rob Zandbergen nog optimistisch over de Nederlandse uitzendmarkt. Er zit weer groei in het laatcyclische Nederland en dat merkt het bedrijf sinds augustus. Dat is prettig nieuws voor de nummer twee van Nederland. Maar het is wel laat. De ABU rapporteert een groei van de Nederlandse uitzendmarkt sinds juli.
Voor de goede orde: ook marktleider Randstad Nederland loopt flink uit de pas met het marktgemiddelde – iets wat grotendeels met de problemen bij detacheringsdochter Yacht te maken heeft. Maar wat is er mis met USG People Nederland?
Tot een jaar geleden liepen de omzetdalingen van Randstad en USG People in Nederland keurig in elkaars pas. Maar zo rond de zomer – het moment dat USG-topman Ron Icke werd ontslagen – veranderde dat, zo blijkt uit deze grafiek.
Omzetgroei (in % t.o.v. hetzelfde kwartaal een jaar eerder)
Sindsdien heeft USG People enkele twee merkoperaties achter de rug. Eén daarvan is de fusie van het Nederlandse StarJob in het internationale merk Secretary Plus. De andere is de integratie van het Nederlandse Content in het internationale merk Unique. Van de afzonderlijke merken zijn de cijfers alleen in Almere bekend. Wel weten we dat beide fusiedochters onder het witteboordensegment Specialist Staffing vallen – samen met de dochters Creyf’s, Technicum en Asa Student.
En laat nou juist dat segment de hardste klappen hebben gekregen. En toevallig genoeg sinds het derde kwartaal van vorig jaar: het moment waarop toen nog interim-topman Rob Zandbergen de fusieoperaties bekendmaakte.
Witteboordenmarkt
USG People telt drie grote segmenten, General Staffing, Specialist Staffing en Professionals (lees: blauwe boorden, witte boorden en detachering). Met Specialist Staffing zette USG People vorig jaar EUR 845 miljoen om. Tweederde van dit omzet kwam uit Nederland, een kwart uit België en Luxemburg en de rest uit Spanje en Duitsland. In deze grafiek zien we de omzetontwikkeling van de drie afzonderlijke segmenten in crisistijd.
Omzetgroei USG People (in %) per segment
De recessie raakt de industriële uitzendmarkt het eerste, daarna volgen de kantorenmarkt en de detachering. De omzet in het blauweboordensegment valt het hardst, maar krabbelt ook het snelst weer op. Dat is geen vreemd patroon.
De Nederlandse uitzondering
Wat wel vreemd is: de Nederlandse marktverhoudingen liggen heel anders. Dat blijkt als we dezelfde grafiek voor de Nederlandse markt maken.
Omzetgroei USG People Nederland (in %) per segment
Blijkbaar krijgt USG People in de Nederlandse markt in het industriële segment veel minder harde klappen, dan in de kantorenmarkt. En blijkbaar is die vreemde dubbele dip, die in de grafiek te zien is, alleen in de Nederlandse markt aanwezig. En de hardste klap valt in het segment waar Content en Unique onder rapporteren.
Zou USG People dankzij de vorig jaar aangekondigde fusies direct omzet hebben verloren? Of loopt de Nederlandse witteboordenmarkt altijd al volledig uit de pas met de witteboordenmarkt van de rest van Europa? Dat zien we in deze vierde grafiek.
Omzetgroei USG People Specialist Staffing (in %) per regio
Bloeden na de fusie
Nee. USG People heeft een specifiek probleem in de Nederlandse markt. En dat probleem zit in het segment waar Content, Unique, Starjob en Secretary Plus met Creyf’s de belangrijkste merken van zijn.
Jarenlang heeft USG People de eigen multi-brandingstrategie hooggehouden: meerdere sterke merken, die met een eigen identiteit naast elkaar floreren en aan de achterkant de ondersteunende diensten delen. Sinds USG People twee van dat soort merken heeft geschrapt, blijkt pas dat de multibrandstrategie zo gek nog niet was…
1 Comment